The concept of autonomy applied to the foreign language acquisition process in the age of information

Authors

  • Erica de Cássia Modesto Coutrim USP - Universidade de São Paulo. Faculdade de Educação - Departamento de Linguagem e Educação. São Paulo – SP - Brasil

DOI:

https://doi.org/10.29051/el.v2i1.8466

Keywords:

Autonomy, Foreign languages, Internet, Language acquisition,

Abstract

The use of Internet tools for educational purposes has been commonly associated, in the school, with the notion of autonomy. This concept, however, involves elements that go beyond methodological issues regarding the acquisition of foreign languages in Web process - also encompasses social, political and gnostic issues. Therefore, we will try to explore the concept of autonomy applied to foreign languages teaching and learning process through the Internet, based on the principle that the autonomous individual can not be determined by other individuals, and even by technological devices, no matter how advanced they are. We will examine, however, to what extent the use of communication technology tools in the Web can contribute to the process of formation of autonomous and active individuals in their own process of acquiring a foreign language.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Erica de Cássia Modesto Coutrim, USP - Universidade de São Paulo. Faculdade de Educação - Departamento de Linguagem e Educação. São Paulo – SP - Brasil

Doutoranda da Faculdade de Educação (USP) com ênfase em linguagem e educação, desenvolvendo pesquisa na área de linguística aplicada (aquisição de língua estrangeira/ segunda língua e tecnologia). Mestrado em língua e literatura brasileira e alemã pela Universidade de São Paulo (FFLCH), com graduação e licenciatura em letras (português/alemão) também pela Universidade de São Paulo (FFLCH-FEUSP). Especialização em ensino de línguas estrangeiras pela Universität Kassel - Alemanha Professora de língua alemã do Colégio Visconde de Porto Seguro (janeiro/2008 a maio/2015)

Published

05/10/2016

How to Cite

COUTRIM, E. de C. M. The concept of autonomy applied to the foreign language acquisition process in the age of information. Revista EntreLinguas, Araraquara, v. 2, n. 1, p. 41–50, 2016. DOI: 10.29051/el.v2i1.8466. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/entrelinguas/article/view/8466. Acesso em: 22 nov. 2024.

Issue

Section

Artigos