School inclusion of students with autistic spectrum disorders (asd) in secondary level education II
DOI:
https://doi.org/10.26673/rtes.v13.n2.jul-dez.2017.9549Keywords:
School inclusion. Autism. Secondary level education II.Abstract
This paper presents a reflection about the school inclusion of students with Autistic Spectrum Disorder (ASD), that are the target public of special education, discussing this reality at Secondary Level Education II. Provides an overview about the ASD and the analyses of an interview semi structured with a teacher that had a student with ASD, verifying what is his vision about his role and how the student is seen and dealt with at school. We utilized a qualitative approach of research and as methodological procedure the Case Study. We aimed to verify how the inclusion has been occurring in this reality. After the analysis of the data it was perceptible that there are still lots of aspects that must be changed for an effective inclusion, especially at the formation of the managing group, the teachers, and governmental measures, so that inclusion can be a synonym of development e meaningful learning.Downloads
References
CARNEIRO, R. U. C. Formação de professores: da educação especial à inclusiva – alguns apontamentos. In: ZANIOLO, L. O.; Dall´Acqua, M. J. C. Inclusão Escolar: pesquisando políticas públicas, formação de professores e práticas pedagógicas. Jundiaí: Paco Editorial, 2012.
CARVALHO, R. E. Educação inclusiva: com os pingos nos “is”.10ªed – Porto Alegre: Mediação, 2014.
COLL, C.; PALACIOS, J.; MARCHESI, A. Desenvolvimento psicológico e educação: transtornos do desenvolvimento e necessidades educativas. v. 3. 2º ed. Porto Alegre: Artmed, 2004.
CARVALHO, B. S. da S.; NASCIMENTO, L. F. do N. O autista e sua inclusão nas escolas particulares da cidade de Teresina – PI. Revista Educação Especial, v. 28, n. 53, p. 677-690, set./dez. 2015.
CORTELLA, M. S. A escola e o conhecimento: fundamentos epistemológicos e políticos. Cortez Editora, 14ª edição, p. 110-111.
DECHICHI, C. Transformando o ambiente da sala de aula em um contexto promotor do desenvolvimento do aluno deficiente mental. Tese de Doutorado. USP, São Paulo, 2001.
FONSECA, Bianca. Mediação escolar e autismo: a prática pedagógica intermediada na sala de aula. Rio de Janeiro. Wak. Editora, 2014.
GAUDERER, E. C. Autismo e outros atrasos do desenvolvimento: uma atualização para os que atuam na área: do especialista aos pais. Brasília: CORDE, 1993.
KANNER. Affective disturbances of affective contact. Nervous Child, v.2, p.217-250, 1943.
LUDKE, M.; ANDRÉ, M. E. D. A. Pesquisa em educação: abordagens qualitativas. São Paulo: EPU, 1986.
NÓVOA, A. Escola nova. A revista do professor. Ed. Abril, 2002, p,23.
RODRIGUES, J. M. C.; SPENCER, E. A criança autista: um estudo psicopedagógico. Rio de Janeiro. Wak. Editora, 2010.
SCHWARTZMAN, J. S. Autismo infantil. Brasília: CORDE, 1994.
STAINBACK, S.; STAINBACK, W.; Inclusão: um guia para educadores. Trad. Magda França Lopes. Porto Alegre: Artes Médicas Sul, 1999.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Os manuscritos aceitos e publicados são de propriedade da Temas em Educação e Saúde. Os artigos publicados e as referências citadas na Temas em Educação e Saúde são de inteira responsabilidade de seus autores. É vedada a tradução para outro idioma sem a autorização escrita do Editor ouvida a Comissão Editorial.