Psychoeducation from basic emotional needs to parents / caregives and relation with social skills

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26673/tes.v17i00.14410

Keywords:

Effectiveness of psychoeducation, Social skills, Parenting styles

Abstract

Working with social skills in children and adolescents can decrease or avoid behavior problems and psychological disorders. However, it is proposed that a work with caregivers with psychoeducation with a knowledge developed by the schema therapy on basic emotional needs can contribute. This literature review is justified by the scarcity of research on this topic. For this purpose, studies published in the database of Scielo and Google Scholar were used, integrating 30 studies. The results showed that healthy emotional development and social skills are related to living with parents or caregivers, who may or may not have developed parental social skills. However, programs with psychoeducation for parents result in a positive change in parental educational skills related to a positive change in children's social skills. This study provided subsidies to reflect on the importance of psychoeducation in this context.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Tatiani Justin Witt Cardoso, Capacitar Centro de Ensino Superior (CAPACITARNH), Osório – RS

Especialista em Terapias Cognitivas Comportamentais.

Rafaela Fava de Quevedo, Universidade do Vale do Rio dos Sinos (UNISINOS), São Leopoldo – RS

Mestrado em Psicologia clínica.

References

BOLSONI-SILVA, A. T.; SILVEIRA, F. F.; MARTURANO, E. M. Promovendo habilidades sociais educativas parentais na prevenção de problemas de comportamento. Rev. bras. ter. comport. cogn., Belo Horizonte, v. 10, n. 2, p. 125-142, 2008. Disponível em: http://pepsic.bvsalud.org/pdf/rbtcc/v10n2/v10n2a02.pdf. Acesso em: 31 jul. 2019.

BOLSONI-SILVA, A. T; LOUREIRO, S. R.; MARTURANO, E. M. Comportamentos internalizantes: associações com habilidades sociais, práticas educativas, recursos do ambiente familiar e depressão materna. Revista Psico., Porto Alegre, v. 47, n. 2, p. 111-120, 2016. DOI: http://dx.doi.org/10.15448/1980-8623.2016.2.20806

BOLSONI-SILVA, A. T.; LOUREIRO, S. R. Práticas Parentais: Conjugalidade, Depressão Materna, Comportamento das Crianças e Variáveis Demográficas. Revista Psico-USF, Campinas, v. 24, n. 1, p. 69-83, jan. 2019. DOI: http://dx.doi.org/10.1590/1413-82712019240106

BRANDÃO, T.; MATOS, P. M. Eficácia das intervenções psicológicas em grupo dirigidas a mulheres com cancro da mama: uma revisão sistemática. Rev. Port. Sau. Pub., v. 33, n. 1, p. 98-106, jan./jun. 2015. DOI: http://dx.doi.org/10.1016/j.rpsp.2015.01.001

CABALLO, V. E. Manual de avaliação e treinamento de habilidades sociais. São Carlos, SP: Livraria e Ed. Santos, 1. ed. 2003. p. 1-408.

CASALI, I. G. Programa de habilidades sociais com pais e professores: efeitos sobre educadores e crianças escolares. 2019. 249 f. Tese (Doutorado em Psicologia) – Centro de Educação de Ciências Humanas, Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, 2019. Disponível em: https://repositorio.ufscar.br/bitstream/handle/ufscar/11554/Tese%20Ivana.pdf?sequence=1. Acesso em: 31 jul. 2019.

COELHO, L. V. M. Competência Emocional em Professores: Contributos da Psicoeducação. Revista Portuguesa de Enfermagem de Saúde Mental, Porto (Portugal), n. 8, p. 16-24, dez. 2012. Disponível em: http://www.scielo.mec.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1647-21602012000200003&lng=pt&nrm=iso. Acesso em: 31 jul. 2019.

