Compreendendo a imagem de uma cobra em diferentes imagens linguísticas e culturais do mundo

Autores

DOI:

https://doi.org/10.29051/el.v9i00.17881

Palavras-chave:

Unidade fraseológica, Imagem linguística do mundo, Cobra

Resumo

O artigo discute expressões idiomáticas que funcionam na língua de diferentes povos (Rússia, China etc.). A análise das unidades fraseológicas ajuda a entender a visão de mundo e a percepção da realidade circundante por uma determinada nação. A originalidade da imagem linguística do mundo é formada com base na língua de cada nação separadamente, e é o estudo das expressões idiomáticas que contribui para a cognição dessa imagem linguística do mundo de um determinado povo. Devido ao fato de que a vida humana e o mundo animal estão intimamente interligados e interrelacionados, é o estudo dos zoônimos usados em unidades fraseológicas que ajuda a explorar e entender melhor a cultura de diferentes povos. Além disso, são os zoônimos os mais utilizados no fundo fraseológico de qualquer língua, já que o folclore (provérbios, ditados) é a principal fonte que reabastece as línguas com expressões idiomáticas. Este artigo examina a imagem de uma cobra, que funciona nas unidades fraseológicas de diferentes povos, a análise dessa imagem permitiu revelar que, na imagem linguística do mundo, diferentes povos formaram uma atitude ambivalente em relação a essa imagem.

Downloads

Não há dados estatísticos.

Biografia do Autor

Elena Panova, Moscow Polytechnic University, Moscow – Russia

Philology PhD. Аssociate Professor of the Department “Humanitarian Disciplines”, Faculty of Basic Competences.

Elena Tjumentseva, Volgograd State Technical University, Volgograd – Russia

PhD of philology science. Department of Russian language.

Natalya Bocharnikova, Volgograd State Social Pedagogical University, Volgograd – Russia

Candidate of philological sciences. Assistant professor of English Philology Department.

Zulkhumar Jumanova, Tashkent State University of Uzbek Language and Literature named after Alisher Navoi, Tashkent – Tashkent – Uzbekistan

Senior teacher of foreign languages. Faculty of Theory and Practice of Translation Department of Foreign Languages.

Julia Lobanova, Moscow Polytechnic University, Moscow – Russia

PhD. Head of the Department of Humanities disciplines, Faculty of Basic Competences.

Nikolay Lepikhov, Volgograd state technical university, Volgograd – Russia

Senior lecturer. Department of Russian language.

Ilona Koroleva, Volgograd State Medical University, Volgograd – Russia

Associate professor, Department of the Russian Language and Social and Cultural Adaptation.

Galina Vorobeva, Volgograd State Technical University, Volgograd – Russia

PhD of Philology Science. Department of Russian Language.

Referências

ASKAROVICH, H. A.; KHUDOYBERDIYEVNA, S. Z. Emotional concepts in English and Russian phraseology. Conferencious Online, p. 33-37. 2021.

BAIRD, A. et al. Child readers and the worlds of the picture book. Children's Literature in Education, v. 47, n. 1, p. 1-17. 2016.

BALTABAEVA, G. K. Phraseological units of English, Russian, Uzbek and Karakalpak languages. In: E Conference Zone, p. 1-5, Oct. 2022.

JUMAYEVA, Z. Linguo-culturological features of zoonimic phraseological units in Uzbek and Russian languages. Theoretical & Applied Science, n. 4, p. 720-723, 2020.

KHUDOYBERDIEVNA, S. Z. Analysis of the concepts of emotions in Russian and English phraseological picture of the world. Pindus Journal of Culture, Literature, and ELT, v. 2, p. 11-18, 2021.

OKHRIMENKO, V. et al. Psycholinguistic mechanisms of expression emotion to denote disgust in phraseological pictures of the world in different languages. Journal of Language and Linguistic Studies, v. 18, n. 2, p. 1088-1095, 2022.

POLIKARPOV, A. M. et al. A Linguosemiotic Study of Nominations of Northern Lights in Russian and German. Social and economic development, n. 46, p. 192-210, 2022.

TORRICO, D. D. et al. Images and chocolate stimuli affect physiological and affective responses of consumers: A cross-cultural study. Food Quality and Preference, v. 65, p. 60-71, 2018.

TRAFÍ-PRATS, L. Learning with children, trees, and art: For a compositionist visual art-based research. Studies in Art Education, v. 58, n. 4, p. 325-334, 2017.

TURAPOVA, N. Non-equivalent phraseological units as a “Lifemirror” of the people (On the example of Japanese and uzbek languages). Academicia: an international multidisciplinary research journal, v. 11, n. 1, p. 125-133, 2021.

WAHEDI, N. Thematic classification of religiously-marked phraseological units. Philology matters, n. 1, p. 81-90, 2019.

WORTH, S. Studying visual communication. University of Pennsylvania Press, 2016.

Publicado

21/03/2023

Como Citar

PANOVA, E.; TJUMENTSEVA, E.; BOCHARNIKOVA, N.; JUMANOVA, Z.; LOBANOVA, J.; LEPIKHOV, N.; KOROLEVA, I.; VOROBEVA, G. Compreendendo a imagem de uma cobra em diferentes imagens linguísticas e culturais do mundo. Revista EntreLinguas, Araraquara, v. 9, n. 00, p. e023006, 2023. DOI: 10.29051/el.v9i00.17881. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/entrelinguas/article/view/17881. Acesso em: 18 abr. 2024.