Portuguese as a Non-Native Language at the Federal University of Espírito Santo: a brief history

Authors

DOI:

https://doi.org/10.29051/el.v7iesp.6.15424

Keywords:

Language policies, Interculturality, Portuguese as a non-native language

Abstract

The aim of this article is to discuss the history of Portuguese as a non-native language (PNNL) at Federal University of Espírito Santo, mainly within the Languages and Literature Department and the Language Center, as well as the configurations and theoretical and methodological concepts adopted throughout the specific period of time. We noticed that the main actions of PNNL at the institution are related to the offer of courses to the community. Those courses went through significant changes regarding their organization and their concept of language(s) and language teaching, focusing on teaching and learning practices based on the concept of language-culture (MENDES, 2011, 2015, 2018), which influenced the development of courses and the use of teaching materials with an intercultural perspective. The analysis of the PNNL history at Ufes is essential to demand policies that are not restricted to courses, but that also approach teacher education and institutionalization of PNNL at the university.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Renata Rocha Vieira de Mello, Universidade Federal do Espírito Santo (UFES), Vitória – ES – Brasil

Mestre em Estudos Linguísticos (UFES).

Cláudia Jotto Kawachi-Furlan, Universidade Federal do Espírito Santo (UFES), Vitória – ES – Brasil

Professora no Departamento de Línguas e Letras.  Doutorado em Linguística (UFSCar).

References

FILHO, J. C. P. A. Dimensões comunicativas no ensino de línguas. Campinas, SP: Pontes Editores, 2015.

CESTARO, J. C. O ensino de italiano no Núcleo de Línguas da Ufes. 2017. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em Letras Português - Italiano) - Universidade Federal do Espírito Santo, Vitória, 2017.

GUIMARÃES, F. F.; FINARDI, K. R.; CASOTTI, J. B. C. Internationalization and Language Policies in Brazil: What is the Relationship?. Revista Brasileira de Linguística Aplicada, Belo Horizonte, v. 19, n. 2, p. 295-327, abr./jun. 2019. Disponível em: https://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1984-%2063982019000200295&tlng=en. Acesso em: 04 set. 2020.

KUMARAVADIVELU, B. Toward a postmethod pedagogy. TESOL Quartely, v. 35, n. 4, p. 537-60, 2001.

LEFFA, V. J. Aprendizagem de línguas mediada por computador. In: LEFFA, V. L. (org.). Pesquisa em Lingüística Aplicada: temas e métodos. Pelotas, RS: Educat, 2006. p. 5-30.

LEFFA, V. J. Ensino de línguas: passado, presente e futuro. Revista de Estudos da Linguagem, Belo Horizonte, v. 20, n. 2, p. 389-411, jul./dez. 2012. Disponível em: https://periodicos.letras.ufmg.br/index.php/relin/article/view/2755. Acesso em: 20 maio 2019.

MENDES, E. A ideia de cultura e sua atualidade para o ensino-aprendizagem de LE/L2. EntreLínguas, Araraquara, v. 1, n. 2, p. 203-221, jul./dez. 2015.

MENDES, E. Formar Professores de Português LE/L2 na universidade: desafios e projeções. In: KFOURI-KANEOYA, M. L. C. (org.). Português língua estrangeira em contextos universitários: experiências de ensino e de formação docente. Campinas: Mercado de Letras, 2018. v. 1. p. 65-94.

MENDES, E. O português como língua de mediação cultural: por uma formação intercultural de professores e alunos de PLE. In: MENDES, E. (org.). Diálogos interculturais: ensino e formação em português língua estrangeira. Campinas, SP: Pontes, 2011. p. 139-158.

MOZER, I. P.; KAWACHI-FURLAN, C. J. Not by the book: the experience of designing teaching material for an English for Specific Purposes course in the Program Languages without Borders. Revista Digital dos Programas de Pós-Graduação do Departamento de Letras e Artes da UEFS, Feira de Santana, v. 18, n. esp., p. 145-162, out./dez. 2017.

PAIVA, V. L. M. O uso da tecnologia no ensino de línguas estrangeiras: breve retrospectiva histórica. In: JESUS, D. M.; MACIEL, R. F. (org.). Olhares sobre tecnologias digitais: linguagens, ensino, formação e prática docente. Campinas, SP: Pontes Editores, 2015. p. 21-34. Disponível em: https://www.veramenezes.com/techist.pdf. Acesso em: 03 ago. 2021.

RAJAGOPALAN, K. Política Linguística: do que é que se trata, afinal? In: NICOLAIDES, C. et al. (org.). Política e políticas linguísticas. Campinas, SP: Pontes Editores, 2013. p. 19-42.

SOUZA, N. A. A relação teoria-prática na formação do educador. Semina: Ciências Sociais e Humanas, Londrina, v. 22, p. 5-12, set. 2001.

MELLO, R. R. V. A formação de professores de Português Língua Estrangeira/Segunda Língua na Universidade Federal do Espírito Santo. 2021. Dissertação (Mestrado em Linguística) – Universidade Federal do Espírito Santo, 2021.

Published

28/12/2021

How to Cite

MELLO, R. R. V. de; KAWACHI-FURLAN, C. J. Portuguese as a Non-Native Language at the Federal University of Espírito Santo: a brief history. Revista EntreLinguas, Araraquara, v. 7, n. esp.6, p. e021144, 2021. DOI: 10.29051/el.v7iesp.6.15424. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/entrelinguas/article/view/15424. Acesso em: 21 nov. 2024.

Most read articles by the same author(s)

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.