Inclusive teaching of english language

(Auto)biographical narratives of public school teachers

Authors

DOI:

https://doi.org/10.29051/el.v10i00.19245

Keywords:

Inclusion, English Language Teaching, Special Education, Public School

Abstract

This text addresses the inclusive teaching of the English language. It presents research aimed at reflecting on English language pedagogical practices developed with students with disabilities in public schools in the Municipality of Caraúbas (RN) through (auto)biographical narratives of teachers. The study employed a qualitative approach and was grounded in (auto)biographical research. As research subjects, two teachers who taught the English language in the final years of elementary education in two public schools in the municipality participated. Reflective interviews were used as a technique for data production, crediting the (auto)biographical narratives of the teachers. Among other aspects, it was concluded that inclusive teaching of the English language is not carried out in isolation from the work in the school as a whole. There needs to be dialogue and collaborative actions in the institution and classroom to promote the inclusion of students with disabilities in education.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Larissa Mirelle de Souza Paiva, Secretaria de Estado da Educação, da Cultura, do Esporte e do Lazer do Rio Grande do Norte

Mestra em Ensino. Professora na rede estadual de Educação Básica.

Simone Maria da Rocha, Universidade Federal Rural do Semi-Árido

Doutora em Educação. Professora permanente do Programa de Pós-Graduação em Ensino (Posensino/UFERSA).

Emerson Augusto de Medeiros, Universidade Federal Rural do Semi-Árido

Doutor em Educação. Professor permanente do Programa de Pós-Graduação em Ensino (Posensino/UFERSA).

References

BONDÍA, J. L. Notas sobre a experiência e o saber de experiência. Rev. Bras. Educ., [S. l.], n. 19, p. 20-28, 2002. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbedu/a/Ycc5QDzZKcYVspCNspZVDxC/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 15 jul. 2023.

BRASIL. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros curriculares nacionais: terceiro e quartociclos do ensino fundamental: língua estrangeira. Brasília: MEC/SEF, 1998.

BRASIL. Edital CAPES 06/2018 que dispõe sobre a Residência Pedagógica. Brasília, DF, 2018. Disponível em: https://www.capes.gov.br/imagens/stories/download/editais/01032018-Edital6- 2018-Residencia-pedagogica.pdf. Acesso em: 08 jan. 2024.

CASTRO, H. V. Educação especial e inclusão social de pessoas com deficiência na escola: um olhar histórico-social. Revista HISTEDBR On-line, [S. l.], v. 11. N. 2, p. 1-14, 2009. DOI: 10.20396/rho.v22i00.8661085. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/histedbr/article/view/8661085. Acesso em: 08 jan. 2024.

CELCE-MURCIA, M. Teaching English as a Second or Foreign Language. Boston: Heinle & Heinle-Thomson, 2001.

CORDEIRO, F. N. F.; ROCHA, S. M.; SILVA, F. V. Na escuta de vozes formativas: impactos do PIBID na formação de professores de história a partir de narrativas (auto)biográficas. Interfaces da Educação, [S. l.], v. 12, n. 34, p. 844–868, 2021. DOI: 10.26514/inter.v12i34.5159. Disponível em: https://periodicosonline.uems.br/index.php/interfaces/article/view/5159. Acesso em: 15 jul. 2023.

DELORY-MOMBERGER, C. Biografia e educação: figuras do indivíduo-projeto. Natal, RN: EDUFRN; São Paulo: Paulus, 2008.

FREIRE, P. Pedagogia da Autonomia: saberes necessários à prática educativa. 24. ed. Rio de Janeiro: Paz e terra, 1996.

JOSSO, M. C. Experiências de vida e formação. 3. ed. São Paulo: Cortez, 2010.

KUPSKE, F. F. Língua inglesa como terceira língua: considerações sobre o ensino de línguas estrangeiras para estudantes surdos na educação básica brasileira. Dialogia, [S. l.], n. 28, p. 109-120, 2018. DOI: 10.5585/dialogia.N28.6722. Disponível em: https://periodicos.uninove.br/dialogia/article/view/6722. Acesso em: 15 jul. 2023.

LUCKESI, C. C. Avaliação da aprendizagem escolar: estudos e proposições. 9. ed. São Paulo: Cortez, 1999.

