Family and school of preschool children: experience in basic attention
DOI:
https://doi.org/10.26673/rtes.v13.n2.jul-dez.2017.9538Keywords:
School. Family. Social skills. Primary care. Prevention.Abstract
The objective of this work is, to analyze the family-school relationship in the context of childhood development, using a program that sought to develop social skills in Pre-school children, within the school environment, and the improvement of positive parenting educational practice, within the family environment. There had been 17 children participating of the experiment, between the ages of 3 and 4 years, enrolled in preschool. The meetings had an average of 15 children per meeting, in 16 meetings total. The improvement of adaptive and self regulation behaviors in the observed children, confirms the importance of social skills training for cognitive and social development of children in situation of social vulnerability
Downloads
References
AMAZONAS, M. C. L. A. et al. Arranjos familiares de crianças de camadas populares. Psicologia em Estudo, v.8, n. esp., p. 11.2-, 2003.
BRONFENBRENNER, U. A ecologia do desenvolvimento humano: experimentos naturais e planejados. Porto Alegre: Artes Médicas, 1996.
DEL PRETTE, Z. A. P.; DEL PRETTE, A. Psicologia das habilidades sociais na infância: teoria e prática. Petrópolis: Vozes, 2005.
DESSEN, M. A.; POLONIA, A. C. A escola e a família como contexto de desenvolvimento humano. Paideia, v.17, n. 36, p. 21-32, 2007.
FERRÃO, E. S.; ENUMO, S. R. F. To what extent are non-intellectual factors included in current approaches to Dynamic Assessment: A review. Educational and Child Psychology, 2008.
FERRÃO, E. S; ENUMO, S. R. F.; LINHARES, M. B. M.; LORENCINI, G. R. F. A teoria da experiência de aprendizagem mediada: relações com a avaliação assistida e os fatores afetivo-motivacionais do desempenho infantil. In: MIRANDA, F. H. de F.; NASCIMENTO, A. dos S. (Org.). Da psicologia social à psicologia do desenvolvimento: pesquisas e temáticas no século XXI. Jundiaí: Paco Editorial, 2015.
GONÇALVES, C. E. S.; VAGULA, E. Modificabilidade cognitiva estrutural de Reuven Feuerstein: uma perspectiva educacional voltada para o desenvolvimento cognitivo autônomo. Anais do Seminário de pesquisa em educação da região sul, 2012.
GREGORY, M. K. et al. Como as crianças desenvolvem uma noção positiva do self por meio da comunicação verbal. In: GREGORY, M. K.; et al. Guia de aprendizagem e desenvolvimento social da criança. Estados Unidos: Cengage, 2012.
KLEIN, P. S.; HUNDEIDE, K. Mediated learning experiences and at-risk children. L. R. Williams & D. P. Fromberg (Orgs.). Encyclopedia of early childhood education. New York: Garland, 1992.
LINHARES, M. B. M.; MARTINS, I. M. B.; KLEIN, V. C. Mediação Materna como Processo de Promoção e Proteção do Desenvolvimento da Criança Nascida Prematura. In: MARTURANO, E. M.; LINHARES, M. B. M.; ENUMO, S. R. Enumo (Org.). Vulnerabilidade e Proteção: indicadores na trajetória de desenvolvimento do escolar. São Paulo: Casa do Psicólogo, 2004.
MAIA, J. M. D.; WILLIAMS, L. C. A. Fatores de risco e fatores de proteção ao desenvolvimento infantil: uma revisão da área. Temas em psicologia, vol. 13, no 2, 91–103, 2005.
MARTURANO, E. M.; ELIAS, L. C. S. Família, dificuldades no aprendizado e problemas de comportamento em escolares. Educar em Revista, n. 59, p. 123-139, 2016.
PICADO, J.; ROSE, T. Acompanhamento de pré-escolares agressivos: adaptação na escola e relação professor-aluno. Psicologia: ciência e profissão, vol. 29, n 1, 132-145, 2009.
PINHEIRO, M. I. S. et al. Treinamento de habilidades sociais educativas para pais de crianças com problemas de comportamento. Psicologia Reflexão Crítica. vol. 19, n 3, 2006.
SANDERS, M. R. Triple P-Positive Parenting Program as a Public Health Approach to Strengthening Parenting. Journal of Family Psychology. Vol. 22, n 3, 2008.
SANTOS, J. S.; YAKUWA, M. S. A Estratégia Saúde da Família frente à violência contra crianças: revisão integrativa. Revista Soc. Bras. Enferm. Ped. Vol.15, n.1, 2015.
SILVA. J. Programa ACT para Educar Crianças em Ambientes Seguros. Manual do facilitador e guia de avaliação. Washington, DC: American Psychological Association, 2009.
SZYMANSKI, H. A relação família-escola: desafios e perspectivas. Brasília: Plano, 2001.
WEBER, L. N. D. Eduque com carinho: equilíbrio entre amor e limites. Curitiba: Editora Juruá, 2009.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Os manuscritos aceitos e publicados são de propriedade da Temas em Educação e Saúde. Os artigos publicados e as referências citadas na Temas em Educação e Saúde são de inteira responsabilidade de seus autores. É vedada a tradução para outro idioma sem a autorização escrita do Editor ouvida a Comissão Editorial.