The importance of speech in the therapeutic process in the daseinsanalytic phenomenological approach

Authors

DOI:

https://doi.org/10.30715/doxa.v22iesp.1.14136

Keywords:

Speech, Talk, Daseinsanalytic Phenomenological.

Abstract

This paper presents the importance of the dimension of speech in the therapeutic process in the phenomenological approach of Daseinsanalytic, understanding as constituent of the being in the existential ontological structure through which Dasein shows itself. A brief history of Daseinsanalytic elucidates the realization of man as human in language, submitting the support of the therapeutic process by speech. Articulated with language, in which listening and silence merge in understanding, it has been tried to show that, through original speech, Dasein in opening has the possibility to modify and transform his way of existing, while secondary speech puts man in closing, distancing him from choosing his way of being. The qualitative and descriptive methodology of data collection in the bibliographical field, with authors dealing with the subject, corroborated with the understanding that speech in psychotherapy is a transit route for the modification and transformation of his way of being and existing.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Raquel Lessa da Silva Jacinto, Centro Universitário de Barra Mansa (UBM), Barra Mansa – RJ

Graduada no curso de Psicologia.

Maria Aparecida Magalhães Salles, Centro Universitário de Barra Mansa (UBM), Barra Mansa – RJ

Professora do curso de Psicologia e Coordenadora do Curso de Pós-Graduação em Psicologia.

References

ALMEIDA, F. M. Ser clínico como educador: uma leitura fenomenológica existencial de algumas temáticas na prática de profissionais de saúde e educação. 2005. 215 f. Tese (Doutorado em Psicologia) - Universidade de São Paulo. Disponível em: https://www.teses.usp.br/teses/disponiveis/47/47131/tde-08082007-180214/publico/tese_de_fernando_almeida.pdf. Acesso em: 27 set. 2019.

AUGRAS, M. O ser da compreensão. 3. ed. Petrópolis: Vozes, 1986.

DA COSTA, B. A. Daseinsanalyse e psicoterapia no Brasil: uma revisão integrativa da literatura. Revista da Abordagem Gestáltica: Phenomenological Studies, v. 23, n. 2, p. 177-188, 2017. Disponível em: https://www.redalyc.org/pdf/3577/357752154006.pdf. Acesso em: 24 ago. 2019.

DE OLIVEIRA, L. M. A prática clínica daseinsanalítica: especificidades. 2008. Monografia (Trabalho de Conclusão de Curso de Psicologia) - Pontifícia Universidade Católica, São Paulo, 2008. Disponível em: https://sapientia.pucsp.br/bitstream/handle/18639/2/Liliana%20Martins%20de%20Oliveira.pdf. Acesso em: 24 ago. 2019.

DUTRA, E. A narrativa como uma técnica de pesquisa fenomenológica. Estudos de psicologia, v. 7, n. 2, p. 371-378, 2002. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/%0D/epsic/v7n2/a18v07n2.pdf. Acesso em: 28 ago. 2019.

FEIJOO, A. M. L. C. A clínica daseinsanalítica: considerações preliminares. Rev. abordagem gestalt, Goiânia, v. 17, n. 1, p. 30-36, jun. 2011. Disponível em http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1809-68672011000100006&lng=pt&nrm=iso. Acesso em: 21 nov. 2018.

FREITAS, D. P. A caminho da linguagem na experiência da daseinsanalyse clínica. Rev. Associação Brasileira de Daseinsanalyse, São Paulo, n. 17, 2017. Disponível em http://www.daseinsanalyse.org/artigo.php?id=5. Acesso em: 04 ago. 2018.

HEIDEGGER, M. A caminho da linguagem. São Francisco: Ed. Universitária, 2003.

MORATO, H. T. P. et al. Aconselhamento psicológico numa perspectiva fenomenológica existencial: fundamentos de psicologia. Cap. VXIII. Grupo Gen-Guanabara Koogan, 2009. p. 255-269.

PEGDEN, R. T. F. M.; FERREIRA, A. A. L. Com quantas redes se escreve uma história da daseinsanalyse? Summa Psicológica UST, v. 12, n. 1, p. 17-26, 2015. Disponível em https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5147361. Acesso em: 05 nov. 2018.

PEREIRA, L. F. F. et al. Da experiência da fala de sujeitos usuários na clínica psicológica às suas possíveis repercussões. Psicol. cienc. prof., Brasília, v. 27, n. 3, p. 476-495, set. 2007. Disponível em: http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1414-98932007000300009&lng=pt&nrm=iso. Acesso em: 27 set. 2019.

ROEHE, M. V.; DUTRA, E. Dasein, o entendimento de Heidegger sobre o modo de ser humano. Avances en Psicología Latinoamericana, v. 32, n. 1, p. 105-113, 2014.

SAPIENZA, B. T. Conversa sobre terapia. São Paulo: Educ. Paulus. 2004

SODELLI, M.; SODELLI-TEODORO, A. Visitando os “seminários de Zollikon”: novos fundamentos para a psicoterapia fenomenológica. Psicologia Revista, [S.l.], v. 20, n. 2, p. 245-272, set. 2012. ISSN 2594-3871. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/psicorevista/article/view/10343. Acesso em: 28 ago. 2019.

Published

11/09/2020

How to Cite

JACINTO, R. L. da S.; SALLES, M. A. M. The importance of speech in the therapeutic process in the daseinsanalytic phenomenological approach. DOXA: Revista Brasileira de Psicologia e Educação, Araraquara, v. 22, n. 1, p. 315–328, 2020. DOI: 10.30715/doxa.v22iesp.1.14136. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/doxa/article/view/14136. Acesso em: 17 jul. 2024.