The role of the Sustainable Craft Project on gender and diversity issues that enter the school gates

Authors

DOI:

https://doi.org/10.30715/doxa.v24i00.17613

Keywords:

Environmental Education, Sustainable Craftsmanship, Gender, Diversity

Abstract

The present text brings an experience report lived in the development of an environmental education project conducted in a municipal public elementary school in the east zone of São Paulo. Entitled Sustainable Craftsmanship, the aforementioned project had as its premise the development of environmental awareness and the promotion of social responsibility practices aimed at reusing solid urban waste. However, during its development, craftsmanship has become a powerful strategy for discussing issues related to gender, sexuality, and sexual diversity. In this sense, the main objective of this work is to present the contributions of the Sustainable Craft Project in the fight against regulatory discourses that produce inequalities within the scope of human diversity. This experience made it possible to learn about other perspectives for approaching the theme of sexual diversity at school and to redefine the meaning of resistance in terms of work with sex education.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Luciane da Silva Vicente, Universidade Nove de Julho

Professora de Ensino Fundamental II e Médio na rede Municipal de São Paulo. Doutora em Educação.

References

BERBEL, N. A. N. As metodologias ativas e a promoção da autonomia de estudantes. Semina: Ciências Sociais e Humanas, Londrina, v. 32, n. 1, p. 25-40, jan./jun. 2011.

CARVALHO, I. C. de M. Educação ambiental: a formação do sujeito ecológico. São Paulo: Cortez, 2008.

LOURO, G. L. Gênero, Sexualidade e Educação: uma perspectiva pós-estrutralista. Petrópolis: Vozes, 1997.

LOURO, G. L. et al. O corpo educado: Pedagogias da sexualidade. 2 ed. Belo Horizonte: Editora Autêntica, 2003.

LOURO, G. L. et al. Corpo, gênero e sexualidade: um debate contemporâneo na Educação. Petrópolis, RJ: Vozes, 2012.

MAIA, A. C. B.; RIBEIRO, P. R. M. Educação Sexual: Princípios para ação. Doxa: Revista Paulista de Psicologia e Educação, Araraquara, v. 15, n. 1, p. 75-84, 2011.

ORGANIZAÇÃO DAS NAÇÕES UNIDAS PARA A EDUCAÇÃO, A CIÊNCIA E A CULTURA (UNESCO). Orientação Técnica Internacional sobre Educação em Sexualidade: Uma abordagem baseada em evidências para escolas, professores e educadores em saúde. Brasília: Divisão de coordenação das prioridades da ONU em educação, 2010.

SÃO PAULO (Município). Secretaria Municipal de Educação. Coordenadoria Pedagógica. Currículo da Cidade. Ensino Fundamental: Ciências Naturais. São Paulo: SME / COPED, 2017.

SATO, M.; CARVALHO, I. C. M. (org.). Educação ambiental. Porto Alegre: Artmed, 2005.

VICENTE, L. da S. A educação sexual nos documentos curriculares e na perspectiva de professores do ensino fundamental. 2021. 348 f. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade Nove de Julho, São Paulo, 2021.

Published

05/10/2023

How to Cite

VICENTE, L. da S. The role of the Sustainable Craft Project on gender and diversity issues that enter the school gates. DOXA: Revista Brasileira de Psicologia e Educação, Araraquara, v. 24, n. 00, p. e023018, 2023. DOI: 10.30715/doxa.v24i00.17613. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/doxa/article/view/17613. Acesso em: 30 jun. 2024.

Issue

Section

Relatos de Experiências