Functional translation and linguistic variation: the use of didactic sequence in teaching languages

Authors

  • Valdecy Oliveira Pontes Universidade Federal do Ceará
  • Livya Lea Oliveira Pereira Universidade Federal do Ceará

DOI:

https://doi.org/10.29051/rel.v3.n2.2017.9159

Keywords:

Functionalist translation. Didactic sequences. Linguistic variation. Forms of treatment.

Abstract

In the context of the approach of the linguistic variation of Spanish and the use of Functionalist Translation in Foreign Language classes, this article aims to report the results of the application of a Didactic Sequence (SD), in the style of the Geneva School, Hispanic plays for the teaching of linguistic variation in the pronominal treatment forms of the Spanish-Portuguese Brazilian language pair. SD was applied in the subject "Introduction to Translation Studies in Spanish Language" (2nd semester), offered by the course in Letters - Spanish Language and its Literatures, of the Federal University of Ceará. This article was based on the theoretical foundations of Functionalist Translation (NORD, 1994, 1996, 2009, 2012), Translation and Sociolinguistics (BOLAÑOS-CUELLAR, 2000; MAYORAL, 1998), elaboration of SD (DOLZ; NOVERRAZ; SCHNEUWLY, 2004; CRISTÓVÃO, 2010; BARROS, 2012) and research on the variation in the forms of treatment of Spanish and Portuguese (FONTANELLA DE WEINBER, 1999; SCHERRE et al, 2015).

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Author Biographies

Valdecy Oliveira Pontes, Universidade Federal do Ceará

Professor doutor em Linguística (UFC) e com Pós-Doutorado em Estudos da Tradução (UFSC). Atualmente, é Professor Adjunto na graduação em Letras-Espanhol, no Programa de Pós-graduação em Linguística e no Programa de Pós-graduação em Estudos da Tradução, da Universidade Federal do Ceará (UFC). Fortaleza, Ceará, Brasil. E-mail: valdecy. pontes@ufc.br

Livya Lea Oliveira Pereira, Universidade Federal do Ceará

Mestra pelo Programa de Pós-Graduação em Estudos da Tradução da Universidade Federal do Ceará (UFC). Licenciada em Letras-Espanhol e suas Literatura pela UFC. Foi bolsista da Fundação Cearense de Apoio ao Desenvolvimento Científico e Tecnológico (FUNCAP).

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Published

01/12/2017

How to Cite

PONTES, V. O.; PEREIRA, L. L. O. Functional translation and linguistic variation: the use of didactic sequence in teaching languages. Revista EntreLinguas, Araraquara, v. 3, n. 2, p. 153–178, 2017. DOI: 10.29051/rel.v3.n2.2017.9159. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/entrelinguas/article/view/9159. Acesso em: 19 jul. 2024.

Issue

Section

Artigos