Methodologies and technologies in foreign language teaching and teacher training interlaced in virtual exchange
DOI:
https://doi.org/10.29051/el.v10iesp.1.18078Keywords:
Technologies, Methodologies, Teaching-learning, Language Teacher Education, Foreign languagesAbstract
The article focuses on the integration of technologies into foreign language teaching methodologies and teacher education. With this aim, the paper analyzes the incorporation of digital technologies in teaching-learning methodologies and foreign language teacher education courses through the use of virtual exchanges in an English teacher education course offered before, during, and after the pandemic. The methodology used to analyze the experiences of the two teacher-researchers involved in the practicum course where virtual exchange projects were integrated before, during, and after the pandemic is autoethnographic. Overall, the analysis suggests that the incorporation of technologies in the form of virtual exchange projects into teacher education suffered from the lack of institutional support both before and after the COVID-19 pandemic.
Downloads
References
CALVERT, M.; SHEEN, Y. Task-based language learning and teaching: An action-research study. Language Teaching Research, [S. l.], v. 19, n. 2, 2015.
CÓ, E. P.; AMORIM, G. B.; FINARDI, K. R. Ensino de línguas em tempos de pandemia: experiências com tecnologia em ambientes virtuais. Revista Docência e Cibercultura, [S. l.], v. 4, p. 112-140, 2020.
DERVIN, F.; LIDDICOAT, A. Linguistics for Intercultural Education. John Benjamins Publishing Company, 2013.
FINARDI, K. R. Current Trends in ELT and Affordances of the Inverted CLIL Approach. Studies in English Language Teaching, [S. l.], v. 3, n.4, p. 326-338, 2015.
FINARDI, K. R.; LEÃO, R. G.; AMORIM, G. B. Mobile Assisted Language Learning: Affordances and Limitations of Duolingo. Education and Linguistics Research, [S. l.], v. 2, n. 2, p. 48-65, 2016. DOI: 10.5296/elr.v2i2.9842.
FINARDI, K. R.; PORCINO, M. C. Technology and methodology in ELT: Impacts of globalization and internationalization. Ilha do Desterro, [S. l.], p. 239-283, 2014.
FINARDI, K. R.; PREBIANCA, G. V.; SCHMITT, J. English Distance Learning: Possibilities and Limitations of MEO for the Flipped Classroom. Revista Brasileira de Linguística Aplicada, [S. l.], v. 16, n. 2, p. 181-208, 2016. DOI: 10.1590/1984-639820158527.
FREEMAN, D. Second language teacher education. In: NUNAN, D.; CARTER, R. (Orgs.). The Cambridge guide to teaching English to speakers of other languages. Cambridge: Cambridge University Press, 2001. p. 72-79
HILDEBLANDO JÚNIOR, C. A. Affordances da COIL: análise de uma experiência entre UFES e UAH. 2019. 142 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Programa de Pós-Graduação em Educação, Centro de Educação, Universidade Federal do Espírito Santo, Vitória, 2019.
HILDEBLANDO JÚNIOR, C. A.; FINARDI, K. R.; EL KADRI, M. Affordances da COIL para a internacionalização do ensino superior: um estudo de caso. Revista da Anpoll, [S. l.], v. 53, n. 1, p. 253-272, 2022.
PARDO, F. da S. A autoetnografia em pesquisas em Linguística Aplicada: Reflexões do sujeito pesquisador/pesquisado. Horizontes de Linguística Aplicada, [S. l.], a 18, n. 2, p. 15-40, 2019.
PORCINO, M. C.; FINARDI, K. R. Construção de Cidadania por Meio do Ensino de Língua Estrangeira e do Letramento Digital: Uma Proposta de WebQuest. Antares: Letras e Humanidades, [S. l.], v. 8, n. 15, p. 144-166, 2016.
RABELLO, C. Aprendizagem de línguas mediada por tecnologias e formação de professores: recursos digitais na aprendizagem on-line para além da pandemia. Ilha do Desterro, [S. l.], v. 74, nº 3, p. 067-090, 2021.
TYLER, J. R.; FINARDI, K. R. Aprendendo no ciberespaço: o caso dos MOOC. Interfaces da Educação, [S. l.], v. 12, n. 35, p. 118 137, 2021.
VETROMILLE-CASTRO, H.; KIELING, R. Desafios da Implementação de um Currículo Bilíngue: reflexões sobre a construção desse novo espaço do inglês nas escolas. Papéis, [S. l.], v. 26 n. 51, p. 39-58, 2022.
VYGOTSKY, L. Pensamento e Linguagem. São Paulo: Martins Fontes, 1987.
VYGOTSKY, L. A formação social da mente. São Paulo: Martins Fontes, 1991.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Os manuscritos aceitos e publicados são de propriedade da Revista EntreLínguas. Os artigos publicados e as referências citadas na Revista EntreLínguas são de inteira responsabilidade de seus autores.
Transferência de direitos autorais – autorização para publicação
Caso o artigo submetido seja aprovado para publicação, já fica acordado que o(s) autor(es) autoriza(m) a UNESP a reproduzi-lo e publicá-lo na EntreLínguas, entendendo-se os termos “reprodução” e “publicação” conforme definição respectivamente dos incisos VI e I do artigo 5° da Lei 9610/98. O artigo poderá ser acessado pela rede mundial de computadores (Internet), sendo permitidas, a título gratuito, a consulta e a reprodução de exemplar do artigo para uso próprio de quem a consulta, desde que haja a citação ao texto consultado. Essa autorização de publicação 328 EntreLínguas, Araraquara, v. 1, n .2, p. 323-328, jul./dez. 2015 não tem limitação de tempo, ficando a UNESP responsável pela manutenção da identificação do(s) autor(es) do artigo. Os artigos publicados e as referências citadas na Revista EntreLínguas são de inteira responsabilidade de seus autores.