Socializing a self-evaluation tool for remote classes in postgraduate courses

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26673/tes.v17i00.15548

Keywords:

Coronavirus, Postgraduate studies, Remote teaching, Student perception, COVID-19

Abstract

This article aims to share a questionnaire used to evaluate, through the perceptions of the students, the remote teaching offered in the first semester of the COVID-19 pandemic, in two of the Postgraduate Programs in the area of education. The questionnaire was prepared with the students, for the institution of a favorable climate for evaluation. Its final version was made available through Google Forms, with open and closed questions, dealing with (a) characterization of the student; (b) adherence to isolation; (c) infrastructure of the residence; (d) problems and difficulties; (e) situations faced, highlighting those of mental health and/or emotional; and (f) positive aspects and to be improved. The questionnaire, sent to 86 students from 06/26/2020 to 07/12/2020, was answered by 65% of them. The results allowed the university to make decisions aimed at favoring teaching and supporting students.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Maria do Carmo Meirelles Toledo Cruz, Universidade Cidade de São Paulo (UNICID), São Paulo – SP

Professora do Mestrado Acadêmico em Educação, Professora do Mestrado Profissional em Formação de Gestores Educacionais e Administradora Pública. Doutorado em Administração Pública e Governo (FGV).

Vanda Mendes Ribeiro, Universidade Cidade de São Paulo (UNICID), São Paulo – SP

Professora do Programa de Pós- Graduação em Educação e do Programa de Pós-Graduação Formação de Gestores Educacionais. Membro da Rede de Estudos sobre Implementação de Políticas Públicas Educacionais (REIPPE). Doutorado em Educação (USP).

Rafael Lima Medeiros Ferreira, Universidade Cidade de São Paulo (UNICID), São Paulo – SP

Doutorando no Programa de Pós-Graduação em Educação. Bolsista CAPES.

Simone da Silva Rodrigues, Universidade Cidade de São Paulo (UNICID), São Paulo – SP

Mestranda no Programa de Pós-Graduação em Educação. Bolsista CAPES.

References

ARRUDA, E. P. Educação remota emergencial: elementos para políticas públicas na educação brasileira em tempos de Covid-19. Revista de Educação a Distância, Minas Gerais, v. 7, n. 1, 2020.

CHAER, G.; DINIZ, R. R. P.; RIBEIRO, E. A. A técnica do questionário na pesquisa educacional. Evidência, Araxá, v. 7, n. 7, p. 251-266, 2011.

COLEMARX. COLETIVO DE ESTUDOS EM MARXISMO E EDUCAÇÃO. Em defesa da educação pública comprometida com a igualdade social: porque os trabalhadores não devem aceitar aulas remotas. Rio de Janeiro: UFRJ, 2020. Disponível em: http://www.colemarx.com.br/wpcontent/uploads/2020/04/Colemarx-texto-cr%C3%ADtico-EaD-2.pdf. Acesso em: 03 set. 2020.

DURSO, S. O.; RUSSO, P. T. Impactos da Covid- 19 em programas stricto sensu da área de negócios: possibilidades para o ensino à distância? In: USP INTERNACIONAL CONFERENCE IN ACCOUNTING: ACCOUNTING AS A GOVERNANCE MECHANISM, 20., 2020, São Paulo. Anais […]. São Paulo, SP: USP,2020. p. 1-5.

FERNANDES, D. Limitações e potencialidades da avaliação educacional. Lisboa, 2007.

FITZPATRICK, J.; CHRISTIE, C.; MARK, M. M. Evaluation in action: Interviews with expert evaluators. London: Sage, 2009.

GIL, A. C. Métodos e técnicas de pesquisa social. 5. ed. São Paulo: Atlas, 1999.

GOMES, V. T. S. et al. A pandemia da covid-19: repercussões do ensino remoto na formação médica. Rev. bras. educ. med., Brasília, v. 44, n. 4, e114, 2020.

HILL, M. M.; HILL, A. B. A construção de um questionário. Lisboa: Dinâmica, 1998.

JOYE, C. R.; MOREIRA, M. M.; ROCHA, S. S. D. Distance Education or Emergency Remote Educational Activity: in search of the missing link of school education in times of COVID-19. Research, Society and Development, v. 9, n. 7, p. 1-29, e521974299, 2020.

LÖWY, M. “Gripezinha” o neofascista Bolsonaro diante da epidemia. In: Quarentena: reflexões sobre a pandemia e depois. 1. ed. Bauru: Canal 6,2020. p. 147-151.

MANHÃES, F.; MUSIAL, N. T. K.; GUINDANI, R. A. Do ensino presencial ao EAD: Um estudo sobre percepção de justiça acadêmica durante a pandemia do COVID-19. In: CONGRESSO UFSC DE CONTROLADORIA E FINANÇAS, 10., 2020, Florianópolis. Anais [...]. Florianópolis, SC: UFSC, 2020. p. 1-12.

PIMENTEL, F. S. C. et al. Atividades na pós-graduação utilizando as ferramentas digitais no contexto da crise da covid 19: análise qualitativa descritiva. Em Rede, Porto Alegre, v. 7, n. 1, p. 276-293, 2020.

SOUZA, C.; GATTI, B. Avaliação de instituição de ensino superior e autoavaliação educacional. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira (Brasil). In: SEMINÁRIOS REGIONAIS SOBRE AUTOAVALIAÇÃO INSTITUCIONAL E COMISSÕES PRÓPRIAS DE AVALIAÇÃO (CPA), 2015, Brasília. Anais [...]. Organizado por Claudia Maffini Griboski e Stela Maria Meneghel. Brasília, DF: Inep, 2015. p. 30-37.

UNIVERSIDADE FEDERAL DE SÃO CARLOS (UFSCAR). Programa de Pós-Graduação em Educação (campus Sorocaba). Relatório técnico-científico de pesquisa: Condições e dinâmica cotidiana e educativa na RMS (Região Metropolitana de Sorocaba/SP) durante o afastamento social provocado pelo coronavírus. Sorocaba, maio 2020.

VERCELLI, L. C. A. Aulas remotas em tempos de Covid-19: a percepção de discentes de um programa de mestrado profissional em educação. Revista @mbienteeducação, São Paulo, v. 13, n. 2, p. 47-60, maio/ago. 2020.

Published

10/03/2021

How to Cite

CRUZ, M. do C. M. T.; RIBEIRO, V. M.; FERREIRA, R. L. M.; RODRIGUES, S. da S. Socializing a self-evaluation tool for remote classes in postgraduate courses. Themes in Education and Health, Araraquara, v. 17, n. 00, p. e021018, 2021. DOI: 10.26673/tes.v17i00.15548. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/tes/article/view/15548. Acesso em: 21 nov. 2024.

Issue

Section

Artigos - Área da Educação

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.