Digital literacy and audiovisual, improvers of collaborative learning of portuguese and spanish as additional languages

Authors

  • Élida Ferreira Lins SME – Secretaria Municipal de Educação. Bom Jardim - PE - Brasil
  • Fábio Marques de Souza UEPB - Universidade Estadual da Paraíba. Centro de Educação – Pós-graduação em Formação de Professores. Campina Grande – PB – Brasil. 58429-500. UFPE - Universidade Federal de Pernambuco. Centro Acadêmico do Agreste - Pós-graduação em Educação Contemporânea. Campina Grande - PB - Brasil.

DOI:

https://doi.org/10.29051/el.v2i1.8490

Keywords:

Digital literacy, Audiovisual resources, Teaching and learning languages, ITs, Teletandem,

Abstract

This study aims to discuss digital literacy and audiovisual resources as improvers of Portuguese and Spanish collaborative learning as additional languages. Digital information and communication technologies are very promising paths to the educational field and in particular for language teaching from a linguistic-cultural point of view. In this bias, we can observe the teletandem as an improver instrument of actual authentic practices concerning the contact with languages, in a cross-cultural universe. Therefore, we recognize the importance of digital literacy and audiovisual resources to promote the teaching-learning process, among other things, by improving the linguistic- cultural authenticity suggested by teletandem. Thus, we observe, in this discussion, that when students have full knowledge of skills inherent to digital literacy, they successfully make use of audiovisual resources and ensure good results in the acquisition of languages, which can be proved by practices carried out in the context of institutional Teletandem.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Élida Ferreira Lins, SME – Secretaria Municipal de Educação. Bom Jardim - PE - Brasil

Mestre em Educação. Cursa o Mestrado Profissional em Letras, vinculado ao Programa de Pós-graduação em Letras da Universidade de Pernambuco (PPDL) e ao Programa de Mestrado Profissional em Letras (PROFLETRAS), oferecido em rede nacional. Licenciada em Letras: português, inglês e suas literaturas (2012) pela Universidade de Pernambuco (UPE). É professora da Educação Básica e membro do grupo de pesquisa TECLIN, Tecnologias, Culturas e Linguagens (UEPB/CNPq).

Fábio Marques de Souza, UEPB - Universidade Estadual da Paraíba. Centro de Educação – Pós-graduação em Formação de Professores. Campina Grande – PB – Brasil. 58429-500. UFPE - Universidade Federal de Pernambuco. Centro Acadêmico do Agreste - Pós-graduação em Educação Contemporânea. Campina Grande - PB - Brasil.

Professor permanente do Programa de Pós-graduação em Formação de Professores (PPGFP) da UEPB e do Programa de Pós-graduação em Educação Contemporânea (PPGEduC) da UFPE. Professor do curso de Letras, na UEPB, desde 2011. Mestrado e Doutorado em Educação, obtidos, respectivamente, pela UNESP/Marília (2009) e pela USP (2014). Cursou estágio de pós-doutorado (bolsista PNPD CAPES-MEC) no PPGEduC da UFPE. Licenciado em Letras e em Pedagogia. Líder do grupo de pesquisa TECLIN, Tecnologias, Culturas e Linguagens (UEPB/CNPq).

Published

05/10/2016

How to Cite

LINS, Élida F.; SOUZA, F. M. de. Digital literacy and audiovisual, improvers of collaborative learning of portuguese and spanish as additional languages. Revista EntreLinguas, Araraquara, v. 2, n. 1, p. 51–66, 2016. DOI: 10.29051/el.v2i1.8490. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/entrelinguas/article/view/8490. Acesso em: 5 dec. 2025.

Issue

Section

Artigos