Children psychotherapy with high skills / giftedness

Authors

DOI:

https://doi.org/10.30715/doxa.v23i00.15850

Keywords:

High Skills, Giftedness, Child Psychotherapy

Abstract

The child with high abilities / giftedness has a different behavior from the others, with high performance in areas of human knowledge, whether determined in a single field or combined. Through this differentiation, myths are propagated and this audience can face great challenges, being one of the possible coping strategies to hide, deny or even not recognize their abilities, starting to develop behavioral and/or psychological problems. Therefore, this study aims to investigate the role of the clinical psychologist with children with high abilities / giftedness. It is an empirical research, with a qualitative approach, of the exploratory type. Four clinical psychologists who attend or assist children with high abilities/giftedness participated in this research. The results indicated the prevalence of the cognitive-behavioral approach as a theoretical and technical basis for the interviewed professionals, and the frequent use of techniques such as psychoeducation, social skills training and relaxation techniques in caring for these children.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Jessyca Gracy Pereira Veloso, Universidade Estadual do Piauí (UESPI), Teresina – PI – Brasil

Graduanda em Psicologia.

Patrícia Melo do Monte, Universidade Estadual do Piauí (UESPI), Teresina – PI – Brasil

Professora Assistente. Doutorado em Educação.

References

ALENCAR, E.; FLEITH, D. Superdotados: determinantes, educação e ajustamento. São Paulo: EPU, 2001.

ALENCAR, E. O aluno com altas habilidades no contexto da educação inclusiva. Revista Movimento, n. 7, p. 61-68. 2003. Disponível em: https://periodicos.uff.br/revistamovimento/article/view/32466. Acesso em: 10 dez. 2020.

ALENCAR, E. O papel da escola na estimulação do talento criativo. In: FLEITH, D. S; ALENCAR, E. (org.). Desenvolvimento de talentos e Altas Habilidades: Orientação a pais e professores. Porto Alegre. Artmed: 2007.

AMABILE, T. Beyond talent: John Irving and the passionate craft of creativity. American Psychologist, v. 56, n. 4, p. 333-336, 2001. Disponível em: https://psycnet.apa.org/doiLanding?doi=10.1037%2F0003-066X.56.4.333. Acesso em: 10 fev. 2021.

AYRES, L. S. M.; BARREIRA, M. C. B. Diálogos entre a ética e a psicoterapia. In: AYRES, L. S. M. et al. Ética e Psicologia: Reflexões do Conselho Regional de Psicologia do Rio de Janeiro. Rio de Janeiro: Conselho Regional de Psicologia, 2014.

BENITO, Y. Definición, pautas de identificación y educación para padres y profesores. In: BENITO, Y. (coord.). Intervención e investigación psicoeducativas en alumnos superdotados. 2. ed. Salamanca: Amarú Ediciones, 2000.

BOWLBY, J. Formação e rompimento dos laços afetivos. Tradução: Álvaro Cabral. 3. ed. São Paulo: Martins Fontes. 1997.

BUNGE, E. et al. (org.). Sessões de psicoterapia com crianças e adolescentes: Erros e acertos. Novo Hamburgo, RS: Sinopsys, 2015.

CAMINHA, M.; CAMINHA, R. Princípios de psicoterapia cognitiva na infância: Prática cognitiva na infância. São Paulo: Roca. 2007.

CHAHINE. M. Psicoterapia psicanalítica com crianças. In: BERGER, A. S. S.; CHAHINE, M. A.; TINOCO, D. H. (org.). Encontros na psicologia. Londrina: EdUnifil, 2011.

COSTA-LOBO, C. et al. Potencial criativo e processos cognitivos em crianças: Da identificação precoce às intervenções futuras. Revista Diálogos Possíveis, v. 15, n. 2, p. 65-93 2016. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/315443383_POTENCIAL_CRIATIVO_E_PROCESSOS_COGNITIVOS_EM_CRIANCAS_DA_IDENTIFICACAO_PRECOCE_AS_INTERVENCOES_FUTURAS. Acesso em: 14 abr. 2021.

DANIELS, S., PIECHOWSKI, M. Living with Intensity: Understanding the Sensitivity, Excitability, and Emotional Development of Gifted Children, Adolescents, and Adults. EJOP, v. 5, n. 1, 2009. Disponível em: https://ejop.psychopen.eu/index.php/ejop/article/view/276. Acesso em: 25 fev. 2021.

DAVIS, G.; RIMM, S. Characteristics of gifted studentes. In: DAVIS, G.; RIMM, S. (org). Education of the gifted and talented. Needham Heights, MA: Allyn and Bacon, 1994.

DEL PRETTE, A. DEL PRETTE, Z. Psicologia das habilidades sociais na infância: teoria e prática. Petrópolis: Vozes. 2013.

DORON R.; PAROT, F. Dicionário de Psicologia. São Paulo: Ática. 1998.

DUCHESNE, M.; ALMEIDA, P. E. M. Terapia cognitivo-comportamental dos transtornos alimentares. Rev. Bras. Psiquiatr., v. 24, n. 3, p. 49-53, 2002. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbp/a/CJKXBkfr6wBxGV4t7zL4w9J/. Acesso em: 10 fev. 2021.

FRIEDBERG. R.; MCCLURE. J. A prática de clínica de terapia cognitiva com crianças e adolescentes. Porto Alegre, RS: Artmed. 2004.

FLEITH, D. S. Psicologia e educação do superdotado: definição, sistema de identificação e modelo de estimulação. Cadernos de Psicologia, v. 5, n. 1, p. 37-50, 1999. Disponível em: https://www.cadernosdepsicologia.org.br/index.php/cadernos/article/view/42. Acesso em: 20 jan. 2021.

