Presentation for the Special Issue “Sociolinguistics and the Teaching of Foreign Languages” of Revista Entrelínguas
DOI:
https://doi.org/10.29051/el.v6i1.13710Keywords:
Sociolinguistics and language teaching, Special issue, Linguistic beliefs and attitudes, Linguistic norms and policies, Revista Entrelínguas.Abstract
This is an introduction to the proposed theme, in which the importance of sociolinguistic studies for the teaching, acquisition and learning of languages is emphasized. In addition, each text of the material is presented, starting with interviews with significant and current representatives of the variation sociolinguistics (Francisco Moreno Fernández and Juan Manuel Hernández Campoy) from the Hispanic and Anglo-Saxon spheres, respectively; then, it discusses the ten articles that deal with the theme from two perspectives: linguistic attitudes and beliefs of speakers and linguistic norms and policies. Finally, the reviews of two books related to the Special issue are commented: The Routledge handbook of Spanish as a heritage language, edited by Kim Potowsky, 2018, New York, Routledge publisher, and La trastienda de la enseñanza de lenguas extranjeras, by Francisco García Marcos, 2018, from the Interlingua collection of Editora Comares de Granada / Spain. The presentation is an invitation to readers to enjoy reading the Special issue.Downloads
References
ÁVILA-MUÑOZ, A. M. Distribuição social do léxico dialético na cidade de Málaga. Reflexões sobre a utilidade do uso de dialetismos em sala de aula de línguas estrangeiras. Revista EntreLínguas, Araraquara, v. 6, n. 1, p. 37–51, jan./jun. 2020. DOI: https://doi.org/10.29051/el.v6i1.13207
CRUZ ORTIZ, R. Os bastidores do ensino de línguas estrangeiras. Revista EntreLínguas, Araraquara, v. 6, n. 1, p. 229–233, jan./jun. 2020. DOI: https://doi.org/10.29051/el.v6i1.13621
CRUZ, A. M. Semelhanças e diferenças na avaliação das variedades de espanhol de futuros professores e população geral. Dados de Granada (Espanha). Revista EntreLínguas, Araraquara, v. 6, n. 1, p. 52–70, jan./jun. 2020. DOI: https://doi.org/10.29051/el.v6i1.13220
FUENTES GONZÁLEZ, A. D. A realidade e o padrão nas estadias de estudantes irlandeses de erasmus: “… no entendí nada. Ahora, estoy acostumbrado a esta desesperación de LA «S»". Revista EntreLínguas, Araraquara, v. 6, n. 1, p. 123–145, jan./jun. 2020. DOI: https://doi.org/10.29051/el.v6i1.13301
GHESSI, R. R.; BERLINCK, R. A. Avaliação, atitudes, crenças linguísticas e o ensino de língua portuguesa: uma reflexão a partir de testes com professores de ensino médio. Revista EntreLínguas, Araraquara, v. 6, n. 1, p. 108–122, jan./jun. 2020. DOI: https://doi.org/10.29051/el.v6i1.13270
HERNÁNDEZ CAMPOY, J. M.; CUTILLAS ESPINOSA, J. A.; BRITAIN, D. Variação e competência sociolinguísticas no ensino de inglês como língua estrangeira. Revista EntreLínguas, Araraquara, v. 6, n. 1, p. 183–201, jan./jun. 2020. DOI: https://doi.org/10.29051/el.v6i1.13379
HORNO-CHELIZ, M. del C.; VICENTE-MOLINERO, C. A competência sociolinguística como um mecanismo de integração de migrantes. Um estudo sobre as expectativas pragmáticas do espanhol em três situações comunicativas básicas: trabalho, saúde e educação. Revista EntreLínguas, Araraquara, v. 6, n. 1, p. 71–85, jan./jun. 2020. DOI: https://doi.org/10.29051/el.v6i1.13267
MALAVER, I. Autobiografia linguística. Atitudes, crenças e reflexões para o ensino de línguas. Revista EntreLínguas, Araraquara, v. 6, n. 1, p. 202–219, jan./jun. 2020. DOI: https://doi.org/10.29051/el.v6i1.13664
MARCOS, F. G. As ATAL andaluzas. É possível um planejamento linguístico não linguístico? Revista EntreLínguas, Araraquara, v. 6, n. 1, p. 86–107, jan./jun. 2020. DOI: https://doi.org/10.29051/el.v6i1.13268
RUIZ-GONZÁLEZ, N. O manual de Routledge de espanhol como língua patrimonial. Revista EntreLínguas, Araraquara, v. 6, n. 1, p. 220–228, jan./jun. 2020. DOI: https://doi.org/10.29051/el.v6i1.13596
SANDES, E. I. de A.; MANJÓN-CABEZA CRUZ, A.; MOLINA ORTÉS, E. F. de. Apresentação do dossiê “Sociolinguística e ensino de línguas” da Revista Entrelínguas. Revista EntreLínguas, Araraquara, v. 6, n. 1, p. 1–10, jan./jun. 2020. DOI: https://doi.org/10.29051/el.v6i1.13710
SANDES, E. I. de A.; MANJÓN-CABEZA CRUZ, A.; MOLINA ORTÉS, E. F. de. Entrevista com o sociolinguista Francisco Moreno Fernández. Revista EntreLínguas, Araraquara, v. 6, n. 1, p. 11–21, 2020. DOI: https://doi.org/10.29051/el.v6i1.13727
SANDES, E. I. de A.; MANJÓN-CABEZA CRUZ, A.; MOLINA ORTÉS, E. F. de. Entrevista com o sociolinguista Juan Manuel Hernández-Campoy. Revista EntreLínguas, Araraquara, v. 6, n. 1, p. 22–36, jan./jun. 2020. DOI: https://doi.org/10.29051/el.v6i1.13728
SENE, M. G. de; SANDES, E. I. de A. Análise de alguns traços fonológicos graduais na escrita sob a perspectiva da sociolinguística educacional. Revista EntreLínguas, Araraquara, v. 6, n. 1, p. 167–182, jan./jun. 2020. DOI: https://doi.org/10.29051/el.v6i1.13326
SVETOZAROVOVÁ, R. Reconhecimento das variedades geográficas do espanhol por estudantes da “ele” da Eslováquia, República Checa e Polônia. Revista EntreLínguas, Araraquara, v. 6, n. 1, p. 146–166, jan./jun. 2020. DOI: https://doi.org/10.29051/el.v6i1.13318
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Revista EntreLínguas
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Os manuscritos aceitos e publicados são de propriedade da Revista EntreLínguas. Os artigos publicados e as referências citadas na Revista EntreLínguas são de inteira responsabilidade de seus autores.
Transferência de direitos autorais – autorização para publicação
Caso o artigo submetido seja aprovado para publicação, já fica acordado que o(s) autor(es) autoriza(m) a UNESP a reproduzi-lo e publicá-lo na EntreLínguas, entendendo-se os termos “reprodução” e “publicação” conforme definição respectivamente dos incisos VI e I do artigo 5° da Lei 9610/98. O artigo poderá ser acessado pela rede mundial de computadores (Internet), sendo permitidas, a título gratuito, a consulta e a reprodução de exemplar do artigo para uso próprio de quem a consulta, desde que haja a citação ao texto consultado. Essa autorização de publicação 328 EntreLínguas, Araraquara, v. 1, n .2, p. 323-328, jul./dez. 2015 não tem limitação de tempo, ficando a UNESP responsável pela manutenção da identificação do(s) autor(es) do artigo. Os artigos publicados e as referências citadas na Revista EntreLínguas são de inteira responsabilidade de seus autores.