The cultural component in teletandem interactions: theories and reflections

Authors

DOI:

https://doi.org/10.29051/el.v5i2.12746

Keywords:

Telecollaboration, Foreign languages, Teletandem, Culture.

Abstract

“Teletandem Brasil: foreign languages for all” is a project developed by UNESP with the aim of providing the learning of foreign languages by placing pairs of speakers of different languages in contact synchronously, in a collaborative way, through communication resources on the Internet (TELLES; VASSALLO, 2006). Based on previous research about the cultural components in this context, this article aims to present and reflect on the theoretical concepts about culture addressed in such research, in order to identify how these concepts apply to the context of Teletandem, and how we can observe their presence in the participants’ experience, both in interaction sessions and in subsequent mediations. We can conclude that this form of collaborative learning promotes the emergence of the cultural component dynamically among the participants as a process of reflection on their own language and culture provided by the interaction with the other.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Giovana Moretti, Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho"/Faculdade de Ciências e Letras de Araraquara (UNESP/FCLAr)

Graduada em Linguística (Bacharelado) pela Universidade Federal de São Carlos, campus de São Carlos (2014). Atualmente é aluna regular do curso de Mestrado no Programa de Pós-Graduação em Linguística e Língua Portuguesa da Faculdade de Ciências e Letras de Araraquara, FCLAr/UNESP.

Ana Cristina Biondo Salomão, Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho"/Faculdade de Ciências e Letras de Araraquara (UNESP/FCLAr)

Professora do Departamento de Letras Modernas.

References

ANDREU-FUNO, L. Teletandem: Um estudo sobre identidades culturais e sessões de mediação da aprendizagem. Tese de Doutorado. P.P.G. em Estudos Linguísticos, UNESP - Universidade Estadual Paulista, 2015.

BRAMMERTS, H. Language Learning in Tandem Using the Internet. In: WARSCHAUER, M. (org.) Telecollaboration in foreign language learning. Manoa: University of Hawai'i Press, 1996.

BYRAM, M. Teaching and Assessing Intercultural Communicative Competence. Clevedon: Multilingual Matters, 1997.

EVANGELISTA, M. C.; SALOMÃO, A. C. Mediation in Teletandem. Pandaemonium Germanicum, v. 22, n. 36, p. 153-177, 2019.

KRAMSCH, C. Cultural perspectives on language learning and teaching. In: KNAPP, K; SEIDLHOFER, B. (Eds.). Handbook of foreign language communication and learning. Berlin: Mouton de Gruyter, 2009. p. 219-245.

KRAMSCH, C. The symbolic dimensions of the intercultural. Language and Teaching, v. 44, n. 3, p. 354-367, 2011.

LEVY, M. Culture, Culture Learning and New Technologies: Towards a pedagogical framework. Language Learning & Technology, v. 11, n. 2, p. 104-127, 2017.

MENDES, E. Perspectivas interculturais no ensino de línguas: uma relação “entre-culturas”. In: ALVAREZ, M. L. O; SILVA, K. A. da. (Org.). Linguística Aplicada: múltiplos olhares. Brasília: Pontes, p.119-139, 2007.

MEYER, M. Developing transcultural competence: case studies of advanced foreign language learners. In: BUTJES, D. BYRAM, M. (Org.) Developing languages and cultures. 1991.

OLIVEIRA, A. P. Tips for Teaching Culture in a Globalized World. In: LIMA, D. C. (Ed.). Language and its cultural substrate: perspectives for a globalized world. Campinas: Pontes, 2012. p. 83-107.

SALOMÃO, A. C. B. Vizinhança global ou proximidade imposta? Impactos da comunicação intercultural mediada por computador sobre o papel da cultura no ensino de língua inglesa. D.E.L.T.A., São Paulo, v. 27, n. 2, p. 235-256, 2011.

SALOMÃO, A. C. B. A cultura e o ensino de língua estrangeira: Perspectivas para a formação continuada no projeto teletandem. Tese de Doutorado. P.P.G. em Estudos Linguísticos, UNESP – Universidade Estadual Paulista, 2012.

SALOMÃO, A. C. B. O componente cultural no ensino e aprendizagem de línguas: desenvolvimento histórico e perspectivas na contemporaneidade. Trabalhos em Linguística Aplicada, Campinas, v. 54, n. 2, p. 361-392, jul./set. 2015.

SOUZA, M. G. Teletandem e mal-entendidos na comunicação intercultural online em língua estrangeira. Tese de Doutorado. P.P.G. em Estudos Linguísticos, UNESP - Universidade Estadual Paulista, 2016.

RODRIGUES, D. G. A articulação língua-cultura na coconstrução da competência intercultural em uma parceria de Teletandem (Português/Espanhol). Dissertação de Mestrado. UNESP, P.P.G. em Estudos Linguísticos. Orientadora: Dra. Ana Mariza Benedetti, 2013.

TELLES, J. A.; VASSALLO, M. L. A. Foreign language learning in-tandem: Theoretical principles and research perspectives. The ESPecialist, v. 27, n. 1, p. 83-118, 2006.

TELLES, J. A.; ZAKIR, M. A.; FUNO, L. B. A. Teletandem e episódios relacionados a cultura. D.E.L.T.A. - Revista de Documentação e Estudos em Linguística Teórica e Aplicada, v. 31, n. 2, p. 359-389, 2015.

VASSALLO, M. L.; TELLES, J. A. Foreign language learning in-tandem: Teletandem as an alternative proposal in CALLT. The ESPecialist, v. 27, n. 2, p. 189-212, 2006.

VYGOTSKY, L. A formação social da mente. Trad. José Cipolla Neto; Luis Silveira Menna Barreto; Solange Castro Afeche. São Paulo: Martins Fontes, 1998.

WELSCH, W. Transculturality – the Puzzling Form of Cultures Today. In: Spaces of Culture: City, Nation, World, ed. by Mike Featherstone and Scott Lash, London: Sage 1999, 194-213.

ZAKIR, M. A. Cultura e(m) telecolaboração: Uma análise de parcerias de teletandem institucional. Tese de Doutorado. P.P.G. em Estudos Linguísticos, UNESP – Universidade Estadual Paulista, 2015.

Published

01/10/2019

How to Cite

MORETTI, G.; SALOMÃO, A. C. B. The cultural component in teletandem interactions: theories and reflections. Revista EntreLinguas, Araraquara, v. 5, n. 2, p. 378–393, 2019. DOI: 10.29051/el.v5i2.12746. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/entrelinguas/article/view/12746. Acesso em: 22 nov. 2024.

Issue

Section

Artigos

Most read articles by the same author(s)