The importance of music in child education
DOI:
https://doi.org/10.26673/tes.v17i00.16743Keywords:
Music, Child, Development, LearningAbstract
This work discusses music as a pedagogical tool used in the classroom to assist in the pedagogical activities proposed by the teacher in early childhood education, it is a facilitating instrument that contributes to the development and learning is an important language, because the child can express their feelings, develop sensitivity and ensure benefits for the social, cognitive, emotional part, help with orality and create a vocabulary. Music makes the class more attractive, interesting, awakens creativity and imagination, it is present in the child's life from the mother's womb and continues in his childhood and throughout his life in the school environment it is used by the teacher, it contributes to the construction of the knowledge of the child an instrument for the educator's practice, making the environment playful and pleasurable. Thus, the general objective is to know how music contributes to the teaching-learning process of the student in early childhood education. As for the specific objectives: to present the concepts of Playfulness in Education; describe the stages of child development; to point out how the use of music in early childhood education can help in the child's development.
Downloads
References
BALESTRA, Maria. A Psicopedagogia em Piaget: uma ponte para a educação da liberdade. Curitiba: Ibpex, 2007.
BUENO, Roberto. Pedagogia da Música. Jundiaí: Keyboard, 2011. v. 1.
BUENO, Roberto. Pedagogia da Música. Jundiaí: Keyboard, 2012. v. 2.
BRASIL. Ministério da Educação e do Desporto. Referencial Curricular Nacional para a Educação Infantil. Brasília, DF: Secretaria de Educação Fundamental, [1998]. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/volume3.pdf. Acesso em: 10 mar. 2021.
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, DF:MEC, [2017]. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf. Acesso em: 12 mar. 2021.
BRÉSCIA, Vera L. P. Educação Musical: bases psicológicas e ação preventiva. São Paulo: Átomo, 2003.
BRITO, Teca Alencar de. Música na educação infantil: propostas para a formação integral da criança. São Paulo: Peirópolis, 2003.
COSTA, S. A formação lúdica do professor e suas implicações éticas e estéticas. Psicopedagogia online, 2005. Disponível em: http://www.psicopedagogia.com.br/artigos/artigo.asp?entrID=692. Acesso em: 9, mar.2021.
CHIARELLI, Lígia Karina Meneghetti; BARRETO, Sidirley de Jesus. A importância da musicalização na educação infantil e no ensino fundamental: A música como meio de desenvolveraintegraçãodoser. Recreart, 2005. Disponívelem: http://www.iacat.com/Revista/recrearte/recrearte03/musicoterapia.htm. Acesso em 15, abr. 2021
CRAIDY, Carmem; KAERCHER, Gládis. Educação Infantil: Pra que te quero. Porto Alegre: Artmed, 2007.
FERREIRA, Martins. Como usar a música na sala de aula. São Paulo: Contexto, 2012.
GAINZA,Violeta Hemsy de. Estudos de psicopedagogia musical. Tradução Beatriz A. Cannabrava. São Paulo: Summes, 1988. 144 p.
GODOI, Luís Rodrigo. A importância da música na Educação Infantil. 2011. 36 f. Monografia (Trabalho Conclusão do curso de Pedagogia) – Universidade Estadual de Londrina, Londrina, 2011.
HUMMES, Júlia Maria. Por que é importante o ensino de música? Considerações sobre as funções da música na sociedade e na escola. Revista da ABEM – Associação Brasileira de Educação Musical, Porto Alegre, v. 11, n. 11, p. 17-25, set. 2004.
LA TAILLE, Yves; OLIVEIRA, Marta Kohl De; DANTAS, Heloysa. Piaget Vygotsky Wallon: Teorias Psicogenéticas em discussão. São Paulo: SUMMUS, 1992.
MELO, Belane Rodrigues de. A importância da brincadeira como recurso de aprendizagem. Disponível em: http://www.faedf.edu.br/faedf/Revista/AR01.pdf. Acesso em: 9 mar. 2021.
MODESTO, Monica Cristina; RUBIO, Juliana de Alcântara Silveira. A Importância da Ludicidade na Construção do Conhecimento. Curso de Pós-Graduação em Psicopedagogia Clínica e Institucional – FAC. São Roque, São Paulo. 2014.
MONTOYA, Adrian Oscar Dongo. Piaget: imagem mental e construção do conhecimento. São Paulo: UNESP, 2005.
OLIOSI, Simone Ribeiro. A ludicidade no contexto das práticas pedagógicas na educação infantil de 0 a 3 anos. Revista Eventos Pedagógicos, Mato Grosso, v. 7, n. 3, p. 1307-20. 2016.
PAPALIA, Diane E.; OLDS, Sally Wendkos; FELDMAN, Ruth Duskin. Desenvolvimento Humano. Porto Alegre: ARTMED, 2006
PIAGET, Jean. Seis estudos de psicologia. Tradução Maria Alice Magalhães D´ Amorim e Paulo Sergio Lima Silva. Rio de Janeiro: Forense Universitária,1999. 69 p.
PIAGET, Jean. Seis estudos de psicologia. Tradução Maria Alice Magalhães D´ Amorim e Paulo Sergio Lima Silva. Rio de Janeiro: Forense Universitária,2003. 69 p.
PIAGET, Jean. Seis estudos de psicologia. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2004.
RAPPAPORT, Clara Regina; FIORI, Wagner da Rocha; DAVIS, Cláudia. Psicologia do Desenvolvimento. São Paulo: EPU, 1981.
RAU, Maria Cristina Trois Dorneles. A ludicidade na educação: uma atitude pedagógica. Curitiba: IBPEX, 2013.
SANTOS, Santa Marli Pires dos. O lúdico na formação do educador. Rio de Janeiro: Vozes, 1999.
SILVA, Fabiana Fernandes da. A Vivência Lúdica na Prática da Educação Infantil: Dificuldades e Possibilidades Expressas no Corpo da Professora. 2011. 109 f. Dissertação (Mestrado) – Universidade Federal de São João del-Rei, São João Del-Rei, 2011.
TOURINHO, I. Música: pesquisa e conhecimento. Disponível em: www.cantigasdevalor.com.br/autor.html/. Acesso em 04/05/2022
VENTURA, Marília S. M. Atividades lúdicas: jogar e brincar promove o desenvolvimento do pensar da criança. Revista do Professor, Porto Alegre, v. 26, n. 103, p. 03-54, 2010.
YGOTSKY, L. S. A formação social da mente. São Paulo: Martins Fontes, 2003.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Os manuscritos aceitos e publicados são de propriedade da Temas em Educação e Saúde. Os artigos publicados e as referências citadas na Temas em Educação e Saúde são de inteira responsabilidade de seus autores. É vedada a tradução para outro idioma sem a autorização escrita do Editor ouvida a Comissão Editorial.