The inclusive school: its assumptions and movements

Authors

  • Vera Lúcia Messias Fialho Capellini
  • Kátia de Abreu Fonseca

DOI:

https://doi.org/10.30715/rbpe.v19.n1.2017.10824

Keywords:

Inclusive education. Development. Special needs.

Abstract

The study develops a theoretical analysis of the inclusive school, making a parallel with the education and human development. Provides a discussion on current and relevant issues, including the values and paradigms that have guided the Brazilian education intended for students, with emphasis on those that presenting special educational needs. Emphasizes the importance of coexistence and respect for diversity, showing the need for flexibility, adaptation and modification of the school environment to offer everyone opportunities and conditions for full development in an inclusive culture perspective.

Downloads

Download data is not yet available.

References

AINSCOW, M. Speech. In: INTERNATIONAL CONFERENCE ON EDUCATION, 48., 2008, Geneva. Inclusive education: the way of the future: final report. Paris: UNESCO, 2009. p.70-73. Disponível em: http://unesdoc.unesco.org/images/0018/001829/182999e.pdf. Acesso em: 06 dez. 2016.

BEYER, H. O. Educação inclusiva ou integração escolar? implicações pedagógicas dos conceitos como rupturas paradigmáticas. In: SEMINÁRIO NACIONAL DE FORMAÇÃO DE GESTORES E EDUCADORES, 3., 2006, Brasília. Ensaios pedagógicos. Brasília: MEC/Secretaria de Educação Especial, 2006. p.85-88. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/seesp/arquivos/pdf/ensaiospedagogicos2006.pdf. Acesso em: 15 abr. 2008.

BLANCO, R. A atenção à diversidade na sala de aula e as adaptações do currículo. In: COLL, C. et al. Desenvolvimento psicológico e educação: transtornos de desenvolvimento e necessidades educativas especiais. 2.ed. Porto Alegre: ARTMED, 2010. 3v, p.290 – 308.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Especial. Política nacional de educação especial na perspectiva inclusiva. Brasília, 2008.

BRASIL. Parâmetros Nacionais Curriculares: adaptações curriculares. Brasília: MEC/SEF/ SEESP, 1999.

CAPELLINI, V. L. M. O direito de aprender de todos e de cada um. In: MORAES, M. S. S.; MARANHE, E. A. (Org.). Introdução conceitual para a educação na diversidade e cidadania. Bauru: Ed. UNESP-SECAD-UAB, 2009. v.2, p.65-99.

CARVALHO, M. de F. Conhecimento e vida na escola: convivendo com as diferenças. Campinas: Autores Associados; Ijuí: Unijuí, 2006.

DRAGO, R.; RODRIGUÊS, P. S. Contribuições de Vygotsky para o desenvolvimento da criança no processo educativo: algumas reflexões. Revista FACEVV, Espirito Santo, n.3, p.49-56, 2009.

FACCI, M. G. D. Vigotski e o processo ensino-aprendizagem: a formação de conceitos. In: MENDONÇA, S. G. de L.; MILLER, S. (Org.). Vygotsky e a escola atual: fundamentos teóricos e implicações pedagógicas. Araraquara: Junqueira & Marin, 2006. p.123-147.

FERREIRA, W. B. Inclusão X Exclusão no Brasil: reflexões sobre a formação docente dez anos após Salamanca. In: RODRIGUES, D. (Org.). Inclusão e Educação: doze olhares sobre a educação inclusiva. São Paulo: Summus, 2006. p.212-236.

FONSECA, K. A. Análise de adequações curriculares no ensino fundamental: subsídios para programas de pesquisa colaborativa na formação de professores. 2011. 126f. Dissertação (Mestrado em Psicologia do Desenvolvimento e Aprendizagem) – Universidade Estadual Paulista, Faculdade de Ciências, Bauru, 2011.

HEREDERO, E. S. A escola inclusiva e estratégias para fazer frente a ela: as adaptações curriculares. Acta Scientiarum: Education, Maringá, v.32, n.2, p.193-208, 2010.

KELMAN, C. A. Os diferentes papéis do professor intérprete. Espaço: informativo técnico científico, Rio de Janeiro, v.24, p.25-30, 2005.

LIBÂNEO, J. C. Didática. São Paulo: Cortez, 2008. (Coleção magisterio. Série Formação do Professor).

MACEDO, R. S. Currículo: campo, conceito e pesquisa. Petrópolis: Vozes, 2007.

MAHBUB UL HAQ. Informe sobre desarrollo humano. Disponível em: http://hdr.undp.org/es/content/sobre-el-desarrollo-humano/. Acesso em: 20 jan 2012.

MESSIAS, V. L.; MUÑOZ, Y.; LUCA-TORRES, S. Apoyando la inclusión educativa: um estudio de caso sobre el aprendizaje y convivencia en la educación infantil en Castilla La Mancha. Revista Latinoamericana de Inclusión Educativa, Chile, v.6, n.2, p.25-42, 2012/2013. Disponível em: http://www.rinace.net/rlei/numeros/vol6-num2/art1.pdf. Acesso em: 3 dez 2012.

OMOTE, S. A formação do professor de educação especial na perspectiva da inclusão. In: BARBOSA, R. L. L. (Org.). Formação de educadores: desafios e perspectivas. São Paulo: Ed. da UNESP, 2003. p.153-169.

PINO, A. Semiótica e cognição na perspectiva histórico-cultural. Temas em Psicologia, Ribeirão Preto, n.2, p.31-40, 1995.

PLETSCH, M. D. O ensino itinerante como suporte para a educação inclusiva em escolas da rede municipal de educação do Rio de Janeiro.2009. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2009.

RUIZ, M. J. C.; PEREJA, E. D. Las adaptaciones curriculares como estrategias de atención a la diversidad. In: GONZÁLES, J. A. T.; PALOMINO, A. S. (Org.). Educación especial: Centros educativos y profesores ante la diversidad. España: Ediciones Pirámide, 2002. p.171-192.

SANTOS, M. P. A. Prática da Educação para a inclusão. In: CONGRESSO BRASILEIRO MULTIDISCIPLINAR DE EDUCAÇÃO ESPECIAL, 3., 2002, Londrina. Anais… Londrina: UEL, 2002a. v.3, p.42.

SANTOS, M. P. A. Educação inclusiva: redefinindo a educação especial. Ponto de Vista, Florianópolis, n.3/4, p.103-118, 2002b.

SAVIANI, D. Pedagogia histórico-crítica: primeiras aproximações. Campinas: Autores Associados, 2008.

STAINBACK, S.; STAINBACK, W. Inclusão: um guia para educadores. Porto Alegre: ARTMED Sul, 2003.

VÁZQUEZ, A. S. Filosofia da Práxis. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1977.

VYGOTSKY, L. S. A formação social da mente. São Paulo: Martins Fontes, 1987.

Published

01/01/2017

How to Cite

CAPELLINI, V. L. M. F.; FONSECA, K. de A. The inclusive school: its assumptions and movements. DOXA: Revista Brasileira de Psicologia e Educação, Araraquara, v. 19, n. 1, p. 107–127, 2017. DOI: 10.30715/rbpe.v19.n1.2017.10824. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/doxa/article/view/10824. Acesso em: 22 nov. 2024.

Issue

Section

Edição Temática