Accounts on experiences of former students of portuguese as a foreign language: the co-construction of knowledge through narrative inquiry
DOI:
https://doi.org/10.29051/el.v5i1.12599Keywords:
Portuguese as a foreign language, Narrative Inquiry, Experience.Abstract
Part of a research project in learning narratives, this paper tries to map the experience of three former university students of Portuguese as a foreign language (PLE), who graduated from the College of Exact and Natural Sciences (FaCEN), Paraguay, and, at the time of this research, were Post-Graduate students in Brazil. Their experiences were analyzed in two levels: their learning process in Paraguay and their consolidation of the language, in real context of use, in Brazil. The corpus was constituted by learning narratives collected through interviews with the use of Narrative Inquiry as means and method of work. The data was analyzed and coded in combination with the concept of Three-Dimensional Space. The results points to the insufficient number of hours dedicated to PLE classes; to the need to develop students' autonomy and, also, materials that expand the opportunities for study outside the classroom using the new technologies that focus on specific purposes and; for greater contact between students and native speakers.Downloads
References
CLANDININ, D. J.; CONNELLY, F. M. Pesquisa Narrativa: experiências e história qualitativa. Uberlândia: EDUFU - tradução: Grupo de Pesquisa narrativa e Educação de professores ILEEL/UFU. 2da. Edição, 2015.
CUNHA, R. C. da. A pesquisa narrativa: uma estratégia sobre o ser professor. Teresina: Programa de Mestrado em Educação (PPGED) da Universidade Federal do Piauí (UFPI), 2009.
DEWEY, J. Experience and Education. New York: Collier Books, 1938.
WEXELL-MACHADO, L. E.; MATTAR, J. Aprendizagem Tangencial: Revisão de Literatura sobre os Usos Contemporâneos do Conceito. Rio de Janeiro: Revista EducaOnline, Vol. 11, n. 1 - Universidade Federal do Rio de Janeiro, 2017. Disponível em: https://tinyurl.com/yxgw9sgc
WEXELL-MACHADO, L. E.; ALCARAZ, L.; BENITEZ, I. Narrativas de Aprendizagem de ex-estudantes de português como língua estrangeira, Mendeley Data, v. 2, 2019. Disponível em: http://dx.doi.org/10.17632/f5yy59xpgy.1
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Os manuscritos aceitos e publicados são de propriedade da Revista EntreLínguas. Os artigos publicados e as referências citadas na Revista EntreLínguas são de inteira responsabilidade de seus autores.
Transferência de direitos autorais – autorização para publicação
Caso o artigo submetido seja aprovado para publicação, já fica acordado que o(s) autor(es) autoriza(m) a UNESP a reproduzi-lo e publicá-lo na EntreLínguas, entendendo-se os termos “reprodução” e “publicação” conforme definição respectivamente dos incisos VI e I do artigo 5° da Lei 9610/98. O artigo poderá ser acessado pela rede mundial de computadores (Internet), sendo permitidas, a título gratuito, a consulta e a reprodução de exemplar do artigo para uso próprio de quem a consulta, desde que haja a citação ao texto consultado. Essa autorização de publicação 328 EntreLínguas, Araraquara, v. 1, n .2, p. 323-328, jul./dez. 2015 não tem limitação de tempo, ficando a UNESP responsável pela manutenção da identificação do(s) autor(es) do artigo. Os artigos publicados e as referências citadas na Revista EntreLínguas são de inteira responsabilidade de seus autores.