The take of consciousness in a metacognitive perspective

Possibilities for the classroom

Authors

Keywords:

Cognition, Metacognition, Cognitive monitoring, Education, Learning

Abstract

This article aims to present understandings about take of consciousness raising in a metacognitive perspective. To do so, it initially deals with theoretical aspects of cognition and metacognition. Then, it discusses take of consciousness and perceived correlations between it and metacognition to, from there, present an understanding of take of consciousness in a metacognitive perspective. In this context, take of consciousness raising is defined as a conscious process of perception and recognition that takes place while the subject develops tasks and deals with situations that involve investigation, so that the dialogue undertaken within groups can raise mediations that provoke this process. The take of consciousness, in this perspective, has as its essence the administration, reflection and evaluation of the actions of the subjects themselves and of the phenomena studied by them, in order to enhance their own cognitive and metacognitive activities.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Maykon Jhonatan Schrenk, Escola Municipal Pedro Álvares Cabral (EMPÁC), Santa Helena – PR – Brasil

Teacher of the Early Years of Elementary School at the Pedro Álvares Cabral Municipal School – (EMPÁC), Santa Helena – Paraná – Brazil. Master in Science Education and Mathematics Education (Unioeste), Cascavel - Paraná - Brazil.

Rodolfo Eduardo Vertuan, Federal Technological University of Paraná – UTFPR, Toledo/PR.

Professor of Higher Education at the Federal Technological University of Paraná – (UTFPR), Toledo – Paraná – Brazil. Doctor in Science Teaching and Mathematics Education (UEL), Londrina - Paraná - Brazil.

References

BEBER, B.; SILVA, E.; BONFIGLIO, S. Metacognição como processo da aprendizagem. Psicopedagogia, v. 31, n. 95, p. 144-151, 2014. Disponível em: http://pepsic.bvsalud.org/pdf/psicoped/v31n95/07.pdf. Acesso em: 10 nov. 2020.

DOLY, A. Metacognição e mediação na escola. In: GRANGEAT, M. (coord.). A metacognição, um apoio ao trabalho dos alunos. Porto: Porto Editora, 1999.

FLAVELL, J. H. Metacognitive aspects of problem solving. In: RESNICK, L. B. (ed.). The nature of intelligence. Hillsdale, NJ: Earlbaum, 1976.

FLAVELL, J. H. Metacognition and cognitive monitoring: a new area of cognitive – developmental inquiry. American Psychologist, v. 34, n. 10, p. 906-911, 1979.

FLAVELL, J. H.; WELLMAN, H. M. Metamemory. In: KAIL, R.; HAGEN, J. W. (ed.). Perspectives on the development of memory and cognition. Hillsdale, N. J.: Erlbaum, p. 3-33, 1977.

GONZÁLEZ, F. E. Acerca de la metacognición. Paradigma, v. 14, n. 1-2, p. 109-135, 1996. Disponível em: http://revistaparadigma.online/ojs/index.php/paradigma/article/view/184/182. Acesso em: 20 dez. 2020.

GONZÁLEZ, F. E. Metacognición y aprendizaje estratégico. Revista Integra Educativa, v. 2, n. 2, p. 127-136, 2009. Disponível em: http://www.scielo.org.bo/pdf/rieiii/v2n2/n02a05.pdf. Acesso em: 25 jan. 2021.

GRANGEAT, M. A metacognição, um apoio ao trabalho dos alunos. Porto: Porto Editora, 1999.

GUIMARÃES, S. R. K.; STOLTZ, T.; BOSSE, V. R. P. Da tomada de consciência à metacognição. In: GUIMARÃES, S. R. K.; STOLTZ, T. (org.). Tomada de consciência e conhecimento metacognitivo. Curitiba: Editora UFPR, 2008.

MARINI-FILHO, R.; STOLTZ, T. Aprendizagem baseada em problemas, metacognição e tomada de consciência: reflexões sobre um estudo transversal. In: GUIMARÃES, S. R. K.; STOLTZ, T. (org.). Tomada de consciência e conhecimento metacognitivo. Curitiba: Editora UFPR, 2008.

PORTILHO, E. Como se aprende? Estratégias, estilos e metacognição. 2. ed. Rio de janeiro: Wak, 2011.

ROSA, C. T. W. A metacognição e as atividades experimentais no ensino de Física. 2011. 346 f. Tese (Doutorado em Educação Científica e Tecnológica) – Universidade Federal de Santa Catarina, UFSC, Florianópolis, 2011.

TOVAR-GÁLVEZ, J. C. Modelo metacognitivo como integrador de estrategias de enseñanza y estrategias de aprendizaje de las ciencias, y su relación con las competencias. Revista Iberoamericana de Educación, v. 46, n. 7, p. 1-9, 2008. Disponível em: https://rieoei.org/RIE/article/view/1916. Acesso em: 24 nov. 2020.

VERTUAN, R. E. Práticas de Monitoramento Cognitivo em Atividades de Modelagem Matemática. 2013. 247 f. Tese (Doutorado em Ensino de Ciências e Educação Matemática) – Universidade Estadual de Londrina, UEL, Londrina, 2013.

VERTUAN, R. E.; ALMEIDA, L. M. W. Práticas de monitoramento cognitivo em atividades de modelagem Matemática. Bolema, Rio Claro, v. 30, n. 56, p. 1070-1091, dez. 2016. Disponível: https://www.scielo.br/j/bolema/a/FchCbsSq9rJrf8bHJMKJqdt/abstract/?lang=pt. Acesso em: 23 fev. 2021.

VYGOTSKY, L. S. Pensamento e linguagem. 1. ed. São Paulo: Martins Fontes, 1987.

YANNI-PLANTEVIN, E. Metacognição e relação com o saber. In: GRANGEAT, M. (coord.). A metacognição, um apoio ao trabalho dos alunos. Porto: Porto Editora, 1999.

Published

30/06/2022

How to Cite

SCHRENK, M. J.; VERTUAN, R. E. The take of consciousness in a metacognitive perspective: Possibilities for the classroom. DOXA: Revista Brasileira de Psicologia e Educação, Araraquara, v. 23, n. 00, p. e022003, 2022. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/doxa/article/view/15795. Acesso em: 22 nov. 2024.