Interculturality and spanish language variations in a school of the frontier Brazil/Venezuela

Authors

DOI:

https://doi.org/10.29051/rel.v4.n1.2018.11175

Keywords:

Interculturality, Linguistic variation, Spanish, Border.

Abstract

This research was carried out in the rooms of the last years of high school at the Cícero Viera Neto State School, located in the municipality of Pacaraima-Roraima-Brazil, in order to investigate how interculturality is approached as well as the linguistic variations of the Spanish language in this area. institution. We analyze the problems that lead to not working the linguistic and cultural diversities that characterize Spanish. The methodological base that supported the research was the qualitative approach and the field study. As results we show that intercultural activities happen little in school, despite being an environment rich in diversity. The linguistic variation that is worked on in Spanish classes is peninsular, without concern for the linguistic reality of students and the border region.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Gênesis Carolina Matos Aquino, Universidade Estadual de Roraima

Licenciada em letras espanhol pela UERR, cursando especialização em Ennsino de Línguas pela UERR. Professora de espanhol e português na Escola Indigena da Comunidade São Miguel da Cachoeira.

Cora Elena Gonzalo Zambrano, UniveRsidade Estadual de Roraima

Professora do curso de letras e coordernadora da especialização em Ensino de Línguas em Contexto de Diversidade

References

BRASIL. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros Curriculares Nacionais: Língua Estrangeira. Brasília: MEC/SEF, 1998.

FLEURI, R. M. Desafios à educação intercultural no Brasil. Revista PerCursos, n. 1, p. 109-128, 2001.

FLEURI, R. M. (Org). Educação Intercultural: mediações necessárias. Rio de Janeiro: DP&A, 2003.

HARO, H.; VELEZ, C. La interculturalidad en la reforma curricular: de la protesta a la propuesta. Memorias de los talleres de antropología aplicada. Quito, Universidad Politécnica Salesiana, 1997.

MORENO F. F. El modelo de la lengua y la variación lingüísti¬ca. In: LOBATO, J. Sánchez.; GARGALLO, I. Santos. (dir.). Vademécum para la forma¬ción de profesores. Enseñar español como segunda lengua (L2)/lengua extran¬jera (LE), Madrid: SGEL, 2004.

MORENO F. F. Las variedades de la lengua Española y su enseñanza. In Manuales de formación de profesores de Español 2/L. Editora. Arco/Libros, pg. 9- 164. Madrid, 2010.

PARAQUETT, M. Multiculturalismo, interculturalismo e ensino/aprendizagem de espanhol para brasileiros. In: BARROS, C.; COSTA, E. G. M. (Org) Espanhol: ensino médio. Brasília: Ministério da Educação, Secretaria de Educação Básica, 2010. p. 137-155.

SOUZA, M. I. P. de.; FLEURI, R. M. Entre límites e limiares de culturas: educação na perspectiva intercultural. In: FLEURI, R. M. (org.). Educação intercultural: mediações necessárias. Rio de Janeiro: DP&A, 2003. p. 53-84.

SPEISER, Sabine. El para qué la interculturalidad en la educación. In: MOYA, Ruth. (Sinopsis) La Interculturalidad y la Educación: Diálogo para la Democracia en América Latina. 1. ed. Quito/Ecuador. ed. Ruht Moya, 1999.

WALSH C. Qué es la interculturalidad y cuál es su significado e importancia en el proceso educativo? En: La Interculturalidad en la educación. Lima, Ministerio de Educación, Dirección Nacional de Educación Bilingüe Intercultural, 2005. p. 4-7.

Published

17/01/2018

How to Cite

MATOS AQUINO, G. C.; GONZALO ZAMBRANO, C. E. Interculturality and spanish language variations in a school of the frontier Brazil/Venezuela. Revista EntreLinguas, Araraquara, v. 4, n. 1, p. 97–113, 2018. DOI: 10.29051/rel.v4.n1.2018.11175. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/entrelinguas/article/view/11175. Acesso em: 18 jul. 2024.

Issue

Section

Artigos