Promoting Meaningful Learning in the context of health, education and culture

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26673/tes.v16i1.13469

Keywords:

Learning, Knowledge, Art, Students, Adolescent.

Abstract

The Meaningful Learning Theory proposes the construction of knowledge by valuing students' previous experiences. The objective was to report the promotion of meaningful learning in the context of health, education and culture based on artistic manifestations. This is a report of experience about the Pedagogical Intervention Project “Literary Coffee: Adolescents in Action - Protagonists of their own history”, which took place between February and May 2019 with high school students from a public institution in the rural area of Bahia, Brazil. The use of poetry, dramatization, dance and music as pedagogical tools instigated artistic skills among students, making them protagonists in the construction of knowledge. The students expressed their concerns and realized the role of the teacher as a notable mediator. It was evidenced the importance of art in promoting meaningful learning in the context of health, education and culture.

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Author Biographies

Micael Doria de Andrade, Universidade Tiradentes (UNIT), Aracaju – SE

Pós-graduado nas seguintes especializações lato sensu: Metodologia do Ensino de Língua Portuguesa, Língua Espanhola e Literatura; Metodologia do Ensino em Língua Portuguesa, Literatura e Língua Inglesa; Metodologia da Língua Espanhola e Língua Inglesa; Língua Portuguesa e Literatura brasileira.

Professor da Educação Básica. Licenciado em Letras Português/Espanhol pela Universidade Tiradentes; Departamento de Educação.

Rosangela Andrade Aukar de Camargo, Escola de Enfermagem de Ribeirão Preto da Universidade de São Paulo (EERP/USP).

Pós-Doutorado na University of Alberta, Canadá (2018). Enfermeira, graduada pela Escola de Enfermagem de Ribeirão Preto da Universidade de São Paulo (1981), Licenciada em Enfermagem e Graduada em Pedagogia pela Faculdade de Filosofia Ciências e Letras Barão de Mauá (1987/1991), Mestre e Doutora em Enfermagem Psiquiátrica pela EERP/USP (2002/2006). Docente em Regime de Dedicação Integral à Docência e à Pesquisa no Departamento de Enfermagem Materno Infantil e Saúde Pública (DEMISP) da EERP/USP. Coordena projetos de pesquisa na área da Educação, Tecnologias Educacionais, Educação Permanente em Saúde e Formação Docente. Membro da Comissão de Graduação; da Comissão Coordenadora do Curso de Bacharelado; do Núcleo de Educação Permanente e Humanização (NEPH) do Departamento Regional de Saúde - DRS XIII de Ribeirão Preto. Participa do Grupo de Pesquisa Educação em Saúde/Enfermagem da EEERP/USP; do Programa de Aperfeiçoamento do Ensino (PAE). É filiada a Associação Brasileira de Enfermagem e da Sociedade Sigma Theta Tau - Capítulo Rho Upsilon. Tem experiência na área de Educação Permanente em Saúde e Educação Profissional em Enfermagem, atuando principalmente nos seguintes temas: educação, tecnologias educacionais, formação docente e processo ensino e aprendizagem.

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Published

19/06/2020

How to Cite

ANDRADE, M. D. de; CAMARGO, R. A. A. de. Promoting Meaningful Learning in the context of health, education and culture. Themes in Education and Health, Araraquara, v. 16, n. 1, p. 201–214, 2020. DOI: 10.26673/tes.v16i1.13469. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/tes/article/view/13469. Acesso em: 31 aug. 2024.

Issue

Section

Relatos de Experiência

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