Multimodal appropriations of “The Masque of The Red Death” by pre-service english teachers
DOI:
https://doi.org/10.29051/el.v10i00.18792Keywords:
Literary literacy, Multiliteracy, Multimodality, Design Analysis, English language teachingAbstract
The pandemic has highlighted various challenges affecting educational, economic, and social aspects, as well as students’ well-being. In this scenario, engaging with literary texts can provide an understanding and discussion of these multifaceted impacts, allowing for a critical rethinking of society. Engaging with literary texts in a dialectical process can foster a critical perspective toward what is read and the society in which the reader is situated, facilitating meaning-making and transformation. This research aimed to investigate the multimodal appropriations of Edgar Allan Poe’s “The Masque of the Red Death”, produced by undergraduate students majoring in English within English language classes. To do so, we used design analysis. The results indicate the potential for recontextualization, both literary text and the socio-historical-cultural context of the subjects engaged in the reading-authorship process, highlighting the relevance of literary practices for a critical approach to reading in language classes.
Downloads
References
AIRES, A. P. L. S. READ/ESIGNERS: letramento literário na formação de professores de língua inglesa. 2023. 168 f. Trabalho de Conclusão Final (Mestrado Profissional em Letras Estrangeiras Modernas) – Centro de Letras e Ciências Humanas, Universidade Estadual de Londrina, Londrina, 2023.
BRENER, F. M. Práticas de letramentos literários multimodais na formação do professor. 165 f. 2018. Tese (Doutorado) – Universidade Estadual de Maringá, Maringá, 2018. Disponível em: http://www.ple.uem.br/defesas/def_fernanda_machado_brener_do.html. Acesso em: 05 nov. 2020.
CANDIDO, Antonio. O direito à literatura. In: Vários escritos. 5. ed. Rio de Janeiro: Ouro sobre Azul, 2011.
CAZDEN, B.; COPE, B.; FAIRCLOUGH, N.; GEE, J.; KALANTZIS, M.; KRESS, G.; LUKE, A.; LUKE, C.; MICHAELS, S.; NAKATA, M. A pedagogy of multiliteracies: Designing social futures. Harvard Educational Review, [S. l.], v. 66, n. 1, p. 60-92, 1996.
COUTINHO, C. P. Tecnologias Web 2.0 na sala de aula: três propostas de futuros professores de Português. In: Educação, Formação & Tecnologias, [S. l.], v. 2, n. 1, p. 75-86, 2009. Disponível em: http://eft.educom.pt. Acesso em: 05 nov. 2020.
FREIRE, P. Pedagogia da indignação: cartas pedagógicas e outros escritos. São Paulo: UNESP, 2000.
JENKINS, H. Cultura da convergência. 2. ed. São Paulo: Aleph, 2008.
KALANTZIS, M.; COPE, B.; PINHEIRO, P. Letramentos. Tradução: PINHEIRO, P. Campinas, SP: Editora da Unicamp, 2020.
LANKSHEAR, C.; KNOBEL, M. New Literacies. Everyday Practices and Classroom Learning. 2. ed. Nova Iorque: McGraw Hill, Open University Press, 2006.
MORÁN, J. M. Mudando a educação com metodologias ativas. In: Souza, C. A.; Torres-Morales, O. E. (org.). Convergências midiáticas, educação e cidadania: aproximações jovens. Ponta Grossa: UEPG. 2015.
MENEZES, S. K. O.; FRANCISCO, D. J. Educação em tempos de pandemia: aspectos afetivos e sociais no processo de ensino e aprendizagem. Brazilian Journal of Computers in Education, [S. l.], p. 985-1012, 2020. DOI: 10.5753/RBIE.2020.28.0.985.
POE, E. A. The Masque of the Red Death. The Poe Museum, 1842. Disponível em: https://poemuseum.org/the-masque-of-the-red-death. Acesso em: 01 mar. 2021.
