Project to stimulate the deaf student's protagonism

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26673/tes.v19i00.18100

Keywords:

Inclusive education, Pandemic, Deafness, Libras

Abstract

This is an experience report of an inclusion project for deaf students conducted during the Coronavirus pandemic in two elementary schools in a municipality in the interior of the State of São Paulo. The project aimed to minimize communication barriers, expand the vocabulary of both spoken and sign language, and promote educational actions to facilitate the inclusion of deaf students. Deaf students recorded short thematic videos at school every 15 days, edited by a specialized Libras (Brazilian Sign Language) teacher. The videos were then sent to the school administration, which, in turn, distributed them to teachers for use in their classes. The project provided deaf students with the opportunity for development through Libras during the pandemic and ensured the establishment of their identity. Additionally, hearing students had contact with and used Libras at school. Considering its effectiveness, the project became a permanent initiative.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Damiana Ramos Bomfim, Universidade de Araraquara

Master's student of the Postgraduate Program in Teaching Processes, Management, and Innovation - Master's Degree in Education - University of Araraquara-SP - Brazil. Teacher (Libras Interpreter) at the Municipal School of Basic Education - EMEB "Senhora Aparecida" and EMEB "Paulo Freire", Jaboticabal-SP- Brazil.

Maria Lucia Oliveira Suzigan Dragone, Universidade de Araraquara

Docente de Ensino Superior no Programa de Pós-Graduação em Processos de Ensino, Gestão e Inovação, UNIARA.

Dirce Charara Monteiro, Universidade de Araraquara

PhD in Letters from the Faculty of Sciences and Letters - Paulista State University - UNESP, Araraquara-SP-Brazil. Coordinator of the Graduate Program in Teaching, Management and Innovation Processes-Education Area- at the University of Araraquara- UNIARA-SP-Brazil. Professor of Pedagogy - University of Araraquara-UNIARA-SP- Brazil.

References

BRASIL. [Constituição (1988)]. Constituição da República Federativa do Brasil de 1988. Brasília, DF: Presidência da República, 2016. Disponível em: http://www2.camara.leg.br/legin/fed/consti/1988/constituicao-1988-5-outubro-1988-322142-publicacaooriginal-1-pl.html. Acesso em: 10 dez. 2022.

BRASIL. Lei n. 9.610, de 19 de fevereiro de 1998. Altera, atualiza e consolida a legislação sobre direitos autorais e dá outras providências. Brasília, DF: Presidência da República, 1998. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9610.htm. Acesso em: 6 out. 2022.

BRASIL. Lei n.10.436, de 24 de abril de 2002. Lei da Língua Brasileira de Sinais – Libras e dá outras providências. Brasília, DF: Presidência da República, 2002. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/2002/l10436.htm. Acesso em: 7 nov. 2022.

BRASIL. Lei. n. 13.146, de 6 de jul. de 2015. Lei Brasileira de Inclusão da Pessoa com Deficiência. Brasília, DF: Presidência da República, 2015. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_Ato2015-2018/2015/Lei/L13146.htm. Acesso em: 20 abr. 2020.

DECLARAÇÃO DE SALAMANCA: Sobre princípios, políticas e práticas na área das necessidades educativas especiais. Salamanca, Espanha, 1994. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/seesp/arquivos/pdf/salamanca.pdf. Acesso em: 10 dez.2022.

DIAS, F. N. Relações grupais e desenvolvimento humano. Lisboa: Instituto Piaget, 2004.

GESSER, A. O ouvinte e a surdez: Sobre ensinar e aprender a LIBRAS. São Paulo, SP: Parábola Editorial, 2012.

GOLDFELD, M. A criança surda: Linguagem e cognição numa perspectiva sócio-interacionista. 7. ed. São Paulo: Plexus Editora, 2002.

GRANDES PEQUENINOS. Disponível em https://grandespequeninos.com.br/quem-somos/ Acesso em: 03 set. 2022.

HONORO, M.; FRIZANCO, M. L. Esclarecendo as deficiências: Aspectos teóricos e práticos para contribuir com uma sociedade inclusiva. São Paulo: Ciranda Cultural Editora Ltda, 2008.

LACERDA, C. B. F. de. Intérprete de Libras: Em atuação infantil e no ensino fundamental. 7. ed. Porto Alegre: Mediação, 2015.

QUADROS, R. M. de. Língua de herança: Língua Brasileira de Sinais. Porto Alegre: Penso, 2017.

QUADROS, R. M. DE.; KARNOOP, L, B. Língua de sinais brasileira: Estudos surdos. Porto Alegre: Artmed, 2004.

Published

14/11/2023

How to Cite

BOMFIM, D. R.; DRAGONE, M. L. O. S.; MONTEIRO, D. C. Project to stimulate the deaf student’s protagonism. Themes in Education and Health, Araraquara, v. 19, n. 00, p. e023009, 2023. DOI: 10.26673/tes.v19i00.18100. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/tes/article/view/18100. Acesso em: 14 may. 2024.

Issue

Section

Artigos - Área da Educação