Information and communication technologies in the supervised english language stage: a reflection in teacher training

Authors

DOI:

https://doi.org/10.29051/el.v5i2.12980

Keywords:

TICs, Estágio supervisionado, Língua inglesa.

Abstract

This article presents the results of an investigation into the insertion of Information and Communication Technologies (ICTs) in the teaching and learning of the English language for elementary school students, during supervised internship classes taught by regular teachers enrolled in the 3rd year of Language Course, qualification in English Language of a Higher Education Institution. It was possible to evidence that most students consider the use of ICTs important in pedagogical action. However, the tools used are still very conventional and the potential of technological activities little explored. This finding highlights the dichotomies between the analog and digital worlds that compete in the contemporary school context.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Rosalina Dantas da Silva, Universidade Federal da Grande Dourados – (UFGD)

Mestre em Letras (2015) pela Universidade Federal da Grande Dourados (UFGD), área de concentração em Linguística e Transculturalidade, e servidora técnico-administrativa na mesma instituição, ocupante do cargo de Revisora de Textos, lotada na Editora da UFGD. Possui licenciatura em Letras, habilitação em Inglês, pela Universidade Estadual de Mato Grosso do Sul (2007) e especialização em Letras, área de concentração: Estudos Linguísticos, pela Universidade Estadual de Mato Grosso do Sul (2009).

Rafael Francisco Neves de Souza, Universidade Federal da Grande Dourados – (UFGD)

Mestre em Letras, Professor Contratado do Magistério Superior – Departamento de Letras e Inglês e suas respectivas literaturas.

Kellcia Rezende Souza, Universidade Federal da Grande Dourados – (UFGD)

Doutora em Educação. Professora da Faculdade de Educação da UFGD

References

BARBOSA, Ana Amáilia Tavares Bastos. O ensino de artes e de inglês: uma experiência interdisciplinar/ Ana Amália Tavares Bastos Barbosa. - São Paulo: Cortes, 2007.

BOHN, Hilário I. Ensino e aprendizagem de línguas: os atores da sala de aula e a necessidade de rupturas. In.: MOITA LOPES, L.P (Org.). Linguística Aplicada e a Modernidade Recente: Festschriff para Antonieta Celani. São Paulo: Parábola Editorial, 2013.

BORTONI-RICARDO, Stella Maris. O professor pesquisador: introdução à pesquisa qualitativa. São Paulo: Parábola Editorial, 2008.

HALL, S. A identidade cultural na pós-modernidade. Rio de Janeiro: DP&A Editora, 2000.

MOITA LOPES, Luiz Paulo da. Da aplicação de linguística à linguística aplicada indisciplinar. In: PEREIRA, R. C.; ROCA, P. (Orgs.). Linguística aplicada: um caminho com diferentes acessos. São Paulo: Contexto, 2009.

IFA, Sérgio. A formação pré-serviço de professores de Língua Inglesa em uma sociedade em processo de digitalização. São Paulo: Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, 2006.

MORAES, Márcia. Didática II. Rio de Janeiro: CCAA Editora, 2007.

NEGRÃO, Esmeralda; SCHER, Ana; VIOTTI, Evai. A competência linguística. In: FIORIN, J.L. et al. (Orgs.). Introdução à Linguística II: princípios da análise. 3 ed. São Paulo: Contexto, 2002. p. 95-119.

PIMENTA, Selma Garrido. Estágio: diferentes concepções. In: PIMENTA, Selma Garrido; LIMA, Maria Socorro Lucena. Estágio e docência. José Cerchi Fusari (rev. téc.) – São Paulo: Cortez, 2004.

TARDIF, Maurice. Saberes docentes e formação profissional. Petrópolis, RJ: Vozes, 2002.

Published

01/10/2019

How to Cite

SILVA, R. D. da; SOUZA, R. F. N. de; SOUZA, K. R. Information and communication technologies in the supervised english language stage: a reflection in teacher training. Revista EntreLinguas, Araraquara, v. 5, n. 2, p. 418–429, 2019. DOI: 10.29051/el.v5i2.12980. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/entrelinguas/article/view/12980. Acesso em: 22 nov. 2024.

Issue

Section

Artigos