Portuguese as a Non-Native Language at the Federal University of Espírito Santo: a brief history
DOI:
https://doi.org/10.29051/el.v7iesp.6.15424Keywords:
Language policies, Interculturality, Portuguese as a non-native languageAbstract
The aim of this article is to discuss the history of Portuguese as a non-native language (PNNL) at Federal University of Espírito Santo, mainly within the Languages and Literature Department and the Language Center, as well as the configurations and theoretical and methodological concepts adopted throughout the specific period of time. We noticed that the main actions of PNNL at the institution are related to the offer of courses to the community. Those courses went through significant changes regarding their organization and their concept of language(s) and language teaching, focusing on teaching and learning practices based on the concept of language-culture (MENDES, 2011, 2015, 2018), which influenced the development of courses and the use of teaching materials with an intercultural perspective. The analysis of the PNNL history at Ufes is essential to demand policies that are not restricted to courses, but that also approach teacher education and institutionalization of PNNL at the university.
Downloads
References
FILHO, J. C. P. A. Dimensões comunicativas no ensino de línguas. Campinas, SP: Pontes Editores, 2015.
CESTARO, J. C. O ensino de italiano no Núcleo de Línguas da Ufes. 2017. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em Letras Português - Italiano) - Universidade Federal do Espírito Santo, Vitória, 2017.
GUIMARÃES, F. F.; FINARDI, K. R.; CASOTTI, J. B. C. Internationalization and Language Policies in Brazil: What is the Relationship?. Revista Brasileira de Linguística Aplicada, Belo Horizonte, v. 19, n. 2, p. 295-327, abr./jun. 2019. Disponível em: https://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1984-%2063982019000200295&tlng=en. Acesso em: 04 set. 2020.
KUMARAVADIVELU, B. Toward a postmethod pedagogy. TESOL Quartely, v. 35, n. 4, p. 537-60, 2001.
LEFFA, V. J. Aprendizagem de línguas mediada por computador. In: LEFFA, V. L. (org.). Pesquisa em Lingüística Aplicada: temas e métodos. Pelotas, RS: Educat, 2006. p. 5-30.
LEFFA, V. J. Ensino de línguas: passado, presente e futuro. Revista de Estudos da Linguagem, Belo Horizonte, v. 20, n. 2, p. 389-411, jul./dez. 2012. Disponível em: https://periodicos.letras.ufmg.br/index.php/relin/article/view/2755. Acesso em: 20 maio 2019.
MENDES, E. A ideia de cultura e sua atualidade para o ensino-aprendizagem de LE/L2. EntreLínguas, Araraquara, v. 1, n. 2, p. 203-221, jul./dez. 2015.
MENDES, E. Formar Professores de Português LE/L2 na universidade: desafios e projeções. In: KFOURI-KANEOYA, M. L. C. (org.). Português língua estrangeira em contextos universitários: experiências de ensino e de formação docente. Campinas: Mercado de Letras, 2018. v. 1. p. 65-94.
MENDES, E. O português como língua de mediação cultural: por uma formação intercultural de professores e alunos de PLE. In: MENDES, E. (org.). Diálogos interculturais: ensino e formação em português língua estrangeira. Campinas, SP: Pontes, 2011. p. 139-158.
MOZER, I. P.; KAWACHI-FURLAN, C. J. Not by the book: the experience of designing teaching material for an English for Specific Purposes course in the Program Languages without Borders. Revista Digital dos Programas de Pós-Graduação do Departamento de Letras e Artes da UEFS, Feira de Santana, v. 18, n. esp., p. 145-162, out./dez. 2017.
PAIVA, V. L. M. O uso da tecnologia no ensino de línguas estrangeiras: breve retrospectiva histórica. In: JESUS, D. M.; MACIEL, R. F. (org.). Olhares sobre tecnologias digitais: linguagens, ensino, formação e prática docente. Campinas, SP: Pontes Editores, 2015. p. 21-34. Disponível em: https://www.veramenezes.com/techist.pdf. Acesso em: 03 ago. 2021.
RAJAGOPALAN, K. Política Linguística: do que é que se trata, afinal? In: NICOLAIDES, C. et al. (org.). Política e políticas linguísticas. Campinas, SP: Pontes Editores, 2013. p. 19-42.
SOUZA, N. A. A relação teoria-prática na formação do educador. Semina: Ciências Sociais e Humanas, Londrina, v. 22, p. 5-12, set. 2001.
MELLO, R. R. V. A formação de professores de Português Língua Estrangeira/Segunda Língua na Universidade Federal do Espírito Santo. 2021. Dissertação (Mestrado em Linguística) – Universidade Federal do Espírito Santo, 2021.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Os manuscritos aceitos e publicados são de propriedade da Revista EntreLínguas. Os artigos publicados e as referências citadas na Revista EntreLínguas são de inteira responsabilidade de seus autores.
Transferência de direitos autorais – autorização para publicação
Caso o artigo submetido seja aprovado para publicação, já fica acordado que o(s) autor(es) autoriza(m) a UNESP a reproduzi-lo e publicá-lo na EntreLínguas, entendendo-se os termos “reprodução” e “publicação” conforme definição respectivamente dos incisos VI e I do artigo 5° da Lei 9610/98. O artigo poderá ser acessado pela rede mundial de computadores (Internet), sendo permitidas, a título gratuito, a consulta e a reprodução de exemplar do artigo para uso próprio de quem a consulta, desde que haja a citação ao texto consultado. Essa autorização de publicação 328 EntreLínguas, Araraquara, v. 1, n .2, p. 323-328, jul./dez. 2015 não tem limitação de tempo, ficando a UNESP responsável pela manutenção da identificação do(s) autor(es) do artigo. Os artigos publicados e as referências citadas na Revista EntreLínguas são de inteira responsabilidade de seus autores.