SAMPAIO, R. M. Teaching and literacy practices in Covid-19 pandemic times. Research, Society and Development, [S. l.], v. 9, n. 7, p. 1-16, 2020. Disponível em: https://rsdjournal.org/index.php/rsd/article/view/4430/3755. Acesso em: 25 out. 2023.
SANTANA, P.A.R. Write, learn, teach: protótipo de ensino para a produção escrita na formação de professores de língua inglesa às lentes da teoria sociocultural. 2019. Dissertação (Mestrado em Letras Estrangeiras Modernas) – Universidade Estadual de Londrina, Londrina, 2019.
SCALASSARA, J, P. P. The English we speak affordances of an elf-aware teaching prototype in initial teacher education. 2023. 70 f. Dissertação (Mestrado Profissional em Letras Estrangeiras Modernas) – Universidade Estadual de Londrina, Londrina, 2023.
STREET, B. Letramentos sociais: abordagens críticas do letramento no desenvolvimento, na etnografia e na educação. São Paulo: Parábola, 2014.
VILAÇA, M. L. C. Web 2.0 e materiais didáticos de línguas: reflexões necessárias. Cadernos do CNLF, Rio de Janeiro, v. XV, n. 5, t. 1., 2011. Disponível em: http://www.filologia.org.br/xv_cnlf/tomo_1/90.pdf. Acesso em: 25 out. 2023.
VILAÇA, M. L. C.; ARAUJO, E. V. F. Questões de Comunicação na Era Digital: Tecnologia, Cibercultura e Linguagem. E-scrita Revista do Curso de Letras da UNIABEU Nilópolis, [S. l.], v. 3, n. 2, 2012. Disponível em: http://www.uniabeu.edu.br/publica/index.php/RE/article/viewFile/457/pdf_239. Acesso em: 25 out. 2023.
ZANCOPÉ, T. C. Teaching english to teachers: a prototype proposal for initial teacher training from a social justice perspective. 2020. Dissertação (Mestrado em Letras Estrangeiras Modernas) – Universidade Estadual de Londrina, Londrina, 2020.
ZAPPONE, M. H. Y. Fanfics – um caso de letramento literário na cibercultura? Letras de Hoje, [S. l.], v. 43, n. 2, p. 29-33, 2008.
ZAPPONE, M. H. Y; WIELEWICKI, V. H. G. “Afinal, o que é Literatura?” In: BONNICI, T.; ZOLIN, L. O. (org.). Teoria Literária: abordagens históricas e tendências contemporâneas. 3. ed. Maringá: Eduem, 2009. p. 19-30.
ZIMMERMAN, B. The Puzzle of the Color Symbolism in The Masque of the Red Death: Solved at Last? The Edgar Allan Poe Review, [S. l.], v. 10, n. 3, p. 60-73, 2009.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Os manuscritos aceitos e publicados são de propriedade da Revista EntreLínguas. Os artigos publicados e as referências citadas na Revista EntreLínguas são de inteira responsabilidade de seus autores.
Transferência de direitos autorais – autorização para publicação
Caso o artigo submetido seja aprovado para publicação, já fica acordado que o(s) autor(es) autoriza(m) a UNESP a reproduzi-lo e publicá-lo na EntreLínguas, entendendo-se os termos “reprodução” e “publicação” conforme definição respectivamente dos incisos VI e I do artigo 5° da Lei 9610/98. O artigo poderá ser acessado pela rede mundial de computadores (Internet), sendo permitidas, a título gratuito, a consulta e a reprodução de exemplar do artigo para uso próprio de quem a consulta, desde que haja a citação ao texto consultado. Essa autorização de publicação 328 EntreLínguas, Araraquara, v. 1, n .2, p. 323-328, jul./dez. 2015 não tem limitação de tempo, ficando a UNESP responsável pela manutenção da identificação do(s) autor(es) do artigo. Os artigos publicados e as referências citadas na Revista EntreLínguas são de inteira responsabilidade de seus autores.