Students’ view on the impact of extension actions on the formation of undergraduates in the health field

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26673/tes.v15i2.13113

Keywords:

Higher education, University extension, Academic performance.

Abstract

The Law of Education Guidelines and Bases (LDB) incorporated into the statutes and bylaws of higher education institutions the principle of inseparability between teaching, research and extension, legislated by the 1988 Constitution. Considered one of the pillars of higher education, extension plays a relevant role in the training of professionals. However, there is little work quantifying the impact of extension activities on the development process in training. To quantify and identify the impact of extension actions on the vocational training of undergraduate health courses. Method: exploratory, retrospective and quantitative field research. Students from the last semester of several health courses that performed extension activities answered questionnaires regarding achievement as well as academic performance (including domains of skill, knowledge, attitudes, values and ethical aspects). In addition, the contributions of extension in the training process as a person and professional were also evaluated. The group was mainly composed of young people, who had a job, and women. It was verified that most of the students reported improvement in academic achievement. It was found that in all domains, the average scores given by the group that reported improvement were significantly higher than the group that reported improvement in academic performance. Extension students mentioned that the actions contributed to the development of the relationship with the team and the public; as well as training to identify individual and collective needs; and awareness and reflection on the individual role in social transformation. It was found that the extension program positively impacted the academic achievement of extension students, as evidenced by the affirmation of the improvement in academic performance, the high average grades awarded by students in the quantitative questioning of the various domains and the description of students' positive perception of the effective contributions in their process and formative journey as a person and professional.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Maisa Namba Kim, Universidade de Santo Amaro

Pós Graduação em Ciências da Saúde

Luiz Henrique da Silva Nali, Universidade de Santo Amaro

Pós Graduação em Ciências da Saúde

Eloi Francisco Rosa, Universidade de Santo Amaro

Pró Reitoria

References

ACIOLI, S. A prática educativa como expressão do cuidado em Saúde Pública. Rev Bras Enferm, v. 61, n. 1, p. 117–21, fev. 2008.

ARROYO, D. M. P.; ROCHA, M. S. P. M. L. Meta-avaliação de uma extensão universitária: Estudo de caso. Avaliação Rev da Avaliação da Educ Super, v. 15, n. 2, p. 131–57, jul. 2010.

BISCARDE, D. G. S.; PEREIRA-SANTOS, M.; SILVA, L. B. Formação em saúde, extensão universitária e Sistema Único de Saúde (SUS): conexões necessárias entre conhecimento e intervenção centradas na realidade e repercussões no processo formativo. Interface - Comun Saúde, Educ, v. 18, n. 48, p. 177–86, 2014.

BRASIL. Câmara dos deputados. Centro de Documentação e Informação. 1988.

BRASIL. Câmara dos deputados. Lei n. 9394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 23 dez. 1996. Disponível em: https://www2.camara.leg.br/legin/fed/lei/1996/lei-9394-20-dezembro-1996-362578-publicacaooriginal-1-pl.html. Acesso em: 30 nov. 2019.

FADEL, C. B. et al. O impacto da extensão universitária sobre a formação acadêmica em Odontologia. Interface - Comun Saúde, Educ, v. 17, n. 47, p. 937–946, dez. 2013.

FERNANDES, M. C. et al. Universidade e a extensão universitária: a visão dos moradores das comunidades circunvizinhas. Educ em Rev, v. 28, n. 4, p. 169–94, dez. 2012.

MACEDO, A. R. et al. Educação superior no século XXI e a reforma universitária brasileira. Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educ. v. 13, n. 47, p. 127–48, abr./jun. 2005.

MIRANDA, G. L.; NOGUEIRA, M. D. P. Política nacional de extensão universitária. Forproex. 2012.

MOURA, L. F. A. D. et al. Impacto de um projeto de extensão universitária na formação profissional de egressos de uma universidade pública. Rev Odontol da UNESP, v. 41, n. 5, p. 348–52, out. 2012.

NUNES, A. L. P. F.; SILVA, M. B. C. A extensão universitária no ensino superior e a sociedade. Mal-Estar e Sociedade, ano IV, n. 7, p. 119-133, jul./dez. 2011.

OLIVEIRA, F. L. B.; ALMEIDA JUNIOR, J. J. Motivações de acadêmicos de enfermagem atuantes em projetos de extensão universitária: a experiência da Faculdade Ciências da Saúde do Trairí/UFRN. Espaço para a Saúde - Rev Saúde Pública do Paraná, v. 16, n. 1, p. 40-47, 30 mar. 2015.

OLIVEIRA, R. T. C. A LDB e o contexto nacional: o papel dos partidos políticos na elaboração dos projetos - 1988 a 1996. Orientador: José Luís Sanfelice. 1997. 370 f. Tese (doutorado) - Universidade Estadual de Campinas, Faculdade de Educação, Campinas, SP. 1997. Disponível em: http://www.repositorio.unicamp.br/handle/REPOSIP/253278.

RIBEIRO, K. S. Q. S. A experiência na extensão popular e a formação acadêmica em fisioterapia. Cad. CEDES, v. 29, n. 79, p. 335–346, dez. 2009.

SANTOS, J. A.; DEUS, S. Um novo tempo da extensão universitária brasileira. Interfaces - Revista de Extensão da UFMG, v. 2, n. 2, p. 6–16, jan./jun. 2014.

SILVA, A. F. L.; RIBEIRO, C. D. M.; SILVA JÚNIOR, A. G. Pensando extensão universitária como campo de formação em saúde: uma experiência na Universidade Federal Fluminense, Brasil. Interface - Comun Saúde, Educ, v. 17, n. 45, p. 371–384, jun. 2013.

SOUZA, N. V. D. de O et al. Atividade de extensão: estratégia para o intercâmbio de conhecimento entre os alunos de enfermagem. Esc Anna Nery, v. 11, n. 2, p. 307–312, 2007.

Published

30/07/2019

How to Cite

KIM, M. N.; NALI, L. H. da S.; ROSA, E. F. Students’ view on the impact of extension actions on the formation of undergraduates in the health field. Themes in Education and Health, Araraquara, v. 15, n. 2, p. 313–325, 2019. DOI: 10.26673/tes.v15i2.13113. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/tes/article/view/13113. Acesso em: 21 nov. 2024.

Issue

Section

Artigos - Área da Educação

Most read articles by the same author(s)