COELHO, M. V.; MURTA, S. G. Treinamento de pais em grupo: um relato de experiência. Revista Estud. Psicol., Campinas, v. 24, n. 3, p. 333-341, jul./set. 2007. DOI:

http://dx.doi.org/10.1590/S0103-166X2007000300005

CUEVAS-CANCINO, J. J.; MORENO-PÉREZ, N. E. Psicoeducação: intervenção de enfermagem para o cuidado da família em seu rolo de cuidadora. Enfermería Universitaria., México, v. 14, n. 3, p. 207-218, jul. 2017. Disponível em: http://www.scielo.org.mx/pdf/eu/v14n3/2395-8421-eu-14-03-00207.pdf. Acesso em: 31 jul. 2019.

DEL PRETE, A.; DEL PRETE, Z. A. P. (Org). Habilidades sociais, desenvolvimento e aprendizagem: questões conceituais, avaliação e intervenção. 1. ed. Campinas: Alínea, 2003.

DEL PRETE, A.; DEL PRETE, Z. A. P. A relação entre habilidades sociais e análise do comportamento: história e atualidades. In: KIENEN, K.; GIL, S. R. S. A.; LUZIA, J. C.; GAMBA, J. (Org.). Análise do comportamento: conceitos e aplicações a processos educativos clínicos e organizacionais. Londrina: UEL, 2018. p. 39-53. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/330666591_A_relacao_entre_habilidades_sociais_e_analise_do_comportamento_historia_e_atualidades. Acesso em: 31 jul. 2019.

GUISSO, L.; BOLZE, S. D. A.; VIERA, M. L. Práticas parentais positivas e programas de treinamento parental: uma revisão sistemática da literatura. Contextos Clínicos, v. 12, n. 1, jan./abr. 2019. DOI: http://dx.doi.org/10.4013/ctc.2019.121.10

KNAPP, P. et al. Terapia cognitivo-comportamental na prática psiquiátrica. Porto Alegre: Artmed, 2007. 520 p.

LEME, V. B. R. & BOLSONI-SILVA, A. T. Habilidades sociais educativas parentais e comportamento de pré-escolares. Estudos de psicologia, Natal, v. 15, n. 2, 161-173, maio/ago. 2010. DOI: https://doi.org/10.1590/S1413-294X2010000200005

LOPES, L. O.; CACHIONI, M. Intervenções psicoeducacionais para cuidadores de idosos com demência: uma revisão sistemática. J. bras. psiquiatr., Rio de Janeiro, v. 61, n. 4, p. 252-261, 2012. DOI: http://dx.doi.org/10.1590/S0047-20852012000400009

MARIANO, M.; BOLSONI-SILVA, A. T. Comparações entre práticas educativas de professores, habilidades sociais e problemas de comportamento de alunos. Revista Estudos e Pesquisas em Psicologia, Rio de Jneiro, v. 16, n. 1, p. 140-160, 2016. Disponível em: http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=451846425009. Acesso em: 31 jul. 2019.

MARTINS, R. P et al. Práticas parentais: associações com desempenho escolar e habilidades sociais. Revista Psicol. Argum., Curitiba, v. 32, n. 78, p. 89-100, jul./set. 2014. DOI: http://dx.doi.org/10.7213/psicol.argum.32.078.AO04

MENEZES, S. L.; SOUZA, M. C. B. M. Implicações de um grupo de Psicoeducação no cotidiano de portadores de Transtorno Afetivo Bipolar. Rev. esc. enferm. USP, São Paulo, v. 46, n. 1, p. 124-131, fev. 2012. DOI: http://dx.doi.org/10.1590/S0080-62342012000100017

NOGUEIRA, C. A.; CRISOSTOMO, K. N.; SOUZA, R. S.; PRADO, J. M. A importância da psicoeducação na terapia cognitivo- comportamental: Uma revisão sistemática. Revista das Ciências da Saúde do Oeste baiano - Hígia, Bahia, v. 2, n. 1, p. 108-120, 2017. Disponível em: http://www.fasb.edu.br/revista/index.php/higia/article/view/190/211. Acesso em: 31 jul. 2019.

