Integrative practices in health care in the context of High School: the experience of Integrative Community Therapy – TCI

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26673/tes.v16iesp.1.14311

Keywords:

Care, Integrative practices, Integrative community therapy (ICT), Teens, Public school.

Abstract

Analyze the contributions of ICT in students suffering approach from Reference Schools of Secondary Education; Recife, Pernambuco. Qualitative, comprehensive-interpretive research, between February 2018 and July 2019. Challenges and Feelings; Overcoming and Strategies and Learning were defined as thematic axes of Bardin's content analysis, based on the ICT registration sheets and field notes. 33 meetings were held, with an average of 13.5 students aged 15 to 19, of both sexes. Family conflicts, school performance and future prospects, linked to sadness, fear, anger, incapacity and loneliness endorse the challenges of contemporary adolescence, faced through support networks, professional help, personal empowerment and physical and leisure activities. Initial challenges were replaced by the ethics of solidarity in welcoming processes, affective listening and respect for diversity, signaling ICT as a strategy for transforming risk situations for autonomy in the school environment.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Djailton Pereira da Cunha, Universidade de Pernambuco (UPE), Recife – PE

Professor adjunto do Departamentos de Psicologia e do Departamento de Medicina. Doutorado em Educação (UFPE).

Marluce Tavares de Oliveira, Universidade de Pernambuco (UPE), Recife – PE

Professora Adjunta aposentada. Doutorado em Saúde Materno Infantil (IMIP).

References

BARDIN, L. Análise de conteúdo. Ed. rev. e atualizada. Lisboa: Edições 70, 281 p., 2005.

BARRETO, A. P. Terapia comunitária: passo a passo. 4. ed. rev. ampl. Fortaleza: Gráfica LCR, 408 p., 2008.

BARRETO, A. P. Cuidadando do cuidador: Técnicas e vivências para o resgate da autoestima. Fortaleza: Gráfica LCR, 228 p., 2017.

BRASIL. Ministério da Saúde. Conselho Nacional de Saúde. Resolução n. 466, de 12 de dezembro de 2012. Dispõe sobre diretrizes e normas regulamentadoras de pesquisas envolvendo seres humanos. Brasília, 12 dez. 2012. Disponível em: https://bvsms.saude.gov.br/bvs/saudelegis/cns/2013/res0466_12_12_2012.html. Acesso em: 16 nov. 2019.

BRASIL. Ministério da Saúde. Secretaria de Atenção à Saúde. Departamento de Atenção Básica. Manual de implantação de serviços de práticas integrativas e complementares no SUS. Brasília: Ministério da Saúde, 56 p., 2018.

COSTA, A. et al. Drogas em áreas de risco: o que dizem os jovens. Physis, Rio de Janeiro, v. 22, n. 2, p. 803-819, jun. 2012. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-73312012000200021&lng=en&nrm=iso. Acesso em: 15 fev. 2020.

CUNHA, D. P. Fundamentos multiparadigmáticos da formação humana: contribuições dos paradigmas transpessoal, intercultural e da espiritualidade para a educação no Brasil e na França. Orientadores: Aurino Lima Ferreira (UFPE) Nadja Acioly Régnier (LYON2). 2017. 416 f. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade Federal de Pernambuco e Université Lumère Lyon 2, Recife/Lyon, 2017.

FERNANDES, A. D. S. A.; MATSUKURA, T. S. Adolescentes no CAPSi: relações sociais e contextos de inserção. Revista de Terapia Ocupacional da Universidade de São Paulo, v. 26, n. 2, p. 216-224, maio/ago. 2015.

FERREIRA, A. L. et al. As adolescências periféricas: uma pesquisa-ação integral/ transpessoal. 1. ed. Curitiba: Appris, 181 p., 2018.

FREIRE, T.; TAVARES, D. Influência da autoestima, da regulação emocional e do gênero no bem-estar subjetivo e psicológico de adolescentes. Rev. psiquiatr. clín., São Paulo, v. 38, n. 5, p. 184-188, 2011. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-60832011000500003&lng=en&nrm=iso. Acesso em: 15 fev. 2020.

HAN, B. C. Sociedade do cansaço. Petrópolis: Vozes, 80 p., 2015.

MARRIEL, L. C. et al. Violência escolar e auto-estima de adolescentes. Cad. Pesqui., São Paulo, v. 36, n. 127, p. 35-50, abr. 2006. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0100-15742006000100003&lng=en&nrm=iso. Acesso em: 15 jan. 2020.

MAUSS, M. Essai sur le don: forme et raison de l'échange dans les sociétés archaïques. 2. ed. Paris: Presses universitaires de France, DL, 248 p., 2012.

MEY, R. G. V et al. Ruedas Vinculantes como espacion de inclusion en el contexto universitario: la experiencia de la Universidad Estatal Amazónica, Puyo, Pastaza, Ecuador. Temas em Educação e Saúde, v. 12, n. 1, p. 97-107, jan./jun. 2016. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/tes/article/view/9816. Acesso em 12 dez 2019.

OLIMPIO, E.; MARCOS, C. M. A escola e o adolescente hoje: considerações a partir da psicanálise. Psicol. rev., Belo Horizonte, v. 21, n. 3, p. 498-512, set. 2015. Disponível em: http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1677-11682015000300006&lng=pt&nrm=iso. Acesso em: 05 fev. 2020.

OLIVEIRA, A. R. V.; PINHO, D. L. M. Relações entre avós e seus netos adolescentes: uma revisão integrativa. Rev. bras. geriatr. gerontol., Rio de Janeiro, v. 16, n. 3, p. 633-642, set. 2013. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1809-98232013000300019&lng=en&nrm=iso. Acesso em: 17 jan. 2020.

OLIVEIRA, M. T. Cuidar de si e do outro: análise de implantação de programa educativo-vivencial para atuação na violência intrafamiliar no nordeste brasileiro. 2011. Tese. (Doutorado em Saúde Materno Infantil) – Instituto de Medicina Integral Professor Fernando Figueira, Recife, 2011.

PRATTA, E. M. M.; SANTOS, M. A. Família e adolescência: a influência do contexto familiar no desenvolvimento psicológico de seus membros. Psicol. estud., Maringá, v. 12, n. 2, p. 247-256, ago. 2007. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-73722007000200005&lng=en&nrm=iso. Acesso em: 25jan. 2020.

ROSSI, L. M. et al. Crise e saúde mental na adolescência: a história sob a ótica de quem vive. Cad. Saúde Pública, Rio de Janeiro, v. 35, n. 3, 2019. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-311X2019000305004&lng=en&nrm=iso. Acesso em: 10 fev. 2020.

Published

21/10/2020

How to Cite

CUNHA, D. P. da; OLIVEIRA, M. T. de. Integrative practices in health care in the context of High School: the experience of Integrative Community Therapy – TCI. Themes in Education and Health, Araraquara, v. 16, n. esp.1, p. 311–326, 2020. DOI: 10.26673/tes.v16iesp.1.14311. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/tes/article/view/14311. Acesso em: 1 jul. 2024.

Most read articles by the same author(s)