Occupational Therapy in the context of heath education: an experience report

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26673/tes.v17i00.14925

Keywords:

Primary attention to health, Health education, Occupational therapy

Abstract

Health education is a promising method to cope with adversities that affect the health of the population. This is an report of experience, with descriptive approach Aiming to narrate the experience experienced by students of occupational therapy in a municipal health unit – UMS. Apt and able to designate numerous forms of care in an adequate way one perceived occupational therapy if it stands out for having a supportive and enhancing look. It is concluded that the manufactured activities presented themselves satisfactorily favoring the health and well-being of the participants, however it is important to emphasize that such actions should adapt to the routine of the units.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Nayana dos Santos Flexa, Universidade da Amazônia (UNAMA), Belém – PA

Graduação em Terapia Ocupacional.

Raissa Brígido Ispala Camargo, Universidade da Amazônia (UNAMA), Belém – PA

Graduação em Terapia Ocupacional.

Sara Pacheco Nogueira, Universidade da Amazônia (UNAMA), Belém – PA

Graduação em Terapia Ocupacional.

Samantha Cristiny Fernandes Nunes, Universidade da Amazônia (UNAMA), Belém – PA

Graduação em Terapia Ocupacional.

References

BRASIL. Ministério da Saúde. Secretaria de Gestão Estratégica e Participativa. Departamento de Apoio à Gestão Participativa. Caderno de educação popular em saúde. Brasília, DF: Ministério da Saúde, 2007.

HELMAN, C. G. Cultura, saúde e doença. Trad. Eliane Mussnich. 2. ed. Porto Alegre, RS: Artes Médicas, 1994. 333 p.

MEDINA, J. L. Tipos de neuropatia diabética. 2019. Disponível em: https://apdp.pt/viver-bem-a-diabetes/tipos-de-neuropatia-diabetica/. Acesso em: 15 nov. 2020.

PITAGUARI, A. Educação: base de saúde e bem-estar? 2016. Disponível: http://autonomiaemsaude.net.br/. Acesso em: 15 nov. 2020.

POLIGNANO, M. V. HISTÓRIAS DAS POLÍTICAS DE SAÚDE NO BRASIL. Uma pequena revisão. 2005. Disponível em: http://medicinadeemergencia.org/. Acesso em: 31 mar. 2021.

REIS, T. C. et al. Educação em saúde: aspectos históricos no Brasil. J Health Sci Inst., v. 31, n. 2, p. 219-223, 2013.

ROCHA, E. F.; SOUZA, C. C. B. X. Terapia Ocupacional em reabilitação na Atenção Primária à Saúde: possibilidades e desafios. Revista de Terapia Ocupacional da Universidade de São Paulo, v. 22, n. 1, p. 36-44, jan./abr. 2011. DOI: https://doi.org/10.11606/issn.2238-6149.v22i1p36-44

ROCHA, P. S; SILVA, S. S; RAIMUNDO, J. B. Educação em saúde no âmbito escolar: ações da terapia ocupacional. Revista Criar Educação, 2016. DOI: http://dx.doi.org/10.18616/ce.v0i0.2918

SALCI, M. A. et al. Educação em saúde e suas perspectivas teóricas: algumas reflexões. Texto Contexto Enferm., Florianópolis, v. 22, n. 1, p. 224-300, jan./mar. 2013.

SILVA, A. D.; SEFFNER, F. Educação em saúde: o que se ensina e o que se aprende? Re-presentações de saúde e doença para homens idosos em situação de adoecimento. Textura, n. 33, jan./abr. 2015.

SILVA, C. C. B.; EMMEL, M. L. G. Jogos e brincadeiras: roteiro de análise de atividades para o terapeuta ocupacional. Cadernos de Terapia Ocupacional da UFSCar, São Carlos, v. 4, n. 1, p. 46-62, 1993.

SOUSA, E. N. Q. Inserção do terapeuta ocupacional em dispositivos da Rede de Saúde no município de João Pessoa. 2015. 60 f. Monografia (Trabalho de Conclusão do Curso de Terapia Ocupacional) – Universidade Federal da Paraíba, João Pessoa, 2015.

SOUZA, A. C.; COLOMÉ, I. C. S.; COSTA, L. E. D.; OLIVEIRA, D. L. L. C. A Educação em saúde com grupos na comunidade: uma estratégia facilitadora da promoção da saúde. Rev Gaúcha Enferm., Porto Alegre, v. 26, n. 2, p. 147-530, ago. 2005.

Published

20/04/2021

How to Cite

FLEXA, N. dos S.; CAMARGO, R. B. I.; NOGUEIRA, S. P.; NUNES, S. C. F. Occupational Therapy in the context of heath education: an experience report. Themes in Education and Health, Araraquara, v. 17, n. 00, p. e021007, 2021. DOI: 10.26673/tes.v17i00.14925. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/tes/article/view/14925. Acesso em: 21 nov. 2024.

Issue

Section

Relatos de Experiência

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.