Reading strategies in english language teaching: a comparison between the educational book and the national common curricular base (BNCC)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.29051/el.v7i00.14218

Keywords:

English language teaching, Reading, Textbook, BNCC

Abstract

The topic of this article is reading activities in English language teaching. The general objective is to analyze the reading activities proposed in the reading section of the 6th year textbook, “Beyond Words”. Specifically, the objective is to analyze the reading strategies proposed by the National Common Curricular Base for the 6th year and the strategies proposed in the textbook. Methodologically, it is documentary research, of a qualitative and interpretative nature. Theoretically, this article is based on the socio-cognitive conception of reading, on studies of reading in the English language, besides that, it uses, as a parameter, some BNCC prescriptions (BRASIL, 2017). The results indicate that the reading strategies proposed in this document are reduced when compared to the proposed in the textbook. It is concluded that the textbook is more updated than the BNCC and it incorporates more theoretical assumptions of contemporary linguistic studies.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Juliana Ferreira dos Santos, Secretaria Municipal de Educação (SME), Taubaté – SP

Professora Estatutária de Língua Inglesa. Mestrado em Linguística Aplicada (UNITAU).

References

BAKHTIN, M. Estética da criação verbal. Introdução e tradução do russo Paulo Bezerra; Prefácio à edição francesa Tzvetan Todorov. 4. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2003.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Base Nacional Comum Curricular (BNCC). Brasília, DF: MEC; SEB, 2018. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf. Acesso em: 30 abr. 2019.

DONNINI, L.; PLATERO, L.; WEIGEL, A. Ensino de língua inglesa. Coleção Ideias em Ação. São Paulo, SP: Cengage Learning, 2013.

KLEIMAN, A. Abordagens da leitura. SCRIPTA, Belo Horizonte, v. 7, n. 14, p. 13-22, 2004. Disponível em: http://periodicos.pucminas.br/index.php/scripta/article/view/12538. Acesso em 15 set. 2019.

KOCH, I. G. V. A construção dos sentidos no discurso: uma abordagem sociocognitiva. Investigações, Recife, v. 18, n. 2, p. 9-38, 2005. Disponível em: https://periodicos.ufpe.br/revistas/INV/article/view/1478. Acesso em: 10 dez. 2020.

MARCUSCHI, L. A. Produção textual, análise de gênero e compreensão. São Paulo, SP: Parábola, 2008. p. 237-241.

SANTORUM, K.; SCHERER, L. C. O papel do ensino de estratégias para o desenvolvimento da leitura em segunda língua (L2). ReVEL, v. 6, n. 11, agosto de 2008. Disponível em: http://www.revel.inf.br/files/artigos/revel_11_o_papel_do_ensino_de_estrategias.pdf. Acesso em: 10 set. 2019.

SOLÉ, I. Estratégias de leitura. 6. ed. Porto Alegre: Artmed, 1996.

TOMITCH, L. M. B. Aquisição de leitura em língua inglesa. In: LIMA, D. C. (Org.). Ensino e aprendizagem de língua inglesa: conversas com especialistas. São Paulo: Parábola Editorial, 2009. p. 191-201.

Published

01/06/2021

How to Cite

SANTOS, J. F. dos. Reading strategies in english language teaching: a comparison between the educational book and the national common curricular base (BNCC). Revista EntreLinguas, Araraquara, v. 7, n. 00, p. e021004, 2021. DOI: 10.29051/el.v7i00.14218. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/entrelinguas/article/view/14218. Acesso em: 27 jul. 2024.

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.