Hearing mothers report about the process of communication with deaf children

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26673/tes.v17i00.14665

Keywords:

Deafness, Communication, Family, Learning

Abstract

This study aims to describe the process of communication between hearing mothers with and deaf children at home. This study counted on the participation of three hearing mothers with deaf kids of school age. For the collecting of data, audio-recorded interviews were conducted with mothers. The results showed that mothers make constant use of speech and familiar (homemade) gestures to communicate with deaf children and they consider the communication processes satisfactory, although sometimes difficult. The non-acceptance of their deafness condition can be found between the lines in their answers because the expectation was revealed that the children will hear and speak to achieve a better development. It was evident that there was no mention from the mothers to the possibility of communication by Sign Language with their deaf children, what could favor the language development and the children´s learning.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Lidiane Augusta Ferrari Botteon, Centro Universitário Padre Albino (UNIFIPA), Catanduva – SP

Docente no curso de Pedagogia. Mestrado em Educação (UNIARA).

Maria Lucia Oliveira Suzigan Dragone, Universidade de Araraquara (UNIARA), Araraquara – SP

Docente nos cursos de Pedagogia presencial e EaD e no Programa de Pós-Graduação em Processos de Ensino, Gestão e Inovação. Doutorado em Educação Escolar (UNESP).

References

GOLDFELD, M. A criança surda: linguagem e cognição numa perspectiva sócio-interacionista. São Paulo: Ed. Plexus, 1997. 171 p.

LACERDA, C. B. F. Um pouco da história das diferentes abordagens na educação dos surdos. Cadernos Cedes, Campinas, v. 19, n. 46, p. 68-80, set. 1998. DOI: http://dx.doi.org/10.1590/S0101-32621998000300007

LIEBER, S. N. Aspectos da constituição de uma criança surda pela fala do ouvinte: Entre traços e significantes. 2015. 119 f. Dissertação (Mestrado em Fonoaudiologia) – Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2015.

NEVES, R. T. Políticas Públicas de Inclusão de alunos com deficiência de 1994 a 2014: limites e perspectivas na inclusão de alunos surdos no município de Colombo-PR. 2016. 141 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Tuiutí do Paraná, Paraná, 2016.

PAIVA, A. B. S. O aluno surdo na escola regular: imagem e ação do professor. 2003. 103 f. Dissertação (Mestrado em Psicologia) – Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2000.

SCHIAVON, D. N. Prática pedagógica com alunos surdos: sala de recursos e classe comum. 2012. 111 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Estadual Paulista, Araraquara, 2012.

SKLIAR, C. A surdez: um olhar sobre as diferenças. 6. ed. Porto Alegre: Mediação, 2013. 189 p.

TAVARES, M. Os efeitos do diagnóstico nos pais da criança surda: uma análise discursiva. 2001. 181 f. Dissertação (Mestrado em Fonoaudiologia) – Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2001.

VYGOTSKY, L. S. Pensamento e linguagem. Trad. Jefferson Luiz Camargo. Rev. José Cipolla Neto. 2. ed. São Paulo: Martins Fontes, 1998. 169 p.

WINNICOTT, D. W. A família e o desenvolvimento individual. Trad. Marcelo Brandão Cipolla. São Paulo: Martins Fontes, 1993. 247 p.

Published

20/04/2021

How to Cite

BOTTEON, L. A. F.; DRAGONE, M. L. O. S. Hearing mothers report about the process of communication with deaf children. Themes in Education and Health, Araraquara, v. 17, n. 00, p. e021005, 2021. DOI: 10.26673/tes.v17i00.14665. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/tes/article/view/14665. Acesso em: 27 jul. 2024.

Issue

Section

Artigos - Área da Educação