The resources multifunction rooms model: progress and Setbacks of a reality under construction

Authors

  • Saulo Fantato Moscardini
  • Adriana Maria Leone Alves Oliveira

DOI:

https://doi.org/10.30715/rbpe.v19.n1.2017.10825

Keywords:

Special Education. School inclusion. Resources multifunction rooms.

Abstract

This article aims to discuss the progress and setbacks experienced by the proposed Resources Multifunction Room in a municipality polo formation for the program Inclusive Education: Attention to Diversity. Takes as base the results of two studies conducted in this same reality in different periods, organizing information into categories of analysis directed to on the observation of relationships experienced this support service. The comparison of the data presented by these research describes a context where the changes undergone by this service seem to limit the organizational aspects, without bothering to offer the conditions necessary for it to be structured work that allows the full development of the potential for learning students with disabilities.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BRASIL. Decreto lei n° 7611, de 17 de novembro de 2011. Dispõe sobre a educação especial, o atendimento educacional especializado e dá outras providências. Diário Oficial da União: República Federativa do Brasil. Brasília, DF, 17 nov. 2011. Disponível em: planalto.gov.br/ccivil_03/Ato2011-2014/2011/Decreto/D7611.htm. Acesso em: 7 mar. 2012.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Especial. Política nacional de educação especial na perspectiva da educação inclusiva. Brasília, 2008.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Especial. Diretrizes nacionais para a educação especial na educação básica. Brasília, 2001.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros curriculares nacionais: adaptações curriculares: estratégias para a educação de alunos com necessidades educacionais especiais. Brasília, 1998.

BRASIL.Lei n° 9394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Diário Oficial da União: República Federativa do Brasil. Brasília, DF, 20 dez. 1996. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm. Acesso em: 27 set. 2012.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Especial. PolíticaNacional deEducação Especial. Brasília, 1994.

BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil de 1988. Brasília, 1988. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/ConstituicaoCompilado.htm. Acesso em: 27 set. 2012.

BUENO, J. G. S. As políticas de inclusão escolar: uma prerrogativa da educação especial? In: BUENO, J. G. S.; MENDES, G. M. L.; SANTOS, R. A. (Org.). Deficiência e escolarização: novas perspectivas de análise. Araraquara: Junqueira & Marin; Brasília: CAPES, 2008. p.43-63.

CAPELINI, V. L. M. F. A inclusão de alunos com necessidades educacionais especiais em classes comuns: avaliação do rendimento acadêmico. 2001. 222f. Dissertação (Mestrado em Educação Especial) – Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, 2001.

CARNEIRO, M. A. Decisões de algumas conferências internacionais sobre a educação inclusiva. In: CARNEIRO, M. A. O acesso de alunos com deficiência às escolas e classes comuns: possibilidades e limitações. 2.ed. Petrópolis: Vozes, 2008. p.33-38.

CHINALIA, F. Relações pedagógicas no contexto inclusivo: um olhar sobre a deficiência mental. 2006. 148f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Metodista de Piracicaba, Piracicaba, 2006.

GOMES, A. L. L. V.; POULIN, J. R.; FIGUEIREDO, R. V. A educação especial na perspectiva da educação escolar: o atendimento educacional especializado para alunos com deficiência intelectual. Brasília: Ministério da Educação: Secretaria de Educação Especial, 2010. (Coleção A Educação Especial na Perspectiva da Inclusão Escolar, v.2).

JANNUZZI, G. M. As políticas e os espaços para a criança excepcional. In: FREITAS, M. C. (Org.). História social da infância no Brasil. São Paulo: Cortez, 1997. p.183-223.

MARCHESI, A.; MARTÍN, E. Da terminologia do distúrbio às necessidades educacionais especiais. In: COLL, C.; PALÁCIOS, J.; MARCHESI, A. (Org.). Desenvolvimento psicológico e educação: necessidades educativas especiais e aprendizagem escolar. Porto Alegre: ARTMED, 1995.

MOSCARDINI, S. F. Escolarização de alunos com deficiência intelectual em classes comuns e em salas de recursos multifuncionais. 2011. 194f. Dissertação (Mestrado em Educação Escolar) – Universidade Estadual Paulista, Faculdade de Ciências e Letras de Araraquara, Araraquara, 2011.

OLIVEIRA, A. M. L. A. A relação entre escola e família de crianças que frequentam salas de recursos: concepções de pais e professores. 2004. 184f. Dissertação (Mestrado em Educação Escolar) – Universidade Estadual Paulista, Faculdade de Ciências e Letras de Araraquara, Araraquara, 2004.

PLETSCH, M. D. Repensando a inclusão escolar: diretrizes políticas, práticas curriculares e deficiência intelectual. Rio de Janeiro: Nau Ed., 2010. (Coleção Docência, 1).

SAVIANI, D. A nova LDB: limites e perspectivas. In: SAVIANI, D. A nova lei da educação: LDB: trajetórias, limites e perspectivas. 11.ed. Campinas: Autores Associados, 2008. p.189-227.

SILVA, F. de C. T. As relações entre ensino, aprendizagem e deficiência mental: desenhando a cultura escolar. 2003. Tese (Doutorado em Educação: História, Política, Sociedade) – PontifíciaUniversidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2003.

SIQUEIRA, B. A. Inclusão de crianças deficientes mentais no ensino regular: limites e possibilidades de participação em sala de aula. In: BUENO, J. G. S.; MENDES, G. M. L.; SANTOS, R. A. (Org.). Deficiência e escolarização: novas perspectivas de análise. Araraquara: Junqueira & Marin; Brasília: CAPES, 2008. p.301-347.

Published

01/01/2017

How to Cite

MOSCARDINI, S. F.; OLIVEIRA, A. M. L. A. The resources multifunction rooms model: progress and Setbacks of a reality under construction. DOXA: Revista Brasileira de Psicologia e Educação, Araraquara, v. 19, n. 1, p. 128–148, 2017. DOI: 10.30715/rbpe.v19.n1.2017.10825. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/doxa/article/view/10825. Acesso em: 22 nov. 2024.

Issue

Section

Edição Temática