Pedagogy in hospitals favoring the continuing education of the hospitalized children
DOI:
https://doi.org/10.30715/rbpe.v19.n1.2017.10820Keywords:
Pedagogical care. Hospitalized children. Inclusion. Pedagogy in hospitals. HospitalizationAbstract
The hospitalization of the child might set her apart of her pedagogical and social activities. At this moment, the pedagogue’s support in the hospital offers the guarantee of the maintenance of school activities, therefore minimizing anguishes, and reflecting positively in the collaboration with the treatment offered by the health team. The objective of this study was to elucidate the importance of the pedagogy in hospitals as means of maintenance of the child's scholar inclusion within the hospital environment. The methodology was a bibliographic research related to the proposed theme. As final considerations, the hospital pedagogical care maintains the connection with the school, during the hospitalization period, accompanying the educational activities proposed by the educational institution where the child is part of, stimulating the child on the continuing of her emotional, psychological and social development.
Downloads
References
BRASIL. Ministério da Educação. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Brasília, 1996.
BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Especial. Classe hospitalar e atendimento domiciliar: estratégias e orientações. Brasília, 2002.
BOWLBY, J. Apego e perda. Tradução Valtensir Dutra. São Paulo: Martins Fontes, 1985. v.3.
CECCIM, R. B. Criança hospitalizada: a atenção integral como uma escuta à vida. In: CECCIM, R. B.; CARVALHO, P. R. A. (Org.). Crianças hospitalizadas: atenção integral como escuta à vida. Porto Alegre: Ed. da UFRGS, 1997. p.33-37.
CECCIM, R. B.; FONSECA, E. S. da. Classe hospitalar: buscando padrões referenciais de atendimento pedagógico-educacional à criança e ao adolescente hospitalizados. Revista Integração, Brasília, v.9, n.21, p.31-40, 1999.
CONSELHO NACIONAL DOS DIREITOS DA CRIANÇA E DO ADOLESCENTE [CNDCA]. Direitos da criança e do adolescente hospitalizados. Resolução nº 14, de 13/10/1995. Diário Oficial da União: República Federativa do Brasil. Brasília: Conselho Nacional dos Direitos da Criança e do Adolescente: Impressão oficial, 1995.
FARIA, M. B. A escuta pedagógica e a criança hospitalizada: discutindo o papel da educação no hospital. Interdisciplinar: Revista Eletrônica da Univar, Barra do Garças, v.1, n.9, p.41-46, 2013. Disponível em: http://revista.univar.edu.br/index.php/interdisciplinar/article/view/56. Acesso em: 04 jan. 2017.
ORTIZ, L. C. M.; FREITAS, S. N. de. Considerações acerca da inclusão escolar de crianças pós-hospitalizadas. Cadernos de Educação Especial, Santa Maria, n.20, p.97-103, 2002.
VASCONCELOS, S. M. F. Intervenção escolar em hospitais para crianças internadas: a formação alternativa re-socializadora. In: CONGRESSO INTERNACIONAL DE PEDAGOGIA SOCIAL, 1., 2006, São Paulo. Anais... São Paulo: USP: Mackenzie: UNI, 2006. Disponível em : http://www.proceedings.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=MSC0000000092006000100048&lng=en&nrm=iso. Acesso em: 10 fev.2007.
ZIMMERMANN, A. Atendimento pedagógico escolar junto a crianças hospitalizadas. Doxa: Revista Paulista de Psicologia e Educação, Araraquara, v.13, n.1/2, p.105-113, 2009.
ZIMMERMANN, A. A criança hospitalizada: atendimento pedagógico. In: CONGRESSO BRASILEIRO DE NEUROLOGIA E PSIQUIATRIA INFANTIL, 16., 2001, Campinas. Arquivos de Neuro Psiquiatria: Jornal Oficial da Academia Brasileira de Neuroloigia, Campinas, v.59, suppl. 1, p.5-6, 2001.