“I really like to study english”: positive attitudes toward learning the english language

Authors

DOI:

https://doi.org/10.29051/el.v7i00.14745

Keywords:

Positive attitudes, English language, Teaching-learning

Abstract

This paper was elaborated under the aegis of Applied Linguistics. The central theme are the positive attitudes of English learners. In the core of this reflection some factors emerge directly related with attitudes, such as motivations and orientation to learn a foreign language. The objective of this paper is to discuss how the attitudes are originated, highlighting the elaboration of a continuum of positive attitudes, to better understand them. Therefore, some data are presented, an ethnographic research, generated from an interview, which was conducted with 91 undergraduate students, from the Recôncavo of Bahia Federal University, which pointed to the occurrence of instrumental and integrative orientations and of motivation. The relevance of this work rests on the fact that these data may support teachers of English to have a more accurate understanding of their attitudes.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Flávius Almeida dos Anjos, Universidade Federal do Recôncavo da Bahia (UFRB), Santo Amaro – BA

Professor Adjunto de Língua Inglesa no Centro de Cultura, Linguagens e Tecnologias Aplicadas. Doutorado em Língua e Cultura (UFBA).

References

ALLPORT, G. W. The historical background of modern social psychology. In: LINDZEY, G. (Ed.). Handbook of social psychology. Cambridge University Press, 1954.

ANJOS, F. A. "Passei o semestre todo estudando o verbo to be": atitudes, (des)motivação e orientação para aprender inglês de alguns bacharelandos da UFRB. 2018. 254 f. Tese (Doutorado r em Língua e Cultura) – Universidade Federal da Bahia (UFBA), Salvador, 2018.

BORTONI-RICARDO, S. M.; PEREIRA, A. D. P. Formação continuada de professores e pesquisa etnográfica colaborativa: a formação do professor pesquisador. Revista Moara, Belém. n. 26, p. 149-162. Ago./dez. 2006. DOI: http://dx.doi.org/10.18542/moara.v2i26.3317

BZUNECK, J. A.; BORUCHOVITCH, E. (Org.). A motivação do aluno: contribuições da psicologia contemporânea. Petropólis, RJ: Vozes, 2011.

DÖNEYI, Z. Motivation and motivating in the foreign language classroom. The modern language journal, v. 78, n. 3, p. 273-284, 1994.

EAGLY, A. H.; CHIKEN, S. The psychology of attitudes. Fort Worth, TX: Harcourt Brace Jovanovich, 1993.

GARDNER, R. C.; LAMBERT, W. E. Attitudes and motivation in second language learning. Rowley, Mass: Newbury House, 1959.

GARDNER, R. C. Social Psychology and second language learning: the role of attitudes and motivation. Edward Arnold, 1985.

GEERTZ, C. A interpretação das culturas. 1. ed. Rio de Janeiro: LTC, 2008.

GHAZVINI, S. D.; KHAJEHPOUR, M. Attitudes and motivation in learning English as second language in high school students. Procedia Social and Behavioral Sciences, cidade, v. 15, p. 1209-1213, 2011.

GIROUX, H. A. Os professores como intelectuais: rumo a uma pedagogia crítica da aprendizagem. Trad. Daniel Bueno. Porto Alegre: Artmed, 1997.

GRADDOL, D. English next: why global English may mean the end of English as a foreign language. The British Council. London: The English Company (UK) Ltda, 2004.

GUIMARÃES, S. É. R. Motivação intrínseca, extrínseca e o uso de recompensas em sala de aula. In: BORUCHOVITCH, E.; BZUNECK, J. A. (Org.). A motivação do aluno: contribuição da psicologia contemporânea. Petropólis, RJ: Vozes, 2011. p. 37-57.

HOSSEINI, S.B.; POURMANDNIA, D. Language learners´attitudes and beliefs: brief review of the related literature and frameworks. International Journal on new trends and education and their implications, v. 4, n. 4, p. 63-7, 2013.

JACOB, L. K. Diferenças motivacionais e suas implicações no processo de ensino/aprendizagem de Espanhol como língua estrangeira. In: CONSOLO, D. A.; VIEIRA-ABRAHÃO, M. H. Pesquisas em linguística aplicada. Ensino e aprendizagem de língua estrangeira. São Paulo: Unesp, 2004. p. 31-54.

MOITA LOPES, L. P. Oficina de linguística aplicada. Campinas, SP: Mercado de Letras, 1996.

NICHOLSON, S. J. Influencing motivations in the foreign language classroom. Journal of International Education Research, v. 9, n. 3, p. 277-286, 2013.

RAMOS, E. Transferência fonológica no ensino de língua inglesa. In: LIMA, D. C. (Org.). Inglês em escolas públicas não funciona? Uma questão, múltiplos olhares. São Paulo: Parábola, 2011. p. 53-58.

RICHARDS, J. C.; RODGERS, T. S. Approaches and methods in language teaching. United Kingdom: Cambridge University Press, 2014.

SCHEYERL, D. Ensinar língua estrangeira em escolas públicas noturnas. In: LIMA, D. C. (Org.) Ensino/aprendizagem de língua inglesa: conversas com especialistas. São Paulo: Parábola Editorial, 2009. p. 125-139.

YU, Y. Attitudes of learners toward English: a case of chinese college students. 20120. 195 f. Tese (Doutorado) – Universidade Estadual de Ohio, Ohio, 2010. Disponível em: https://etd.ohiolink.edu/!etd.send_file?accession=osu1283303545&disposition=inline. Acesso em: 03. set. 2020.

Published

01/06/2021

How to Cite

ANJOS, F. A. dos. “I really like to study english”: positive attitudes toward learning the english language. Revista EntreLinguas, Araraquara, v. 7, n. 00, p. e021006, 2021. DOI: 10.29051/el.v7i00.14745. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/entrelinguas/article/view/14745. Acesso em: 18 jul. 2024.

Most read articles by the same author(s)