MAINARDES, J. Abordagem do ciclo de políticas: uma contribuição para a análise de políticas educacionais. Educação & Sociedade, Campinas, v. 27, n. 94, p. 47-69, 2006. Disponível em: https://www.scielo.br/j/es/a/NGFTXWNtTvxYtCQHCJFyhsJ/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 15 jul. 2023.

MANTOAN, M. T. E. Inclusão escolar– O que é? Por quê? Como fazer? São Paulo: Editora Moderna, 2003.

MAZZOTTA, M. J. S.; SOUSA, S. M. Z. L. Inclusão Escolar e Educação Especial: considerações sobre a política educacional brasileira. Estilos da Clínica, São Paulo, v. 5, n. 9, p. 96-108, 2000. DOI: 10.11606/issn.1981-1624.v5i9p96-108. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/estic/article/view/60917. Acesso em: 15 jul. 2023.

MEDEIROS, E. A.; DIAS, A. M. I.; OLINDA, E. M. B. Formação inicial de professores da educação básica no Brasil: uma leitura histórica e político-legal. Educação em Perspectiva, Viçosa, v. 11, p. e020006, 2020. DOI: 10.22294/eduper/ppge/ufv.v11i.8893. Disponível em: https://periodicos.ufv.br/educacaoemperspectiva/article/view/8893. Acesso em: 15 jul. 2023.

MEDEIROS, E. A.; FORTUNATO, I.; ARAÚJO, O. H. A. A escola na atualidade – ensaio a partir de Paulo Freire e Alexander Neill. Ensino em Re-Vista, [S. l.], v. 29, n. Contínua, p. e052, 2022. DOI: 10.14393/ER-v29a2022-52. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/67370. Acesso em: 15 jul. 2023.

MOZER, T. A.; DRAGO, R.; DIAS, I. R. O Ensino da Língua Inglesa para alunos com deficiência intelectual: uma investigação literária. ARTEFACTUM - Revista de Estudos em Linguagens e Tecnologia, [S. l.], v. 20, n. 1, 2021. Disponível em: http://artefactum.rafrom.com.br/index.php/artefactum/article/view/2032. Acesso em: 15 jul. 2023.

OLIVEIRA, L. A. Métodos de Ensino de Inglês: teorias, práticas e ideologias. São Paulo: Parábola, 2014.

RAJAGOPALAN, K. O inglês como língua internacional na prática docente. In: LIMA, D. C. (org.). Ensino-aprendizagem de língua inglesa: conversas com especialistas. São Paulo: Parábola Editorial, 2009, p. 39-46.

RAJAGOPALAN, K. O professor de línguas e a suma importância do seu entrosamento na política linguística do seu país. In: CORREA, D. A. (org.). Política linguística e ensino de língua. Campinas, SP: Pontes Editores, 2014, p. 73-82.

ROPOLI, E. A.; MANTOAN, M. T. E.; SANTOS, M. T. D. A educação especial na perspectiva da inclusão escolar: a escola comum inclusiva. Brasília, DF: Ministério da Educação; Secretaria de Educação Especial, 2010.

TARDIF, M. Saberes Docentes e Formação Profissional. 12. ed. Petrópolis, RJ: Editora Vozes, 2011.

TARDIF, M.; LESSARD, C. O Trabalho Docente: elementos para uma teoria da docência como profissão de interações humanas. Trad. de João Batista Kreuch. Petrópolis, RJ: Vozes, 2008.

VILAÇA, M. L. C. Métodos de ensino de línguas estrangeiras: fundamentos, críticas e ecletismo. Revista Eletrônica do Instituto de Humanidades, Rio de Janeiro, v. 7, n. 26, p. 73-88, 2008. Disponível em: http://www.educadores.diaadia.pr.gov.br/arquivos/File/2010/artigos_teses/Ingles/marcio.pdf. Acesso em: 15 jul. 2023.

Published

23/04/2024

How to Cite

PAIVA, L. M. de S.; ROCHA, S. M. da; MEDEIROS, E. A. de. Inclusive teaching of english language: (Auto)biographical narratives of public school teachers. Revista EntreLinguas, Araraquara, v. 10, n. 00, p. e024003, 2024. DOI: 10.29051/el.v10i00.19245. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/entrelinguas/article/view/19245. Acesso em: 21 nov. 2024.