Política de formação de professores bilíngues na fronteira do Brasil com o Paraguai

Authors

DOI:

https://doi.org/10.29051/el.v11i00.19572

Keywords:

Bilingualism, Teacher training, Educational politics

Abstract

The article aimed to investigate the training of bilingual teachers in the Brazil-Paraguay border region through the Border Intercultural Schools Program (PEIF). The study was grounded in a qualitative approach, with field research involving a semi-structured interview with a manager of a public-school institution in Brazil, specifically in Ponta Porã-MS, which borders the Paraguayan municipality of Pedro Juan Caballero. The results indicated that, although the PEIF ensured theoretical and practical training for teachers at the Brazilian school, it was hindered by the discontinuity of its actions, which prevented the realization of exchange activities between teachers from both countries: Brazil and Paraguay.

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Author Biographies

Mara Lucinéia Marques Correa Bueno, Universidade Federal de Mato Grosso do Sul

Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS). Ponta Porã – Mato Grosso do Sul (MS). Docente do curso de Pedagogia do Campus de Ponta Porã.

Kellcia Rezende Souza, Universidade Federal da Grande Dourados

Docente do Programa de Pós-Graduação em Educação.

Meire Helen Dos Santos Lima, Universidade Federal da Grande Dourados

Doutoranda do Programa de Pós-Graduação em Educação.

References

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Published

14/02/2025

How to Cite

BUENO, M. L. M. C.; SOUZA, K. R.; LIMA, M. H. D. S. Política de formação de professores bilíngues na fronteira do Brasil com o Paraguai. Revista EntreLinguas, Araraquara, v. 11, n. 00, p. e025002, 2025. DOI: 10.29051/el.v11i00.19572. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/entrelinguas/article/view/19572. Acesso em: 16 mar. 2025.

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