Accounts on experiences of former students of portuguese as a foreign language: the co-construction of knowledge through narrative inquiry

Authors

DOI:

https://doi.org/10.29051/el.v5i1.12599

Keywords:

Portuguese as a foreign language, Narrative Inquiry, Experience.

Abstract

Part of a research project in learning narratives, this paper tries to map the experience of three former university students of Portuguese as a foreign language (PLE), who graduated from the College of Exact and Natural Sciences (FaCEN), Paraguay, and, at the time of this research, were Post-Graduate students in Brazil. Their experiences were analyzed in two levels: their learning process in Paraguay and their consolidation of the language, in real context of use, in Brazil. The corpus was constituted by learning narratives collected through interviews with the use of Narrative Inquiry as means and method of work. The data was analyzed and coded in combination with the concept of Three-Dimensional Space. The results points to the insufficient number of hours dedicated to PLE classes; to the need to develop students' autonomy and, also, materials that expand the opportunities for study outside the classroom using the new technologies that focus on specific purposes and; for greater contact between students and native speakers.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Luis Eduardo Wexell-Machado, Universidade Autónoma de Assunção (UAA). Assunção

Professor de português língua estrangeira e da formação de professores em PLE na Universidade Nacional de Assunção e Pesquisador e Coordenados do Grupo de Pesquisa em Linguagem, educação e tecnologia - Prodesse - da Universidade Autônoma de Assunção.

Formação em Letras pela Uni-FMU, especialização em Ensino de Línguas Mediado por Computador pela UFMG, em Ensino de Espanhol Lengua Extranjera pela Universidade de Alcalá, Mestrado em Literatura e Crítica Literária pela PUC-SP e doutorado em Educação pela Universidade Autónoma de Assunção.

Lilian Alcaraz, Universidade Autónoma de Assunção (UAA). Assunção

Formada em Letras, Português, pela Universidade Nacional de Assunção.

Irma Benítez, Universidade Autónoma de Assunção (UAA). Assunção

Formada em Letras, Português, pela Universidade Nacional de Assunção. Pesquisadora participante do Grupo de Investigação em Educação, Linguagem e Tecnologia da Universidade Autónoma de Assunção

References

CLANDININ, D. J.; CONNELLY, F. M. Pesquisa Narrativa: experiências e história qualitativa. Uberlândia: EDUFU - tradução: Grupo de Pesquisa narrativa e Educação de professores ILEEL/UFU. 2da. Edição, 2015.

CUNHA, R. C. da. A pesquisa narrativa: uma estratégia sobre o ser professor. Teresina: Programa de Mestrado em Educação (PPGED) da Universidade Federal do Piauí (UFPI), 2009.

DEWEY, J. Experience and Education. New York: Collier Books, 1938.

WEXELL-MACHADO, L. E.; MATTAR, J. Aprendizagem Tangencial: Revisão de Literatura sobre os Usos Contemporâneos do Conceito. Rio de Janeiro: Revista EducaOnline, Vol. 11, n. 1 - Universidade Federal do Rio de Janeiro, 2017. Disponível em: https://tinyurl.com/yxgw9sgc

WEXELL-MACHADO, L. E.; ALCARAZ, L.; BENITEZ, I. Narrativas de Aprendizagem de ex-estudantes de português como língua estrangeira, Mendeley Data, v. 2, 2019. Disponível em: http://dx.doi.org/10.17632/f5yy59xpgy.1

Published

30/04/2019

How to Cite

WEXELL-MACHADO, L. E.; ALCARAZ, L.; BENÍTEZ, I. Accounts on experiences of former students of portuguese as a foreign language: the co-construction of knowledge through narrative inquiry. Revista EntreLinguas, Araraquara, v. 5, n. 1, p. 39–56, 2019. DOI: 10.29051/el.v5i1.12599. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/entrelinguas/article/view/12599. Acesso em: 6 oct. 2024.

Issue

Section

Artigos