The intrinsic relationship between belief and attitude: a qualitative study with some brazilian undergraduate students of English
DOI:
https://doi.org/10.29051/el.v6i2.13721Keywords:
Belief, Attitude, Learner, English language.Abstract
This paper is about some Brazilian undergraduate students’ attitudes and beliefs. Thus, it presents some data of a qualitative study, whose objective was to verify the existence of a relationship between ‘attitude’ and ‘belief’. The data emerged from a questionnaire applied with 91 undergraduate students, from a Brazilian university, who studied English compulsorily. To support the study, some categories of analysis were elaborated: 1. Attitudes hold or integrate beliefs and 2. Beliefs emerge as a justification of an attitude. The data analysis pointed the existence of an intrinsic relationship between attitude and belief. The relevance of this study lies in the need to understand this issue even more, since as far as one is concerned, until now, only few researches have proposed to reflect on this relationship as well as the understanding of this relationship can contribute to the improvement of the teaching/learning of English.Downloads
References
ALLPORT, G. W. The historical background of modern social psychology. In: LINDZEY, G. (Ed.) Handbook of social psychology. Cambridge: Cambridge University Press, 1954. p. 3-56.
ANJOS, F. A. “Passei o semestre todo estudando o verbo to be": atitudes, (des)motivação e orientação para aprender inglês de alguns bacharelandos da UFRB. 2018. 254 f. Tese (Doutorado em Língua e Cultura) – Universidade Federal da Bahia (UFBA), Salvador, 2018.
ANJOS, F. A.; SCHEYERL, D. The need os language politics for the teaching of English in higher education in Brazil. Letras & Letras, Uberlândia, v. 35, p. 183-199, 2019.
BARCELOS, A. M. F. Metodologia de Pesquisa das Crenças sobre Aprendizagem de Línguas: Estado da Arte. Rev. Brasileira de Linguística Aplicada, Belo Horizonte, v. 1, n. l, p. 71-92, 2001.
BARCELOS, A. M. F.; VIEIRA-ABRAHÃO, M. H. (org.). Crenças e ensino de línguas: foco no professor, no aluno e na formação de professores. Campinas, SP: Pontes, 2006.
BORG, M. Teachers’ beliefs. ELT Journal, Oxford University Press, v. 55, n. 2, p. 186-188, 2001.
BORG, M. Learning to Teach: CELTA trainees' beliefs, experiences and reflections. 2002. 469 f. Tese (Doutorado) – The University of Leeds School of Education, set. 2002.
CONNORS, M. H.; HALLIGAN, P. W. A cognitive account of belief: atentative road map. Frontiers in psychology, v. 5, p. 1-14, 2015.
GARBUIO, L. M. Crenças sobre a língua que ensino: foco na competência implícita do professor de língua estrangeira. In: BARCELOS, A. M.; VIEIRA ABRAHÃO, M. H. Crenças e ensino de línguas: foco no professor, no aluno e na formação de professores. São Paulo: Pontes, 2006. p. 87-104.
GARDNER, R. C. Social Psychology and second language learning: the role of attitudes and motivation. Edward Arnold, 1985.
HOSSEINI, S.B.; POURMANDNIA, D. Language learners´attitudes and beliefs: brief review of the related literature and frameworks. International Journal on new trends and education and their implications, v. 4, n. 4, p. 63-74, 2013.
KALAJA, P.; BARCELOS, A. M. F. Beliefs about SLA: new research approaches. 2. ed. Springer, 2006.
KUMARAVADIVELU, B. Language teacher education for a global society. a modular model for knowing, analyzing, recognizing, doing and seeing. Routledge, 2012.
MACKENZIE, R. M. The social psychology of english as a global language. Attitudes, awareness and identity in the Japanese context. United Kingdom: Northumbria University, 2010.
MARSH, K. L.; WALLACE, H. M. The Influence of Attitudes on Beliefs: Formation and Change. In: ALBARRACÍN, D.; JOHNSON, B. T.; ZANNA, M. P. (Eds.), Handbook of Attitude and Attitudes Change. Mahwah, NJ: Erlbaum, 2004. p. 2-66.
PAJARES, M. F. Teachers’ beliefs and educational research: Cleaning up a messy construct. Review of Educational Research, v. 62, n. 3, p. 307-332, 1992.
SPAWA, C. M. C.; HASSAN, F. “I doesn’t know English”: Beliefs and Practices in the Teaching of Speaking in ESL Classroom. Pertanika J. Soc. Sci. & Hum, v. 21, n. 2, p. 449-460, 2012.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Os manuscritos aceitos e publicados são de propriedade da Revista EntreLínguas. Os artigos publicados e as referências citadas na Revista EntreLínguas são de inteira responsabilidade de seus autores.
Transferência de direitos autorais – autorização para publicação
Caso o artigo submetido seja aprovado para publicação, já fica acordado que o(s) autor(es) autoriza(m) a UNESP a reproduzi-lo e publicá-lo na EntreLínguas, entendendo-se os termos “reprodução” e “publicação” conforme definição respectivamente dos incisos VI e I do artigo 5° da Lei 9610/98. O artigo poderá ser acessado pela rede mundial de computadores (Internet), sendo permitidas, a título gratuito, a consulta e a reprodução de exemplar do artigo para uso próprio de quem a consulta, desde que haja a citação ao texto consultado. Essa autorização de publicação 328 EntreLínguas, Araraquara, v. 1, n .2, p. 323-328, jul./dez. 2015 não tem limitação de tempo, ficando a UNESP responsável pela manutenção da identificação do(s) autor(es) do artigo. Os artigos publicados e as referências citadas na Revista EntreLínguas são de inteira responsabilidade de seus autores.