Oral communication and voice of school physical education teachers – a work tool at risk

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26673/tes.v15i2.13154

Keywords:

Teacher, Physical education, Oral communication, Voice.

Abstract

The use of voice as a work tool by a school Physical Education teacher reveals peculiarities related to the occupation, such as intense vocal demand in acoustically inappropriate environments which causes vocal damage with harm in their professional practice. This research aims to understand the relation between vocal risk and oral communication interactions of Physical Education teachers with their students. The data were acquired by questionnaires and responses to a Voice Symptom Scale. The results emphasize the teachers' difficulties due the voice use during classes and reveal isolated initiatives aimed at minimizing vocal discomforts, confirming the need for a teacher training for the use of voice in their professional functions.

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Author Biographies

Vagner José Pedersen, Universidade de Araraquara-SP

Professor de Educação Física escolar graduado pela Fundação Educacional São Carlos em 1986. Especializado em fisiologia do exercício pela Universidade Federal de São Carlos - UFSCAR - em 2002. Mestre em educação pela Universidade de Araraquara - UNIARA - em 2017. Atualmente é professor de educação física na Escola Técnica "Professor Armando Bayeux da Silva" de Rio Claro - SP.

Maria Lucia Oliveira Suzigan Dragone, Universidade de Araraquara - UNIARA.

Doutora e Mestre em Educação Escolar - UNESP-FCLAr. Fonoaudióloga - PUCCamp. Docente Programa de Pós-Graduação em Processos de Ensino, Gestão e Inovação - Mestrado profissional em Educação- UNIARA. Docente Cursos de Pedagogia presencial e EaD - UNIARA.

 

References

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Published

30/07/2019

How to Cite

PEDERSEN, V. J.; DRAGONE, M. L. O. S. Oral communication and voice of school physical education teachers – a work tool at risk. Themes in Education and Health, Araraquara, v. 15, n. 2, p. 277–290, 2019. DOI: 10.26673/tes.v15i2.13154. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/tes/article/view/13154. Acesso em: 27 jul. 2024.

Issue

Section

Artigos - Área da Educação

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