Remote education and teaching status in pandemic scenario

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26673/tes.v18i00.15883

Keywords:

Teaching, COVID-19, Teacher, Quality of life

Abstract

The objective here is to describe the perception of university professors about quality of life (Qol) from physical, psychological, social and environmental domains in a pandemic scenario. This study was characterized as descriptive and cross-sectional, where the sample composed of university professors of undergraduate courses was evaluated. It is justified to understand that this research, when considering the perceptions of teachers in social isolation, will contribute to intervention in the promotion of the health of these professionals, also offering subsidies for future research. The analysis of the responses was based on the application of the WHOQOL-bref questionnaire. The results showed that, in general, teachers reported as positive the perception of their Qol (63.3%). However, some questions deserve greater attention, such as the psychological one where more than 90% of teachers at some point demonstrated a negative emotional state, such as anxiety and depression during social isolation.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Eduardo Benincá Cuquetto , Universidade do Estado da Bahia (UNEB), Teixeira de Freitas – BA – Brasil

Departamento de Educação. Graduando em Ciências Biológicas.

Ellen Maria Santos Portela, Universidade do Estado da Bahia (UNEB), Teixeira de Freitas – BA – Brasil

Departamento de Educação. Graduada em Ciências Biológicas.

Yolanda Aparecida de Castro Almeida Vieira, Universidade do Estado da Bahia (UNEB), Teixeira de Freitas – BA – Brasil

Professora adjunta. Departamento de Educação. Doutora em Tratamento da Informação Espacial (PUCMinas).

References

ALVARENGA, R. et al. Percepção da qualidade de vida de professores das redes públicas e privadas frente à pandemia do covid-19. Revista CPAQV–Centro de Pesquisas Avançadas em Qualidade de Vida, v. 12, n. 3, p. 1-8, 2020. Disponível em: http://www.cpaqv.org/revista/CPAQV/ojs-2.3.7/index.php?journal=CPAQV&page=article&op=view&path%5B%5D=538. Acesso em: 10 mar. 2021.

BRASIL. Portaria n. 343, de 17 de março de 2020. Dispõe sobre a substituição das aulas presenciais por aulas em meios digitais enquanto durar a situação de pandemia do Novo Coronavírus-Covid-19. Brasília, DF: MEC, 2020. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/Portaria/PRT/Portaria%20n%C2%BA%20343-20-mec.htm. Acesso em: 12 out. 2021.

COSTA, D. C. A. R. et al. Oferta pública e privada de leitos e acesso aos cuidados à saúde na pandemia de Covid-19 no Brasil. Saúde em Debate, v. 44, n. esp. 4, p. 232-247, dez. 2020. Disponível em: https://www.scielo.br/j/sdeb/a/39jsyjTLxGZHFQXrs4VVMRS/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 10 fev. 2021.

GIL, A. C. Como elaborar projetos de pesquisa. São Paulo: Atlas, 2002.

GUINANCIO, J. C. et al. COVID – 19: Desafios do cotidiano e abordagem de enfrentamento frente ao isolamento social. Research, Society and Development, v. 9, n. 8, e259985474, 2020. Disponível em:

MATOS, Rafael Christian. Fake news frente a pandemia de COVID-19. Vigilância Sanitária em Debate: Sociedade, Ciência & Tecnologia, v. 8, n. 3, p. 78-85, 2020. Disponível em: https://rsdjournal.org/index.php/rsd/article/download/5474/4789/26501. Acesso em: 10 ago. 2021.

MIRANDA NETO, M. H. M. Reflexões sobre a importância do sono e dos sonhos para a aprendizagem. Arquivos Apadec, v. 5, n. 2, p. 7-11, 2001. Disponível em: https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/ArqMudi/article/view/17438/9289. Acesso em: 7 jul. 2021.

OLIVEIRA, M. N.; CAMPOS, M. A. S.; SIQUEIRA, T. D. A. Coronavírus: globalização e seus reflexos no meio ambiente. BIUS-Boletim Informativo Unimotrisaúde em Sociogerontologia, v. 20, n. 14, p. 1-12, jul. 2020. Disponível em: https://www.periodicos.ufam.edu.br/index.php/BIUS/article/view/7859. Acesso em: 10 maio 2021.

CASTELO-BRANCO, M. C. A. S. H.; PEREIRA, A. M. S. A auto‑estima, a satisfação com a imagem corporal e o bem‑estar docente. Psicologia Cognitiva, v. 5, n. 2, p. 335-346, 2001. Disponível em: http://pec.ispgaya.pt/edicoes/2001/PEC2001N2/index.html. Acesso em: 27 set. 2021.

SANTOS, G. M. R. F.; SILVA, M. E.; BELMONTE, B. R. COVID-19: ensino remoto emergencial e saúde mental de docentes universitários. Revista Brasileira de Saúde Materno Infantil, v. 21, supl. 1, p. S245-S251, fev. 2021. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbsmi/a/b3TVbVHcCZRxkVZPFPK6PHF/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 21 ago. 2021.

TORALES, J. et al. O surto do coronavírus COVID-19 e seu impacto na saúde mental global. Jornal Internacional de Psiquiatria Social, v. 66, n. 4, p. 317-320, 2020. Disponível em: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/32233719/. Acesso em: 25 mar. 2021.

VERSIANI, I. V. L. Lazer e pandemia: desafios e perspectivas a partir do desenvolvimento social. LICERE-Revista do Programa de Pós-graduação Interdisciplinar em Estudos do Lazer, v. 23, n. 4, p. 554-588, 2020. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/licere/article/view/26879. Acesso em: 07 jul. 2021.

WHOQOL GROUP. The World Health Organization quality of life assessment (WHOQOL): position paper from the World Health Organization. Social science & medicine, v. 41, n. 10, p. 1403-1409, 1995. Disponível em: https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/027795369500112K#!. Acesso em: 20 abr. 2021.

Published

30/06/2022

How to Cite

CUQUETTO , E. B.; PORTELA, E. M. S.; VIEIRA, Y. A. de C. A. Remote education and teaching status in pandemic scenario. Themes in Education and Health, Araraquara, v. 18, n. 00, p. e022003, 2022. DOI: 10.26673/tes.v18i00.15883. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/tes/article/view/15883. Acesso em: 21 nov. 2024.

Issue

Section

Artigos - Área da Educação

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.