Presentation for the Special Issue “Sociolinguistics and the Teaching of Foreign Languages” of Revista Entrelínguas

Authors

DOI:

https://doi.org/10.29051/el.v6i1.13710

Keywords:

Sociolinguistics and language teaching, Special issue, Linguistic beliefs and attitudes, Linguistic norms and policies, Revista Entrelínguas.

Abstract

This is an introduction to the proposed theme, in which the importance of sociolinguistic studies for the teaching, acquisition and learning of languages is emphasized. In addition, each text of the material is presented, starting with interviews with significant and current representatives of the variation sociolinguistics (Francisco Moreno Fernández and Juan Manuel Hernández Campoy) from the Hispanic and Anglo-Saxon spheres, respectively; then, it discusses the ten articles that deal with the theme from two perspectives: linguistic attitudes and beliefs of speakers and linguistic norms and policies. Finally, the reviews of two books related to the Special issue are commented: The Routledge handbook of Spanish as a heritage language, edited by Kim Potowsky, 2018, New York, Routledge publisher, and La trastienda de la enseñanza de lenguas extranjeras, by Francisco García Marcos, 2018, from the Interlingua collection of Editora Comares de Granada / Spain. The presentation is an invitation to readers to enjoy reading the Special issue.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Egisvanda Isys de Almeida Sandes, Universidade Estadual Paulista (Unesp), Araraquara – SP

Universidade Estadual Paulista (Unesp), Araraquara – SP – Brasil. Docente do Departamento de Letras. Pós-doutora pela Universidad de Granada (Espanha) e Universidad de Educación a Distancia (UNED-Madri-Espanha).

Antonio Manjón-Cabeza Cruz, Universidad de Granada

Profesor Titular del Departamento de Lengua Española, Facultad de Filosofía y Letras.

Elena Fernández de Molina Ortés, Universidad de Granada

Profesora Doctora del Departamento de LenguaEspañola de la Facultad de Filosofía y Letras.

References

ÁVILA-MUÑOZ, A. M. Distribuição social do léxico dialético na cidade de Málaga. Reflexões sobre a utilidade do uso de dialetismos em sala de aula de línguas estrangeiras. Revista EntreLínguas, Araraquara, v. 6, n. 1, p. 37–51, jan./jun. 2020. DOI: https://doi.org/10.29051/el.v6i1.13207

CRUZ ORTIZ, R. Os bastidores do ensino de línguas estrangeiras. Revista EntreLínguas, Araraquara, v. 6, n. 1, p. 229–233, jan./jun. 2020. DOI: https://doi.org/10.29051/el.v6i1.13621

CRUZ, A. M. Semelhanças e diferenças na avaliação das variedades de espanhol de futuros professores e população geral. Dados de Granada (Espanha). Revista EntreLínguas, Araraquara, v. 6, n. 1, p. 52–70, jan./jun. 2020. DOI: https://doi.org/10.29051/el.v6i1.13220

FUENTES GONZÁLEZ, A. D. A realidade e o padrão nas estadias de estudantes irlandeses de erasmus: “… no entendí nada. Ahora, estoy acostumbrado a esta desesperación de LA «S»". Revista EntreLínguas, Araraquara, v. 6, n. 1, p. 123–145, jan./jun. 2020. DOI: https://doi.org/10.29051/el.v6i1.13301

GHESSI, R. R.; BERLINCK, R. A. Avaliação, atitudes, crenças linguísticas e o ensino de língua portuguesa: uma reflexão a partir de testes com professores de ensino médio. Revista EntreLínguas, Araraquara, v. 6, n. 1, p. 108–122, jan./jun. 2020. DOI: https://doi.org/10.29051/el.v6i1.13270

HERNÁNDEZ CAMPOY, J. M.; CUTILLAS ESPINOSA, J. A.; BRITAIN, D. Variação e competência sociolinguísticas no ensino de inglês como língua estrangeira. Revista EntreLínguas, Araraquara, v. 6, n. 1, p. 183–201, jan./jun. 2020. DOI: https://doi.org/10.29051/el.v6i1.13379

HORNO-CHELIZ, M. del C.; VICENTE-MOLINERO, C. A competência sociolinguística como um mecanismo de integração de migrantes. Um estudo sobre as expectativas pragmáticas do espanhol em três situações comunicativas básicas: trabalho, saúde e educação. Revista EntreLínguas, Araraquara, v. 6, n. 1, p. 71–85, jan./jun. 2020. DOI: https://doi.org/10.29051/el.v6i1.13267

MALAVER, I. Autobiografia linguística. Atitudes, crenças e reflexões para o ensino de línguas. Revista EntreLínguas, Araraquara, v. 6, n. 1, p. 202–219, jan./jun. 2020. DOI: https://doi.org/10.29051/el.v6i1.13664

MARCOS, F. G. As ATAL andaluzas. É possível um planejamento linguístico não linguístico? Revista EntreLínguas, Araraquara, v. 6, n. 1, p. 86–107, jan./jun. 2020. DOI: https://doi.org/10.29051/el.v6i1.13268

RUIZ-GONZÁLEZ, N. O manual de Routledge de espanhol como língua patrimonial. Revista EntreLínguas, Araraquara, v. 6, n. 1, p. 220–228, jan./jun. 2020. DOI: https://doi.org/10.29051/el.v6i1.13596

SANDES, E. I. de A.; MANJÓN-CABEZA CRUZ, A.; MOLINA ORTÉS, E. F. de. Apresentação do dossiê “Sociolinguística e ensino de línguas” da Revista Entrelínguas. Revista EntreLínguas, Araraquara, v. 6, n. 1, p. 1–10, jan./jun. 2020. DOI: https://doi.org/10.29051/el.v6i1.13710

SANDES, E. I. de A.; MANJÓN-CABEZA CRUZ, A.; MOLINA ORTÉS, E. F. de. Entrevista com o sociolinguista Francisco Moreno Fernández. Revista EntreLínguas, Araraquara, v. 6, n. 1, p. 11–21, 2020. DOI: https://doi.org/10.29051/el.v6i1.13727

SANDES, E. I. de A.; MANJÓN-CABEZA CRUZ, A.; MOLINA ORTÉS, E. F. de. Entrevista com o sociolinguista Juan Manuel Hernández-Campoy. Revista EntreLínguas, Araraquara, v. 6, n. 1, p. 22–36, jan./jun. 2020. DOI: https://doi.org/10.29051/el.v6i1.13728

SENE, M. G. de; SANDES, E. I. de A. Análise de alguns traços fonológicos graduais na escrita sob a perspectiva da sociolinguística educacional. Revista EntreLínguas, Araraquara, v. 6, n. 1, p. 167–182, jan./jun. 2020. DOI: https://doi.org/10.29051/el.v6i1.13326

SVETOZAROVOVÁ, R. Reconhecimento das variedades geográficas do espanhol por estudantes da “ele” da Eslováquia, República Checa e Polônia. Revista EntreLínguas, Araraquara, v. 6, n. 1, p. 146–166, jan./jun. 2020. DOI: https://doi.org/10.29051/el.v6i1.13318

Published

21/05/2020

How to Cite

SANDES, E. I. de A.; MANJÓN-CABEZA CRUZ, A.; MOLINA ORTÉS, E. F. de. Presentation for the Special Issue “Sociolinguistics and the Teaching of Foreign Languages” of Revista Entrelínguas. Revista EntreLinguas, Araraquara, v. 6, n. 1, p. 1–10, 2020. DOI: 10.29051/el.v6i1.13710. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/entrelinguas/article/view/13710. Acesso em: 18 jul. 2024.