Inclusive education and the challenges for teacher formation

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26673/tes.v16i1.13316

Keywords:

Inclusive education, Autism, Regular education.

Abstract

This article has the objective to identify and analyze some peculiarities regarding inclusive education, focusing on the autistic student and the teacher formation and pedagogical practices. We also intend to investigate education assumptions in Brazil, making an explanation about the teaching methods used in the classroom with autistic students, elucidate the importance of having an educational background in special education and working with students with autism or other type of disabilities. Identify the profile of teachers to work with different disabilities. Substantiate the historical process of special education teacher in Brazil, given the different social changes.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Jose Jailton Ribeiro, Secretaria Municipal de educação RN - Faculdade Mauricio de Nassau

Supervisor do programa PIBID da graduação em Pedagogia e Professor Efetivo da Rede Municipal da Educação Básica. Graduação em Pedagogia (FACEX). Especialização em Psicopedagogia (UNINASSAU). MBA em Gestão Estratégia de Pessoa (LERGN).

References

BAPTISTA, C. R. Integração e autismo: análise de um percurso integrado. In: BAPTISTA, C. R.; BOSA, C. A. (Orgs.). Autismo e educação: reflexões e propostas de intervenção. Porto Alegre: Artmed, 2002.

BRASIL. Lei n. 9.394, 20 de dezembro de 1996. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Diário Oficial da União, Brasília, 23 dez. 1996.

CUNHA, A. M. O.; KRASILCHIK, M. A formação continuada de professores de ciências: percepções a partir de uma experiência. In: REUNIÃO ANUAL DA ANPED, 23., 2000, Caxambu. Anais [...]. Caxambu, 2000.

PARO, V. Administração escolar. São Paulo: Cortez, 1988.

PLETSCH, M. D.; LIMA, M. F. C. A inclusão escolar de alunos com autismo: um olhar sobre a mediação pedagógica. In: SEMINÁRIO INTERNACIONAL INCLUSÃO ESCOLAR: práticas em diálogo, 1., 2014, Rio de Janeiro. Anais [...]. Rio de Janeiro: Instituto de Aplicação Fernando Rodrigues da Silveira - CAp-UERJ, 2014. Disponível em: https://docplayer.com.br/1588220-A-inclusao-escolar-de-alunos-com-autismo-um-olhar-sobre-a-mediacao-pedagogica.html. Acesso em: 02 jan. 2020.

RAMALHO, B. L. et al. Formar o professor, profissionalizar o ensino: perspectivas e desafios. 2. ed. Porto alegre: Sulina, 2008.

SAVIANI, D. Pedagogia histórico-crítica: primeiras aproximações. Campinas: Autores Associados, 2008.

SILVA, C. S. B. Curso de pedagogia no Brasil: história e identidade. Campinas: Autores Associados, 1999.

SOARES, M. A. L. A educação do deficiente auditivo: reabilitação ou escolaridade? 1990. Dissertação (Mestrado) - Pontifícia Universidade Católica, São Paulo, 1990.

VYGOTSKI, L. S. A construção do pensamento e da linguagem. 2. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2000.

VYGOTSKI, L. S. A formação social da mente: o desenvolvimento dos processos psicológicos superiores. 7. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2007.

Published

19/06/2020

How to Cite

RIBEIRO, J. J. Inclusive education and the challenges for teacher formation. Themes in Education and Health, Araraquara, v. 16, n. 1, p. 84–95, 2020. DOI: 10.26673/tes.v16i1.13316. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/tes/article/view/13316. Acesso em: 27 jul. 2024.

Issue

Section

Artigos - Área da Educação