Technological digital resources and the work with genres in EFL textbooks

Authors

DOI:

https://doi.org/10.29051/el.v10iesp.1.18781

Keywords:

Technology, English, Digital resources, Textbooks

Abstract

This study investigated whether the digital resources proposed by two textbook collections aimed at EFL teaching and learning, approved by PNLD 2018-2020, foster the development of students’ discursive competence through the work with different genres. The results point to the use of digital resources that enable the creation and editing of videos, audio, and images, as well as to suggestions for the use of several social networks and websites to publicize and share the texts produced by the students throughout the three volumes of both textbook collections. It was also noted that digital resources were used for different purposes by both textbook collections: publicizing the genre produced, looking for examples of the genre being studied, and producing the genre. This finding may indicate that there might not be ideal digital resources to teach specific genres or that certain genres do not necessarily need to be taught by making use of them.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Gicele Vergine Vieira, Instituto Federal Catarinense

Doutora em Letras (Inglês e Literatura Correspondente) pela Universidade Federal de Santa Catarina (2009). Professora efetiva do IFC, Campus Blumenau, atual responsável pelo Centro de Línguas do IFC e Coordenadora do Grupo de Pesquisa do CNPQ intitulado Linguagem, Cognição e Tecnologia.

Alana Motta Gerlach, Instituto Federal Catarinense

Alana has a master's degree on technical and technological professional education (2019). She has been a professor at Instituto Federal Catarinense since 2016, teaching to integraterd high school professional and technical courses and to undergraduate courses. Her research interests focus on the teaching and learning of Portuguese and English. She is also a writer of children's and young adult literature.

 

References

ARAÚJO, J. Reelaboração de gêneros em redes sociais. In: ARAÚJO, J.; LEFFA, V (orgs.). Redes sociais e ensino de línguas: o que temos de aprender. 1 ed. São Paulo: Parábola Editorial, 2016.

DIAS, E.; MESQUITA, E.; FINOTTI, L.; OTONI, M.; LIMA, M.; ROCHA, M. Gêneros textuais e (ou) gêneros discursivos: uma questão de nomenclatura? Interacções, [S.I.], n. 19, p. 142-155, 2011. Disponível em: https://repositorio.ipsantarem.pt/handle/10400.15/532. Acesso em: 15 jul. 2023.

EL KADRI, M. S.; GAMERO, R.; GIMENEZ, T. Material didático para educação tecnológica de professores de inglês: uma experiência no âmbito do programa ‘novos talentos’. Linguagem & Ensino, Pelotas, v. 15, n. 1, p. 181-212, 2012. Disponível em: https://periodicos.ufpel.edu.br/index.php/rle/article/view/15415. Acesso em: 15 jul. 2023.

FINARDI, K.; PREBIANCA, G. V. V.; MOMM, C. F. Tecnologia na Educação: o caso da internet e do inglês como linguagens de inclusão. Cadernos do IL, [S.I.], v. 1, p. 193-208, 2013. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/cadernosdoil/article/view/35931. Acesso em: 15 jul. 2023.

FINARDI, K. R.; PORCINO, M. C. Tecnologia e metodologia no ensino de inglês: impactos da globalização e da internacionalização. Ilha do Desterro, [S.I.], n. 66, p. 239-282, 2014. DOI: 10.5007/2175-8026.2014n66p239. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/desterro/article/view/2175-8026.2014n66p239. Acesso em: 15 jul. 2023.

FRIEDMAN, T. The world is flat: a brief history of the globalized world in the 21st century. London: Allen Lane, 2005.

KOMESU, F.; ARROYO, R. W. Letramentos digitais e o estudo de links numa rede social. Redes sociais e ensino de línguas: o que temos que aprender. São Paulo: Parábola Editorial, 2016.

MARCUSCHI, L. A. Produção Textual, análise de gênero e compreensão. São Paulo: Parábola Editorial, 2008.

PERRENOUD, P. Dez novas competências para ensinar. Porto Alegre: Artes Médicas, 2000.

PREBIANCA, G. V. V.; CARDOSO, G. L.; FINARDI, K. Hibridizando a educação e o ensino de inglês: questões de inclusão e qualidade. Revista do GEL, [S.I.], v. 11, p. 47-70, 2014. Disponível em: https://blog.ufes.br/kyriafinardi/files/2017/08/Hibridizando-a-Educa%C3%A7%C3%A3o-e-o-Ensino-de-Ingl%C3%AAs-Quest%C3%B5es-de-Inclus%C3%A3o-e-Qualidade-2014.pdf. Acesso em: 15 jul. 2023.

RODRIGUES, R. A.; TILIO, R. O material didático digital para o ensino de inglês e a promoção de multiletramentos. Pesquisas em Discurso Pedagógico (Online), v. Especial, p. 1, 2014. Disponível em: https://www.maxwell.vrac.puc-rio.br/23480/23480.PDFXXvmi=. Acesso em: 15 jul. 2023.

SARMENTO, S.; LAMBERTS, D. V. D. H. O papel do livro didático no ensino de inglês: aspectos sobre sua importância, escolha e utilização. (Con)textos Linguísticos, [S.I.], v. 10, p. 291-300, 2016. Disponível em: https://periodicos.ufes.br/contextoslinguisticos/article/view/14805. Acesso em: 15 jul. 2023.

VILAÇA, M. L. C. Tecnologias e livros didáticos de línguas: novas possibilidades, novos desafios. Cadernos do CNLF, v. XVI, n. 04, t. 1 – Anais do XVI CNLF, p. 1202, 2012. Disponível em: http://www.filologia.org.br/xvi_cnlf/tomo_1/105.pdf. Acesso em: 15 jul. 2023.

Published

28/05/2024

How to Cite

VIEIRA, G. V.; GERLACH, A. M. Technological digital resources and the work with genres in EFL textbooks. Revista EntreLinguas, Araraquara, v. 10, n. esp.1, p. e024011, 2024. DOI: 10.29051/el.v10iesp.1.18781. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/entrelinguas/article/view/18781. Acesso em: 26 nov. 2024.