Revisiting the dramatic-problematizer language learning model
DOI:
https://doi.org/10.29051/el.v7i00.14547Keywords:
Process drama, Teaching methodology, AnalysisAbstract
In this paper, an analysis of the Dramatic-Problematizer Language Learning Model (DPM) is made based on a pedagogical intervention in a class of children attending the 4th year of primary school in a public municipal institution in western Pará. For the intervention, an interdisciplinary endeavour aiming to teach English, mathematics, arts and sciences and also to contribute to the development of the students' critical thinking and creativity, Process Drama was adopted as a teaching strategy. Although the intervention included two process drama sequences to explore two themes inherent to the circumstances surrounding the participants in two cycles of the DPM, the analysis was based only on the activities carried out in the first cycle of the model. The findings have led to the proposition of a new chart, possibly more representative of the dynamism and complexity of the model, which is believed to adequately capitalize on the theoretical basis on which it is built.
Downloads
References
AUSUBEL, D. P. The psychology of meaningful verbal learning: an introduction to school learning. New York: Grune and Stratton, 1968.
BOWELL, P.; HEAP, B. S. Planning process drama. London: David Fulton Publishers, 2001.
BUZAN, T. Mind map mastery: the complete guide to learning and using the most powerful thinking tool in the universe. London: Watkins, 2018.
CARNEY, T. F. Collaborative inquiry methodology. Windsor, ON: University of Windsor: Division of Instructional Development, 1990.
DEWEY, J. Experience and education. Indianapolis: Kappa Delta PI, 1998.
DEWEY, J. Interest and effort in education. Boston: Houghton Mifflin Company, 1913.
ELLIS, R. Task-based language learning and teaching. Oxford: Oxford University
Press, 2003.
FREIRE, P. The importance of the act of reading. Jornal of Education, v. 165, n. 1, p. 5-11, 1983. E-ISSN: 25155741. DOI: https://doi.org/10.1177%2F002205748316500103
FREIRE, P. Educação e mudança. 29. ed. Trad. Moacir Gadotti e Lillian Lopes Martin. São Paulo, SP: Paz e Terra, 2006.
FREIRE, P. Educação como prática da liberdade. 30. ed. São Paulo, SP: Paz e Terra, 2007.
FREIRE, P. Conscientização. Trad. Tiago José Risi Leme. São Paulo, SP: Cortez, 2018.
GHEDIN, E.; FRANCO, M. A. S. Questões de método na construção da pesquisa em educação. São Paulo, SP: Cortez, 2008.
HELWA, H. S. A. H. A. The effectiveness of using Dramatic Problematizer Language Learning Model (DPLLM) in developing EFL prospective teachers’ critical reading skills and reading habits. JRCIET, v. 5, n. 4, p. 89-148, 2019.
HENRY, G. T. Practical sampling. Newbury Park: SAGE, 1990.
HITOTUZI, N. Um modelo pedagógico-teatral chamado Drama-Processo. Diálogos Possíveis, v. 6, p. 183-197, 2007.
HITOTUZI, N. Drama-Processo: educação problematizadora em língua estrangeira no interior do Amazonas. Curitiba, PR: CRV, 2014a.
HITOTUZI, N. Dramatic Problematizer Model: an approach towards the development of critical thinking in the EFL classroom. The EFL Journal, v. 5, n. 2, p. 1-22, jun. 2014b. Disponível em: http://www.openhumanitiesalliance.org/journals/eflj/article/view/72. Acesso em: 07 dez. 2020.
NUNAN, D. Task-based language teaching: a comprehensively revised edition of designing tasks for the communicative classroom. Cambridge: Cambridge University
Press, 2004.
O’NEILL, C. Drama worlds: a framework for process drama. Portsmouth: Heinemann, 1995.
LONGMAN. Longman dicionário escolar Fisk: inglês-português e português-inglês para estudantes brasileiros. 2. ed. São Paulo, SP: Pearson Longman, 2014.
THE U. S. DEPARTMENT OF AGRICULTURE. Dietary guidelines for Americans: 2005. Washington: USDA, 2005. Disponível em: https://www.dietaryguidelines.gov/about-dietary-guidelines/previous-editions/2005-dietary-guidelines-americans. Acesso em: 07 dez. 2020.
VYGOTSKY, L. S. A formação social da mente: o desenvolvimento dos processos psicológicos superiores. 3. ed. Trad. José Cipolla Neto; Luís Silveira Menna Barreto; Solange Castro Afeche. São Paulo: Martins Fontes, 1989.
WILLIS, J. A framework for task-based learning. Essex: Longman, 1996.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Os manuscritos aceitos e publicados são de propriedade da Revista EntreLínguas. Os artigos publicados e as referências citadas na Revista EntreLínguas são de inteira responsabilidade de seus autores.
Transferência de direitos autorais – autorização para publicação
Caso o artigo submetido seja aprovado para publicação, já fica acordado que o(s) autor(es) autoriza(m) a UNESP a reproduzi-lo e publicá-lo na EntreLínguas, entendendo-se os termos “reprodução” e “publicação” conforme definição respectivamente dos incisos VI e I do artigo 5° da Lei 9610/98. O artigo poderá ser acessado pela rede mundial de computadores (Internet), sendo permitidas, a título gratuito, a consulta e a reprodução de exemplar do artigo para uso próprio de quem a consulta, desde que haja a citação ao texto consultado. Essa autorização de publicação 328 EntreLínguas, Araraquara, v. 1, n .2, p. 323-328, jul./dez. 2015 não tem limitação de tempo, ficando a UNESP responsável pela manutenção da identificação do(s) autor(es) do artigo. Os artigos publicados e as referências citadas na Revista EntreLínguas são de inteira responsabilidade de seus autores.