Integrative Community Therapy for health promotion in academics at a University for the Elderly

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26673/tes.v16iesp.1.14307

Keywords:

Elderly health, Soft social technology, Conversation circles.

Abstract

It is the presentation of the results verified in the scope of mental health, based on empirical research, through the application of soft care technology conceptualized as Integrative Community Therapy (ICT) circles in an academic community of the Open University of the Third Age (UNATI) of the Western Paraná State University/Foz do Iguaçu in partnership with the Extension Project of the Federal University of Latin American Integration “Integrating UNILA with conversation circles” from 05/04/18 to 05/10/18. The study demonstrated that the psychosocial methodology developed in the ICT circles has the potential to equip participants to face the crisis of integrity, mobilizing a protected scenario to wisely appreciate the path taken in their own lives, understanding and integrating the path of other participants, confronting the experiences, as conscience, from collective experience and overcoming challenges within the same generation.

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Author Biographies

Pascal Jean, Universidade Estadual do Oeste do Paraná (UNIOESTE), Foz do Iguaçu – PR

Mestrando no Programa de Pós-graduação em Saúde Pública em Região de Fronteira.

Roberth Steven Gutiérrez-Murillo, Universidad Europea del Atlántico (UNEATLANTICO), Santander – Cantabria

Mestrando no Programa de Pós-graduação em Gerontologia.

Noeli Kühl Svoboda, Universidade Tuiuti do Paraná (UTP), Curitiba – PR

Psicóloga das carreiras do Ministério Público do Estado do Paraná (MPPR). Mestrado em Direito (UILISBOA).

Milene Zanoni da Silva, Universidade Federal do Paraná (UFPR)

Professora Adjunta do Departamento de Saúde Coletiva. Doutorado em Saúde Coletiva (UEL).

Oscar Kenji Nihei, Universidade Estadual do Oeste do Paraná (UNIOESTE), Foz do Iguaçu – PR

Professor Associado do Centro de Educação, Letras e Saúde. Doutorado em Ciências (UFRJ).

Walfrido Kühl Svoboda, Universidade Federal da Integração Latino-Americana (UNILA). Foz do Iguaçu – PR

Professor Associado do Instituto Latino-Americano de Ciências da Vida e da Natureza (ILACVN) e do Programa de Pós-Graduação em Políticas Públicas e Desenvolvimento. Doutorado em Ciência Animal (UEL).

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Published

21/10/2020

How to Cite

JEAN, P.; GUTIÉRREZ-MURILLO, R. S.; SVOBODA, N. K.; SILVA, M. Z. da; KENJI NIHEI, O.; SVOBODA, W. K. Integrative Community Therapy for health promotion in academics at a University for the Elderly. Themes in Education and Health, Araraquara, v. 16, n. esp.1, p. 256–270, 2020. DOI: 10.26673/tes.v16iesp.1.14307. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/tes/article/view/14307. Acesso em: 1 jul. 2024.

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