For a contemporary dialogic practice: Bakhtin and TDIC in written production

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26673/tes.v16i1.13922

Keywords:

DICTs, Dialogism, Writing production.

Abstract

This article aims at proposing a didactic sequence involving written production linked to the Bakhtin dialogical perspective in contemporaneity. For this purpose, it will count on the DICTs and their multiple possibilities of use in the current era. Therefore, the reflection context will be explored synchronically, taking the BNCC as a parameter and the current situation of the Brazilian education for confrontation, reflection and proposition. Therefore, it aims at linking the discursive theory of genres to DICTs, emphasizing the need to incorporate this resource in pedagogical situations, without losing sight of the text as a basic unit of education, endowed with ideology and intentionality.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Paulo Alexandre Filho, Universidade Estadual Paulista (Unesp), Assis – SP

Mestrado em Programa de Pós-Graduação em Linguística e Língua Portuguesa. Professor efetivo do Quadro de Magistério da Secretaria Estadual de Educação do Governo do Estado de São Paulo.

Solange Aparecida de Souza Monteiro, Universidade Estadual Paulista (Unesp), Araraquara – SP

Doutoranda em Educação Escolar. Pedagoga IFSP, Araraquara.

Paulo Rennes Marçal Ribeiro, Universidade Estadual Paulista (Unesp), Araraquara – SP

Docente e Coordenador do Programa de Pós-graduação em Educação Sexual. Docente PPG em Educação Escolar.

References

BAKHTIN, M. (VOLOCHÍNOV). Marxismo e filosofia da linguagem. Trad. Michel Lahud e Yara Frateschi Vieira. 16. ed. São Paulo: Hucitec, 2014. p. 204.

BAKHTIN, M. Estética da Criação Verbal. Trad. Paulo Bezerra. 6. ed. São Paulo: Editora WMF, 2011. p. 476.

BRASIL. Parâmetros Curriculares Nacionais (PCNs). Brasília: MEC/SEF, 1998. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/livro01.pdf. Acesso em: 16 de out. 2019.

BRASIL. Base Nacional Comum Curricular (BNCC): Educação é a Base. Brasília, DF: MEC, 2018. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf. Acesso em: 16 de out. de 2019.

COSCARELLI, C. V. Alfabetização e letramento digital. In: COSCARELLI, C. V; RIBEIRO, A. E. et al., (Orgs.). Letramento digital: Aspectos sociais e possibilidades pedagógicas. 2. ed. Belo Horizonte: Autêntica Editora, p. 25-40, 2007.

DOLZ, J.; SCHNEUWLY, B. Gêneros orais e escritos na escola. Tradução e organização de Roxane Rojo e Glais Sales Cordeiro. 3. ed. Mercado das Letras, 2004.

GERALDI, J. W. Escrita, uso da escrita e avaliação. In: GERALDI, J. W et al., (Org.) O texto na sala de aula. 1. ed. São Paulo: Anglo, p. 127-131, 2012.

GERALDI, J. W. Por que práticas de produção de texto, de leitura e de análise linguística? In: SILVA, L. L. M. da; FERREIRA, N. S. de A.; MORTATTI, M. do R. L. et al., (Orgs.). O texto na sala de aula: um clássico sobre o ensino de língua portuguesa. Campinas: Autores Associados, p. 207-226, 2014.

LORENZI, G. C. C; PÁDUA, T. W. Blog nos anos iniciais do fundamental I. In: ROJO, R; MOURA, E. et al., (Orgs.). Multiletramentos na escola. 1. ed. São Paulo: Parábola Editorial, p. 35-54, 2012.

MARCUSCHI, L. A. Produção textual, análise de gêneros e compreensão. 3. ed. São Paulo: Parábola Editorial, p. 295, 2008.

MORAN, J. M. Ensino e aprendizagem inovadores com apoio de tecnologias. In: MORAN, J. M.; MASETTO, M. T.; BEHRENS, M. A. Novas tecnologias e mediação pedagógica. 21. ed. Campinas: Papirus, p. 11-72, 2013.

PEREIRA, J. T. Educação e sociedade da informação. In: COSCARELLI, C. V; RIBEIRO, A. E. et al., (Orgs.). Letramento digital: aspectos sociais e possibilidades pedagógicas. 2. ed. Belo Horizonte: Autêntica Editora, p. 13-24, 2007.

PEREIRA, M. H. M. Forças centrípetas e centrífugas atuando em três gêneros discursivos: narrativa de ficção, notícia e carta argumentativa. In: CONGRESSO INTERNACIONAL: ASSOCIACIÓN DE LINGUÍSTICA Y FILOLOGÍA DE AMÉRICA LATINA (ALFAL), 17., 2014, João Pessoa. Anais [...]. João Pessoa, Paraíba, 2014. Disponível em: https://www.mundoalfal.org/CDAnaisXVII/trabalhos/R0240-2.pdf. Acesso em: 15 de out. 2019.

RIBEIRO, J. O. Educação e novas tecnologias: um olhar para além da técnica. In: COSCARELLI, C. V; RIBEIRO, A. E. et al., (Orgs.). Letramento digital: aspectos sociais e possibilidades pedagógicas. 2. ed. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2007. p. 85-97.

ROJO, R; BARBOSA, J. Hipermodernidade, multiletramentos e gêneros discursivos. 1. ed. São Paulo: Parábola, p. 152, 2015.

Published

19/06/2020

How to Cite

FILHO, P. A.; MONTEIRO, S. A. de S.; RIBEIRO, P. R. M. For a contemporary dialogic practice: Bakhtin and TDIC in written production. Themes in Education and Health, Araraquara, v. 16, n. 1, p. 173–186, 2020. DOI: 10.26673/tes.v16i1.13922. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/tes/article/view/13922. Acesso em: 31 aug. 2024.

Issue

Section

Artigos - Área da Educação

Most read articles by the same author(s)