Silenced senses in didactic materials of english language

Authors

DOI:

https://doi.org/10.29051/rel.unesp.v4.n2.2018.11612

Keywords:

Language teaching, Speech, Silencing

Abstract

In this study we aimed to understand how didactic materials, destined to the teaching of the English language, take into account the relation between language, subject and history (ideology) and to what extent language practice is configured in these materials. The research is inscribed in French Speech Analysis, founded by Pêcheux and developed by Orlandi and other researchers, in Brazil. Among the collected data, we observed that the cultures of the English language countries are not satisfactorily addressed, because, many times, it is emphasized only the culture of the hegemonic countries, such as the United States and England, contributing to the work of linguistic homogenization and aiming at a marketing action of Euro-American products. Therefore, it is important to reflect on the silenced senses, but that are functioning in the discursive process.

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Author Biographies

Joelma Aparecida Bressanin, Universidade do Estado de Mato Grosso - UNEMAT

Doutora em Linguística pela Universidade Estadual de Campinas (2012). Cursou o Mestrado em Estudos de Linguagem na Universidade Federal de Mato Grosso (2006) e a Graduação em Letras na Universidade do Estado de Mato Grosso (2000). Atualmente é professora efetiva na Universidade do Estado de Mato Grosso, atuando no Curso de Letras, na Vice-coordenação do Programa de Pós-Graduação em Linguística e na Coordenação do Centro de Estudos e Pesquisas em Linguagem - CEPEL. Coordena o Grupo de estudos GEPELCO, vinculado ao CNPq e ao projeto de pesquisa Ciência, Estado e Políticas. Realiza pesquisas na área de Letras, com ênfase em História das Ideias Linguísticas e Análise de Discurso, trabalhando, principalmente, os seguintes temas: políticas de ensino e políticas de línguas, formação de professores e práticas de leitura e escrita.

Simone Miller da Silva Campos, Universidade do Estado do Mato Grosso - UNEMAT

Graduada em LETRAS pela Universidade do Estado de Mato Grosso - UNEMAT (2005) com habilitação em Língua Portuguesa e Literaturas, é habilitada em Língua Inglesa pela Universidade de Várzea Grande - UNIVAG (2010) e mestre em Estudos Linguísticos pela Universidade Federal de Mato Grosso - UFMT (2010). Atualmente é professora efetiva da rede estadual de educação na área de Língua Portuguesa, lotada na Escola Estadual Marechal Rondon e doutoranda em Linguística pela UNEMAT.

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Published

01/07/2018

How to Cite

BRESSANIN, J. A.; CAMPOS, S. M. da S. Silenced senses in didactic materials of english language. Revista EntreLinguas, Araraquara, v. 4, n. 2, p. 268–280, 2018. DOI: 10.29051/rel.unesp.v4.n2.2018.11612. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/entrelinguas/article/view/11612. Acesso em: 19 jul. 2024.

Issue

Section

Artigos