The historical-cultural development of imagination in adolescence and the school education
DOI:
https://doi.org/10.26673/rtes.v13.n2.jul-dez.2017.9602Keywords:
Imagination. Adolescence. School education.Abstract
This article is about the relationship between school education and the development of imagination in adolescence. Through the suppositions of Historical-Cultural psychology, defends that the imagination doesn't develop by itself, neither out of the activities that requires it. The results of imagination begin to express themselves, in its maximum possibilities, in adolescence, through the thought by concepts, the most developed form of thought, that according to Vigotski, it's generated through the process of streaming-assimilation of the school contents.Downloads
References
DAVÍDOV, V. La enseñanza escolar y el desarrollo psíquico: investigación psicológica teórica y experimental. Moscu: Editorial Progreso, 1988.
DUARTE, N. Os conteúdos escolares e a ressurreição dos mortos: contribuição à teoria histórico-crítica do currículo. Campinas, SP: Autores Associados, 2016.
DUARTE, N. A individualidade para-si: contribuição a uma teoria histórico-social da formação do indivíduo. 3. ed. rev. Campinas, SP: Autores Associados, 2013.
IGNATIEV, E. I. La imaginación. In: SMIRNOV, A. A. et al. Psicologia. México: Grijalbo, p. 308-340, 1960.
KOPNIN, P. V. Logica dialectica. México: Editorial Grijalbo, S. A., 1966.
KOSIK, K. Dialética do concreto. 2. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2011.
LEONTIEV, A. N. O desenvolvimento do psiquismo. Lisboa: Livros Horizonte, 1978.
MARTINS, L. M. O desenvolvimento do psiquismo e a educação escolar: contribuições à luz da psicologia histórico-cultural e da pedagogia histórico-crítica. Campinas, SP: Autores Associados, 2013.
MARX, K. Manuscritos econômico-filosóficos e outros textos escolhidos. São Paulo: Abril Cultural, 1978. (Coleção Os pensadores).
MARX, K. Manuscritos econômico-filosóficos. São Paulo: Boitempo, 2015.
RUBINSTEIN, S. L. Princípios de psicologia geral. Lisboa: Editorial Estampa, 1973.
SACCOMANI, M. C. S. A criatividade na arte e na educação escolar: uma contribuição à pedagogia histórico-crítica à luz de Georgy Lukács e Lev Vigotski. Campinas, SP: Autores Associados, 2016.
SAVIANI, D. Pedagogia Histórico-Crítica: primeiras aproximações. 11. ed. Campinas: Autores Associados, 2011.
VIGOTSKI, L. S. Imaginação e criatividade na infância. São Paulo: Editora WMF Martins Fontes, 2014.
VIGOTSKI, L. S. Psicologia da arte. São Paulo: Martins Fontes, 1999.
VIGOTSKI, L. S. Obras escogidas. Tomo II. Madri: A. Machado Libros, S. A., 2001.
VYGOTSKI, L. S. Obras escogidas. Tomo IV. Madri: Visor, 1996.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Os manuscritos aceitos e publicados são de propriedade da Temas em Educação e Saúde. Os artigos publicados e as referências citadas na Temas em Educação e Saúde são de inteira responsabilidade de seus autores. É vedada a tradução para outro idioma sem a autorização escrita do Editor ouvida a Comissão Editorial.