Communicative processes in deafness according to reports of deaf youth

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26673/tes.v16i1.13215

Keywords:

Deafness, Communication, Family, Learning.

Abstract

This text aims to describe how deaf young people report the communicative process they experienced at home and at school with listener mothers/teachers. Three deaf young people, aged between 18 and 30, narrated their communicative experiences at home/school contexts, through video interviews recorded with the participation of a professional interpreter of LIBRAS (the Brazilian Sign Language). The results disclosed the non-acceptance of deafness at home/school environment, which was emphasized by the deaf people’s perceptions of constant expectations from mothers and teachers of hearing improvement and speech development. It was evidenced that the communicative processes experienced by the young interviewees were difficult and interfered in the academic development and in the relationships at home.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Lidiane Augusta Ferrari Botteon, Centro Universitário Padre Albino (UNIFIPA), Catanduva – SP

Mestra pelo PPG Processos de Ensino, Gestão e Inovação na área de Educação - Universidade de Araraquara- Uniara Docente Especialista em Educação Especial pela Secretaria Estadual de Educação de São Paulo e  no Centro Universitário Padre Albino - UNIFIPA.

Maria Lucia Oliveira Suzigan Dragone, Universidade de Araraquara (UNIARA), Araraquara – SP

Doutora e Mestre em Educação Escolar - UNESP-FCLAr. Fonoaudióloga - PUCCamp. 

Docente Programa de Pós-Graduação em Processos de Ensino, Gestão e Inovação - Mestrado profissional em Educação, e nos cursos de Pedagogia presencial e EaD - UNIARA.

 

References

GOLDFELD, Márcia. A criança surda: linguagem e cognição numa perspectiva sócio-interacionista. São Paulo: Ed. Plexus, 171p., 1997.

LACERDA, Cristina Broglia Feitosa. Um pouco da história das diferentes abordagens na educação dos surdos. Cadernos Cedes., v. 19. n. 46, p. 68-72, 1998.

LIEBER, Sofia Nery. Aspectos da Constituição de uma criança surda pela fala do ouvinte: entre traços e significantes. 2015. 119 f. Dissertação (Mestrado em Fonoaudiologia) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2015.

NEVES, Regiane Timoteo das. Políticas Públicas de Inclusão de alunos com deficiência de 1994 a 2014: limites e perspectivas na inclusão de alunos surdos no município de Colombo-PR. 2016. 141 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Tuiutí do Paraná, Paraná, 2016.

OLIVEIRA, Martha Kohl de. Vygotsky: aprendizado e desenvolvimento um processo sócio-histórico. São Paulo: Scipione, 1997. 81p.

SILVA, Angélica Bronzatto de Paiva e; PEREIRA, Maria Cristina da Cunha. O aluno surdo na escola regular: imagem e ação do professor. Psic.: Teor. e Pesq., Brasília, v. 19, n. 2, p. 173-176, 2003.

SCHIAVON, Daiane Natalia. Prática pedagógica com alunos surdos: sala de recursos e classe comum. 2012. 111 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Faculdade de Ciências e Letras. Universidade Estadual Paulista, UNESP, Araraquara-SP, 2012.

SKLIAR, Carlos. Os estudos surdos em educação: problematizando a normalidade. In: SKLIAR, Carlos (Org.) A surdez: um olhar sobre as diferenças. 6. ed. Porto Alegre: Mediação, 2013. p. 7-32.

TAVARES, Mércia. Os efeitos do diagnóstico nos pais da criança surda: uma análise discursiva. 2001. 278 f. Dissertação (Mestrado em Fonoaudiologia) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2001.

VYGOTSKY, Lev Semenovitch. Pensamento e linguagem. 2. ed. São Paulo: Martins Fontes, 1998. 169 p.

Published

19/06/2020

How to Cite

BOTTEON, L. A. F.; DRAGONE, M. L. O. S. Communicative processes in deafness according to reports of deaf youth. Themes in Education and Health, Araraquara, v. 16, n. 1, p. 51–61, 2020. DOI: 10.26673/tes.v16i1.13215. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/tes/article/view/13215. Acesso em: 21 nov. 2024.

Issue

Section

Artigos - Área da Educação