Work and health: study on teaching illness

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26673/tes.v16i1.13489

Keywords:

Work, Health, Teaching illness.

Abstract

The Communication deals with teaching illness mediated by historical and dialectical materialism, a bibliographic review and methodology classified as a descriptive study and literature review. The material analyzed in the form of theses, dissertations and articles was accessed through the CAPES and SciELO databases, referring to the period from January/2016 to December/2018. There are also bibliographic data on works from related areas for the period from 2008 to 2016. With a quantitative approach and content analysis, categories and subcategories were identified that were related to the object and as result praiseworthy proposals for improving the quality of teaching life were proposed, however such actions are palliative and not punctual because they do not solve the problem in their founding bases. In the conclusions, it can be seen that actions to undermine this system that underlies the exploitation of one class over the other are necessary to reverse this illness.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Vanessa Mariano de Castro, Universidade Federal do Ceará (UFC), Fortaleza – CE

Mestre em Educação pela Universidade Federal do Ceará (UFC).

References

ALMEIDA, U. R. Nas trilhas da atividade: análise da relação saúde-trabalho de uma professora de educação física escolar. Trab. Educ. Saúde, Rio de Janeiro, v. 9, supl. 1, p. 245-263, 2011.

ASSUNÇÃO, A. Á.; OLIVEIRA, D. A. Intensificação do trabalho e saúde dos professores. Educ. Soc., Campinas, v. 30, n. 107, p. 349-372, maio/ago. 2009.

BASTOS, J. A. Q. R. O mal-estar docente, o adoecimento e as condições de trabalho no exercício do magistério, no ensino fundamental de Betim/MG. 2009. 149 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2009.

BERNARDO, M. H. Produtivismo e precariedade subjetiva na universidade pública: o desgaste mental dos docentes. Psicologia & Sociedade, Minas Gerais, v. 26, n. spe, p. 129-139, 2014.

BORSOI, I. C. F.; PEREIRA, F. S. Professores do ensino público superior: produtividade, produtivismo e adoecimento. Universitas Psychologica, Bogotá, Colombia, v. 12, n. 4, p. 1213-1235, 2013.

DAL ROSSO, S. Mais trabalho!: a intensificação do labor na sociedade contemporânea. São Paulo: Boitempo, 2008.

DAL ROSSO, S. et al. Associativismo e sindicalismo em educação: organização e lutas. Biblioteca Sindicalismo em Educação. v. 1. Brasília: Paralelo 15, 2011.

DALAGASPERINA, P.; MONTEIRO, J. K. Preditores da síndrome de burnout em docentes do ensino privado. Psico-USF, Bragança Paulista, v. 19, n. 2, p. 265-275, maio/ago. 2014.

FÓRUM NACIONAL DE EDUCAÇÃO – FNE. O PNE na articulação do Sistema Nacional de Educação: participação popular, cooperação federativa e regime de colaboração. In: CONFERÊNCIA NACIONAL DE EDUCAÇÃO, 2., 2014. Brasília. Anais [...]. Brasília, DF: MEC; FNE, 2014.

GOUVÊA, L. A. V. N. de. As condições de trabalho e o adoecimento de professores na agenda de uma entidade sindical. Revista Saúde Debate, Rio de Janeiro, v. 40, n. 111, p. 206-219, out./dez. 2016.

LEMOS, D. Trabalho docente nas universidades federais: tensões e contradições. CADERNO CRH, Salvador, v. 24, n. spe 01, p. 105-120, 2011.

MANGO, M. S. M. et al. Análise dos sintomas osteomusculares de professores do ensino fundamental em Matinhos (PR). Fisioter. Mov, v. 25, n. 4, p. 785-794, out./dez. 2012.

MARX, K. Manuscritos econômico-filosóficos. Trad. Jesus Ranieri. 4. ed. São Paulo: Boitempo, 2010.

MARX, K. O Capital: crítica da economia política. Livro I: o processo de produção do capital. Trad. Rubens Enderle. São Paulo: Boitempo, 2013.

MÉSZÁROS, I. A educação para além do capital. Trad. Isa Tavares. 2. ed. São Paulo: Boitempo, 2008.

NORONHA, M. M. B. et al. O sofrimento no trabalho docente: o caso das professoras da rede pública de Montes Claros, Minas Gerais. Trab. educ. saúde, Rio de Janeiro, v. 6, n. 1, p. 65-86, mar./jun. 2008.

OLIVEIRA, E. R. A. de. et al. Gênero e qualidade de vida percebida – estudo com professores da área de saúde. Ciência & Saúde Coletiva, Rio de Janeiro, v. 17, n. 3, p. 741-747, mar. 2012.

PARO, V. H. Diretor escolar: educador ou gerente? São Paulo: Cortez, 2015.

PIOLLI, E. et al. Plano Nacional de Educação, autonomia controlada e adoecimento do professor. Cad. Cedes, Campinas, v. 35, n. 97, p. 589-607, set./dez. 2015.

PIZZIO, A.; KLEIN, K. Qualidade de vida no trabalho e o adoecimento cotidiano de docentes do ensino superior. Educ. Soc., Campinas, v. 36, n. 131, p. 493-513, abr./jun. 2015.

SALVARO, M. S. Processo de trabalho docente: relação entre o ser e o adoecer. 2009. 110 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade do Extremo Sul Catarinense, Criciúma, 2009.

SAVIANI, D. Pedagogia histórico-crítica: primeiras aproximações. 9. ed. Campinas, SP: Autores Associados, 2005.

SAVIANI, D. Escola e democracia. 38. ed. Campinas, SP: Autores Associados, 2006.

SILVA, E. P. E.; MANCEBO, D. Subjetividade docente na expansão da UFF: criação, refração e adoecimento. Fractal, Rev. Psicol, Rio de Janeiro, v. 26, n. 2, p. 479-492, maio/ago. 2014.

SILVA, S. A. da.; PAES, M. S. L. Caracterização do absenteísmo dos docentes da rede municipal da rede municipal de Coronel Fabriciano - MG. Revista Enfermagem Integrada, Ipatinga: Unileste, v. 9, n. 1, jul./ago. 2016.

SIMÕES, F. I. W. A constituição do mundo psíquico e as doenças relacionadas ao trabalho. 2008. 173 f. Dissertação (Mestrado) - Universidade Estadual Paulista, Assis, 2008.

VILELA, E. F. et al. Vivências de prazer-sofrimento no trabalho do professor. Revista Eletrônica de Administração - REAd, Porto Alegre, ed. 75, n. 2, p. 517-540, maio/ago. 2013.

YONEZAWA, F. H. Corporeizar: Acompanhar o problema do adoecimento das professoras a partir de uma intervenção ético-afectiva em grupos. 2008. 198 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2008.

Published

19/06/2020

How to Cite

MARIANO DE CASTRO, V. Work and health: study on teaching illness. Themes in Education and Health, Araraquara, v. 16, n. 1, p. 62–83, 2020. DOI: 10.26673/tes.v16i1.13489. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/tes/article/view/13489. Acesso em: 24 nov. 2024.

Issue

Section

Artigos - Área da Educação

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.