MONDIN, E. M. C. Práticas educativas parentais e seus efeitos na criação dos filhos. Revista Psicol. Argum, v. 26, n. 54, p. 233-244, jul./set. 2008. Disponível em: https://periodicos.pucpr.br/index.php/psicologiaargumento/article/view/19885/19187. Acesso em: 31 jul. 2019.

OLIVEIRA, J. E. B.; LOUREIRO, S. R. Validação do Roteiro de Entrevista de Práticas Educativas para Professores (RE-HSE-Pr). Aval. psicol., Campinas, v. 18, n. 1, p. 76-85, jan./mar. 2019. DOI: http://dx.doi.org/10.15689/ap.2019.1801.14685.09

PELLEGRINI, K. B. Impacto da psicoeducação na recuperação sintomática e funcional dos pacientes bipolares. 2010. 168 f. Dissertação (Mestrado em Ciências) – Faculdade de Medicina, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2010. Disponível em: https://www.teses.usp.br/teses/disponiveis/5/5142/tde-15042010-112622/publico/KarinadeBarrosPellegrinelliMestrado.pdf. Acesso em: 31 jul. 2019.

PORTELLA, M. Estratégias de treinamento em habilidades sociais. Centro de Psicologia Aplicada e Formação/ Terapia Cognitiva comportamental. 1. ed. Rio de Janeiro: Santos, 2011. 408 p.

SALVO, C. G.; SILVARES, E. F. M.; TONI, P. M. Práticas educativas como forma de predição de problemas de comportamento e competência social. Revista Estud. Psicol., Campinas, v. 22, n. 2, p. 187-195, abr./jun. 2005. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-166X2005000200008&lng=en&nrm=iso. Acesso em: 31 jul. 2019.

SANTOS, E. B.; WACHELKE, J. Relações entre habilidades sociais de pais e comportamento dos filhos: uma revisão da literatura. Pesquisas e Práticas Psicossociais, São João del-Rei, v. 14, n. 1, jan./mar. 2019. Disponível em: http://pepsic.bvsalud.org/pdf/ppp/v14n1/12.pdf. Acesso em: 31 jul. 2019.

SILVA, M.; SÁ, L.; SOUZA L. Eficácia dos programas psicoeducacionais na sobrecarga dos familiares cuidadores de pessoas com demência: revisão integrativa. Revista Portuguesa de Enfermagem de Saúde Mental, Porto (Portugal), v. 55, n. 19 p. 54-60, jun. 2018. DOI: http://dx.doi.org/10.19131/rpesm.0202

VALENTE, J. Y. et al. Ensaio clínico rondomizado para mudar as práticas de uso de drogas dos pais em um grupo de tele saúde de prevenção: estudo piloto. (Versão em português). J Pediatr, Rio de Janeiro, v. 95, n. 3, p. 334-341, maio/jun. 2019. DOI: https://doi.org/10.1016/j.jped.2018.02.004

VILAS-BOAS, A. C. V. B.; BOLSONI-SILVA, A. T. Habilidades sociais educativas de mães separadas e sua relação com o comportamento de pré-escolares. Revista Psico-USF (Impr), Campinas, v. 15, n. 3, p. 301-310, set./dez. 2010. DOI: http://dx.doi.org/10.1590/S1413-82712010000300004

YOUNG, J. E. Terapia do esquema: guia de técnicas cognitivo comportamentais inovadoras. Trad: Costa, R. C Porto Alegre: Artmed, 2008.

Published

20/04/2021

How to Cite

CARDOSO, T. J. W.; QUEVEDO, R. F. de. Psychoeducation from basic emotional needs to parents / caregives and relation with social skills. Themes in Education and Health, Araraquara, v. 17, n. 00, p. e021004, 2021. DOI: 10.26673/tes.v17i00.14410. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/tes/article/view/14410. Acesso em: 21 nov. 2024.

Issue

Section

Artigos - Área da Educação