The collaboration of the textual gender history in quadrinhos in the development of reading and writing

Authors

DOI:

https://doi.org/10.30715/rbpe.v20.n1.2018.10886

Keywords:

Comics, Writing, Educate by research.

Abstract

The present work brings as a theme the use of comics in the activities with students who present some difficulty in learning. We had as objective the elucidation of the factors present in the production of comics and that contribute to the process of development of reading and writing. The study was carried out with a group of four students from the first years of elementary school. There were eight meetings, twice a week. From the construction of the histories the content analysis of each production was obtained. Through the comics the students developed a graphic narrative, awakening the assumptions of writing in a more dynamic way. It was verified the presence of integrated writing and drawing, making the construction of a story and its communication more fluent. The dialogue between the characters favored writing in the construction. It can be verified that these activities valued the capacity of each student, seeking the knowledge through the learning teaching process.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Josué Michels, Instituto Federal Sul-Riograndense IFSUL

Graduado em Ciências Biológicas pela Universidade Luterana do Brasil - ULBRA; Mestre em Biologia Vegetal pela Universidade Federal de Santa Catarina - UFSC; Doutorando em Ensino de Ciências pela Universidade Luterana do Brasil ULBRA; Professor do Ensino Básico e Tecnológico do Instituto Federal Sul Rio-Grandense IFSUL.

References

ARAÚJO, G. C.; COSTA, M. A.; COSTA, E. B. As histórias em quadrinhos na educação: possibilidades de um recurso DidáticoPedagógico. Revista Eletrônica de Ciências Humanas, Letras e Artes, Uberlândia, n. 2, p. 26-27, jul./dez., 2008.

BARDIN, L. Análise de conteúdo. São Paulo: Edições 70, 2011.

DEMO, P. Educar pela pesquisa. 9 ed. Campinas/SP: Autores Associados, 2011.

GÓMEZ, A. M.; TÉRAN, N. Dificuldades de aprendizagem: detecção e estratégias de ajuda. Editora Grupo Cultural, 2008.

FARRELL, M. O aluno com necessidades Especiais na Escola Regular. Revista Pedagógica: Pátio , Porto alegre, a. XII, n. 48, p. 12-15, 2008/2009.

MELCHIOR, M. C. Da avaliação dos saberes à construção de competências. Novo Hamburgo/RS: Editora Premier, 2008.

PERRENOUD, Ph. Construir as competências desde a escola. Porto Alegre/RS:Artmed, 1999.

RAMOS, P. A leitura dos quadrinhos. São Paulo: Contexto, 2009.

SOLÉ, I. Estratégias de leitura. 6 ed. Porto Alegre: Artmed, 1998.

MANTOAN, M. T. A escola flexível e a pedagogia das diferenças. Revista Pedagógica: Pátio, Porto alegre, a. XII, n. 48, p. 16-18, 2008/2009.

VERGUEIRO, W. Uso das HQ no ensino. In: VERGUEIRO, W (Org). Como usar as histórias em quadrinhos na sala de aula. São Paulo: Contexto, 2004.

Published

16/01/2018

How to Cite

KRÜGER, C. H.; MICHELS, J. The collaboration of the textual gender history in quadrinhos in the development of reading and writing. DOXA: Revista Brasileira de Psicologia e Educação, Araraquara, v. 20, n. 1, p. 20–31, 2018. DOI: 10.30715/rbpe.v20.n1.2018.10886. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/doxa/article/view/10886. Acesso em: 29 dec. 2024.