The difficulties in the school routine of teachers in the state of Ceará in the process of returning to the face-to-face model

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26673/tes.v18i00.16967

Keywords:

Teachers, Burnout syndrome, Education

Abstract

The Government of Ceará released the realization of face-to-face classes, in Basic Education, for all municipalities in Ceará. The aim of this research is to shed light on the stressors that fuel teacher burnout in order to help, support and empower teachers to face the upcoming challenges of the pandemic. The mental health indicators of teachers in the state of Ceará will be evaluated in order to help understand the effects of confinement and social isolation, teachers' difficulties in school routine and work capacity during the process of gradual return to the work environment. Teachers from kindergarten to higher education, from public and private spheres, were invited to participate in the research. The study of the professional burnout syndrome in organizational environments was shown to be at average levels, thus linking the alert of the need for attention on the part of managers with the consequences that Burnout has for teachers.

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Author Biographies

Aline Soares Campos, Secretaria da Educação do Estado do Ceará (SEDUC/CE), Fortaleza – CE – Brasil.

Coordenadora Escolar. Integrante do Grupo de Estudos e Pesquisas em Educação Física Escolar (GEPEFE/UECE). Mestrado em Educação (UFC).

Stela Lopes Soares, Centro Universitário Inta (UNINTA), Sobral – CE – Brasil.

Coordenadora do Curso de Educação Física. Integrante do Grupo de Estudos e Pesquisas em Educação Física Escolar (GEPEFE/UECE). Doutorado em Educação (PPGE/UECE).

George Almeida Lima, Universidade Federal do Vale do São Francisco (UNIVASF), Petrolina – PE – Brasil

Mestrando em Educação Física.

Jean Silva Cavalcante, Universidade de Trás-os-Montes e Alto Douro (UTAD), Vila Real – Portugal. Doutorando em Ciências do Desporto.

Professor Adjunto do Curso de Educação Física e Professor Permanente no Programa de Pós-Graduação em Educação. Coordenador do Grupo de Estudos e Pesquisas em Educação Física Escolar (GEPEFE/UECE). Doutorado em Saúde Coletiva (UECE).

Heraldo Simões Ferreira, Universidade Estadual Ceará (UECE)

Universidade Estadual do Ceará (UECE), Fortaleza – CE – Brasil. Professor Adjunto do Curso de Educação Física e Professor Permanente no Programa de Pós-Graduação em Educação. Coordenador do Grupo de Estudos e Pesquisas em Educação Física Escolar (GEPEFE/UECE). Doutorado em Saúde Coletiva (UECE).

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Published

30/11/2022

How to Cite

CAMPOS, A. S.; SOARES, S. L.; LIMA, G. A.; CAVALCANTE, J. S.; FERREIRA, H. S. The difficulties in the school routine of teachers in the state of Ceará in the process of returning to the face-to-face model. Themes in Education and Health, Araraquara, v. 18, n. 00, p. e022016, 2022. DOI: 10.26673/tes.v18i00.16967. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/tes/article/view/16967. Acesso em: 22 jul. 2024.

Issue

Section

Artigos - Área da Educação