Concerns and coping strategies reported in sessions of Integrative Community Therapy by workers in a Socio-educational Center in Paraná

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26673/tes.v16iesp.1.14320

Keywords:

Integrative community therapy, Socio-education, Workers' health, Health promotion.

Abstract

Mental Health is an important Public Health issue when related to situations involving the exercise of work. The population of this study is formed by individuals working in a CENSE/PR, closed, prison environment, which requires a conduct of control, surveillance and adequacy to needs, favoring the development of suffering. The objective of the study was to identify the main worries and strategies of confrontation reported in the circles of ICT by the workers. The study was of the descriptive exploratory intervention type. The data were processed through thematic content analysis. Results of the main worries: work 84.6% (lack of recognition), stress 69.2% (anxiety and exhaustion); the main strategy of confrontation was personal strengthening and empowerment 92.3%. It is concluded that intervention with the ICT is effective in identifying suffering and coping strategies. It is highly recommended to generate information about the ICT for the care and relief of suffering of workers, collaborating with decision making in the public sphere.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Sandriane Aparecida Kalamar Martins, Universidade Federal do Paraná (UFPR), Curitiba – PR

Mestranda do Programa de Pós-Graduação em Saúde Coletiva.

Sabrina Stefanello, Universidade Federal do Paraná (UFPR), Curitiba – PR

Universidade Federal do Paraná (UFPR), Curitiba – PR

Deivisson Vianna Dantas dos Santos, Universidade Federal do Paraná (UFPR), Curitiba – PR

Docente Permanente do Programa de Pós-Graduação em Saúde Coletiva. Doutorado em Saúde Coletiva (UNICAMP).

Milene Zanoni da Silva, Universidade Federal do Paraná (UFPR), Curitiba – PR

Docente Permanente do Programa de Pós-Graduação em Saúde Coletiva. Doutorado em Saúde Coletiva (UEL).

References

ANDRADE, L. O. M. et al. (Orgs.). Ministério da Saúde. Departamento de Atenção Básica. O SUS e a Terapia Comunitária. Fortaleza: Ministério da Saúde, 2009.

ASSOCIAÇÃO BRASILEIRA DE TERAPIA COMUNITÁRIA. Estatuto Social da Associação Brasileira de Terapia Comunitária. Beberibe, CE: Associada n. 1167, 2019. (documento não publicado)

BARRETO, A. P. Terapia comunitária: passo a passo. 3. ed. rev. ampl. Fortaleza: Gráfica LCR, 2008.

BARRETO, A. P. Terapia comunitária: passo a passo. 4. ed. Fortaleza: LCR, 2010.

BEZERRA C. M et al. Sofrimento psíquico e estresse no trabalho de agentes penitenciários: uma revisão da literatura. Ciência & Saúde Coletiva, v. 21, n. 7, p. 2135-2146, 2016.

BRASIL. Cadernos de socioeducação: gestão pública do sistema socioeducativo. Curitiba, PR: Secretaria da Justiça, Trabalho e Direitos Humanos, 2018. Disponível em: http://www.justica.pr.gov.br/sites/default/arquivos_restritos/files/migrados/File/CadernoGestao__1.pdf. Acesso em: 12 abr. 2020.

BRASIL. Socioeducação. Curitiba, PR: SEJUF, DEASE, 2020.Disponível em: http://www.justica.pr.gov.br/Pagina/Socioeducacao-0. Acesso em: 7 abr. 2020.

GAVIN, R. S. et al. Associação entre depressão, estresse, ansiedade e uso de álcool entre servidores públicos. SMAD, Revista Electrónica em Salud Mental, Alcohol y Drogas, v. 11, n. 1, p. 2-9, jan./mar. 2015.

GRECO, P. B. T. et al. Estresse no trabalho em agentes dos centros de atendimento socioeducativo do Rio Grande do Sul. Rev. Gaúcha Enferm, v. 34, n. 1, p. 94-103, 2013.

MINAYO, M. C. S. Introdução. In: MINAYO, M. C. S.; ASSIS, S. G.; SOUZA, E. R. (Org.). Avaliação por triangulação de métodos: abordagem de programas sociais. Rio de Janeiro: Fiocruz, p. 19-51, 2010.

MOREIRA, I. A. W. Políticas educacionais e desigualdade social no brasil: desafios à inclusão social de adolescentes autores de atos infracionais. Orientador: Telmo Marcon. 2019. 451 f. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade de Passo Fundo, Passo Fundo, RS, 2019. Disponível em: http://tede.upf.br:8080/jspui/handle/tede/1884. Acesso em: 1 abr. 2020.

REIS, M. L. A. Quando me encontrei voei: o significado da capacitação em Terapia Comunitária Integrativa. Porto Alegre: CAIFCOM Editora, 2017.

ROMERO, D. L et al. Transtornos mentais comuns em educadores sociais. J. Bras. Psiquiatr., v. 65, n. 4, p. 322-329, 2016.

SILVA, D. C et al. Tecnologias leve e cuidado em enfermagem. Esc. Anna Nery Ver Enferm., v. 12, n. 2, p. 291-298, jun. 2008.

Published

21/10/2020

How to Cite

MARTINS, S. A. K.; STEFANELLO, S.; SANTOS, D. V. D. dos; SILVA, M. Z. da. Concerns and coping strategies reported in sessions of Integrative Community Therapy by workers in a Socio-educational Center in Paraná. Themes in Education and Health, Araraquara, v. 16, n. esp.1, p. 409–421, 2020. DOI: 10.26673/tes.v16iesp.1.14320. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/tes/article/view/14320. Acesso em: 18 jul. 2024.

Most read articles by the same author(s)