GOULART, A. M. P. L. et al. Altas Habilidades/ Superdotação: Reflexões e Processo Educacional. 2 ed. Maringá: Eduem, 2016.

HARPER, A.; CLIFFORD, C. Through the Dabrowski lens: Philosophy, faith, and the personality ideal. Roeper Review, v. 39, n. 4, p. 262-268, 2017. Disponível em: https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/02783193.2017.1363100?journalCode=uror20. Acesso em: 14 nov. 2020.

HOSDA, C.; CAMARGO, R.; NEGRINI, T. Altas habilidades/superdotação e hiperatividade: possíveis relações que podem gerar alguns equívocos. In: CONGRESSO NACIONAL DE EDUCAÇÃO, 9., 2009, Paraná. Anais [...]. Paraná: Pontifíca Universidade Católica, 2009.

IGNACHEWSK, C. L. et al. Capacidades e dificuldades socioemocionais de crianças antes e após a participação no método friends. Revista Psicologia e Saúde, Campo Grande, v. 11, n. 3, p. 111-123, 2019. Disponível em: http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S2177-093X2019000300008&lng=pt&nrm=iso. Acesso em: 10 mar. 2021.

KÖSTERS, M. P. et al. Study design of ‘FRIENDS for life’: Process and effect evaluation of an indicated school-based prevention programme for childhood anxiety and depression. Bmc Public Health, v. 12, n. 86, p. 1-8, 2012. Disponível em: https://bmcpublichealth.biomedcentral.com/articles/10.1186/1471-2458-12-86. Acesso em: 28 fev. 2021.

LEONESSA, V.; MARQUEZINE, M. Atendimento à família da pessoa com altas habilidades/ superdotação. In: ENCONTRO DA ASSOCIAÇÃO BRASILEIRA DE PESQUISADORES EM EDUCAÇÃO, 8., 2013, Londrina. Anais [...]. Londrina: Universidade Estadual de Londrina, 2013. Tema: Altas habilidades/superdotação: Identificação e intervenção. Disponível em: http://www.uel.br/eventos/congressomultidisciplinar/pages/arquivos/anais/2013/AT11-2013/AT11-017.pdf. Acesso em: 14 fev. 2021.

MINAYO, M. O Desafio do Conhecimento: Pesquisa Qualitativa em Saúde. 2 ed. São Paulo: HUCITEC; ABRASCO, 1993.

MOREIRA, L. STOLTZ, T. Altas Habilidades/superdotação, talento, dotação e educação. Curitiba. Editora Juruá, 2012.

NAKANO, T. ALVES, R. A dupla-excepcionalidade: Relações entre altas habilidades/superdotação com a síndrome de Asperger, transtorno de déficit de atenção e hiperatividade e transtornos de aprendizagem. Rev. Psicopedag., v. 32, n. 99, p. 346-360, 2015. Disponível em: http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-84862015000300008. Acesso em: 15 mar. 2021.

OLIVEIRA, J. C.C. O.; BARBOSA, A. J. G.; ALENCAR, E. M. L. S. Contribuições da teoria da desintegração positiva para a área de superdotação. Psicologia: Teoria e Pesquisa, v. 33, p. 1-9, e3332, 2017. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ptp/a/mmVxpcHKnbZhcY6mh6JKFwL/abstract/?lang=pt. Acesso em: 14 mar. 2021.

PALUDO, K.; H. LOOS-SANT.; R. ANA-LOSS. Altas habilidades/superdotação: Identidade e resiliência. Curitiba: Editora Juruá, 2014.

PEDROZA, R. L. S. A Psicologia na formação do professor: Uma pesquisa sobre o desenvolvimento pessoal de professores do ensino fundamental. 2003. Tese (Doutorado em Psicologia) – Universidade de Brasília, Brasília, 2003.

PÉREZ, S. Ser ou não ser, eis a questão: o processo de construção da identidade na pessoa com altas habilidades/superdotação adulta. Tese (Doutorado em educação) – Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2008.

PISKE, F. et al. Altas Habilidades/Superdotação (AH/SD) criatividade e emoção. Curitiba: Editora Juruá, 2013.

RENZULLI, J.; REIS, S. The Schoolwide Enrichment Model: A how-to guide for educational excellence. 2. ed. Mansfield Center, CT: Creative Learning Press, 1997.

SOUSA, R. Desenvolvimento emocional de alunos superdotados: Estudo comparativo acerca das sobre-excitabilidade. 2019. Dissertação (Mestrado em Processos de Desenvolvimento humano e saúde) – Instituto de Psicologia, Universidade de Brasília, 2019.

STOLTZ, T. Da identificação à intervenção nas AH/SD: Uma trajetória e muitos desafios. In: PISKE, F. H. R. et al. (org.). Altas habilidades/superdotação (AH/SD) e criatividade: Identificação e atendimento. Curitiba: Juruá, 2016.

VIRGOLIM, A. M. R. Altas habilidade/superdotação: Encorajando potenciais. Brasília: MEC; SEE, 2007.

WINNER, E. Crianças superdotadas. Tradução: Sandra Costa. Porto Alegre: Artmed.1998.

Published

30/06/2022

How to Cite

VELOSO, J. G. P. .; MONTE, P. M. do . Children psychotherapy with high skills / giftedness. DOXA: Revista Brasileira de Psicologia e Educação, Araraquara, v. 23, n. 00, p. e022004, 2022. DOI: 10.30715/doxa.v23i00.15850. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/doxa/article/view/15850. Acesso em: 17 jul. 2024.