Digital literacy and language teacher education in contemporary times

Authors

  • Patrícia Fabiana Bedran UNESP - Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho”. Instituto de Biociências, Letras e Ciências Exatas - Departamento de Educação. São José do Rio Preto – SP

DOI:

https://doi.org/10.29051/el.v2i2.8614

Keywords:

Digital literacy, Technology of information and communication, Tools and digital environments, Language teaching, Contemporary teacher education,

Abstract

In an attempt to consider and rethink teacher education in a more contemporary perspective, we aim to promote a discussion on the use of information and communication technology (LÉVY, 1998; 1999; 2007) as responsible for (new) literacy practices within education from the reflection and articulation of concepts and perspectives on Digital Literacy (STREET, 1995; BUZATO, 2006; ROJO, 2013) and Sociocultural Education Teacher (VIGOTSKI, 1998; 2010; JOHNSON, 2009; FRIEDRICH, 2012). In order to instigate a reflection on practical experience in the light of this literature, we weave more specific considerations of a qualitative and ethnographic research in an initial teacher education context, which made use of technology aiming at a social, critical and reflective construction of these teachers. The data showed that the success of the activity is not directly related to the use of appropriate technology but to the engagement of the participants in the requested task, which implies a new way of thinking and acting.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Patrícia Fabiana Bedran, UNESP - Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho”. Instituto de Biociências, Letras e Ciências Exatas - Departamento de Educação. São José do Rio Preto – SP

Patricia Fabiana Bedran é doutora em Estudos Linguísticos, área de concentração Linguística Aplicada - Ensino e Aprendizagem de Línguas, pela Universidade Estadual Paulista, câmpus de São José do Rio Preto - SP (2012). Foi bolsista Fapesp e realizou período de bolsa sanduíche na Università Ca'Foscari, em Veneza - Itália (2011). É Mestre em Estudos Linguísticos - área de concentração: ensino e aprendizagem de línguas (2008) e licenciada em Letras - Português/Italiano (2005), pela mencionada universidade. Atuou em contextos públicos e privados de Ensino Fundamental II e Superior. Atualmente, é docente do departamento de Educação da UNESP - IBILCE, São José do Rio Preto. É responsável pela orientação/supervisão dos Estágios Curriculares Obrigatórios em Língua Materna do Curso de Letras - Licenciatura e Coordenadora da Comissão de Estágios do Curso de Letras. É líder, desde 2014, juntamente com a Profa. Dra. Maria Helena Vieira-Abrahão, do Grupo de Pesquisa GESFOPLE - Grupo de Estudos Socioculturais na Formação de Professores de Língua Estrangeira, cadastrado junto ao CnPQ. Seus focos de interesse em pesquisa são: Comunidades de Prática, Formação de Professores de Línguas, Ensino de Língua Estrangeira Mediado pela Tecnologia, Letramento Digital, Teoria Sociocultural na Formação de Professores de Línguas e Identidades.

Published

25/10/2016

How to Cite

BEDRAN, P. F. Digital literacy and language teacher education in contemporary times. Revista EntreLinguas, Araraquara, v. 2, n. 2, p. 225–248, 2016. DOI: 10.29051/el.v2i2.8614. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/entrelinguas/article/view/8614. Acesso em: 18 jul. 2024.

Issue

Section

Artigos